اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

14 ماه از وعده مسئولان گذشت

یادمان شهدای "گمنام قم" همچنان در "گمنامی‌"

خبرگزاری فارس: طرح یادمان شهدای گمنام کوه خضرنبی(ع) که مقرر شده بود در خرداد ماه سال 90 به بهره‌برداری برسد، هنوز به پایان نرسیده است.

یادمان شهدای "گمنام قم" همچنان در "گمنامی‌"

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حدود 10 سال از تشییع و خاکسپاری 14 شهید گمنام در جوار کوه خضرنبی(ع) می‌گذرد. تا آبان ماه سال 89 مسئولیت، ساماندهی و امور نگهداری مزار شهدای گمنام بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه استان بود که با توجه به مشکلات به وجود آمده در جلسات مختلفی که در استانداری قم برگزار شد، مسئولیت و امور ساماندهی مزار شهدای گمنام کوه خضر نبی(ع)، تکمیل این پروژه و احداث یادمان جدید به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم محول شد.

در بیست و پنجم مرداد ماه سال 89 هوشنگ غلامزاده معاون عمرانی وقت استاندار قم، گزارشی بر اساس بازدید به عمل آمده از مزار شهدای گمنام به استاندار ارائه کرد که حجت‌الاسلام موسی‌پور استاندار سابق قم دستور بررسی سریع و رفع مشکل از این منطقه را داد.

غلامزاده در این زمینه گفته بود: برای اجرای طرح ساماندهی کوه شهدای گمنام اعتباری بالغ بر 250 میلیون تومان در نظر گرفته شده که امید است این اعتبار جذب شود.

معاون عمرانی استاندار وقت قم همچنین با اشاره به طرح مورد نظر عنوان کرده بود: برای این طرح کارهای کارشناسی انجام و المان طراحی شده است که این المان به صورت بسیار جالب توجه در محوطه قبور شهدا قرار می‌گیرد.

غلامزاده همچنین از اجرای طرح ایجاد فضای سبز کوه شهدا خبر داده و اظهار کرده بود: این طرح توسط شهرداری طی چند مرحله اجرایی می‌شود.

*آغاز عملیات اجرایی همزمان با سفر رهبری به قم در آبان ماه سال 89

اما بعد از گذشتن هشت سال از آرام گرفتن پیکرهای مطهر 14 شهید گمنام در کوه خضر نبی استان قم در 9 آبان ماه 89، عملیات بازسازی و احداث یادمان جدید مطهر این شهدای گمنام آغاز شد و این پروژه همزمان با دهه کرامت و حضور رهبر انقلاب در شهر مقدس قم کلید خورد.

قرار شد یادمان به صورت طرحی با معماری زیبا و در شأن نام شهدای گمنام و استان قم به کارفرمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم و پیمانکاری شرکت ابداع صنعت آذین بنا شود.

در 21 دی ماه سال 89 هوشنگ غلامزاده معاون امور عمرانی استانداری قم در نشست ساماندهی گلزار شهدای گمنام کوه خضر نبی(ع) عنوان کرده بود: برای ادای دین به شهیدان والامقام و بهره‌مندی بیشتر مردم از فضای معنوی حضور شهدا در این مکان مقدس پس از آغاز عملیات اجرایی احداث یادمان شهدا، طراحی ساماندهی فضای پیرامونی آن آغاز شد که با برگزاری نشست‌های متعدد، بازدیدهای میدانی در سایر استان‌ها و استفاده از تجارب پیشکسوتان معماری، طرح در مراحل پایانی بررسی و تصویب قرار دارد.

وی گفته بود: فاز اول فضای پیرامون مقبره شهدای گمنام در زمینی به وسعت یک هکتار طراحی شده که به‌صورت روباز برای برگزاری مراسم مختلف پیش‌بینی شده است و ساختمان‌ها و فضاهای فرهنگی و خدماتی مورد نیاز در بوستان مجاور که در پایین مقبره شهدا قرار دارد، احداث می‌شود.

معاون استاندار وقت قم درباره احداث یادمان شهدا عنوان کرده بود: احداث این یادمان از سه ماه پیش آغاز شده و تاکنون بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم بر اساس برنامه زمان‌بندی، احداث این یادمان در مدت هشت ماه به پایان برسد.

*شهرداری جوار شهدای گمنام را ساماندهی کند

پس از 7 ماه از آغاز عملیات اجرایی یادمان شهدای گمنام در دهم اردیبهشت ماه سال 90، حجت‌الاسلام موسی‌پور استاندار سابق قم پس از بازدید از پروژه یادمان شهدای گمنام کوه خضر نبی(ع) بر تدوین طرح جامع برای ساماندهی این پروژه و زیباسازی فضای پیرامون آن تأکید کرد.

وی با بیان اینکه مسافران و زائران بسیاری از سراسر کشور در این مکان مقدس حضور می‌یابند عنوان کرده بود: شهرداری قم با مشارکت نهادهای ذی‌ربط و پیمانکاران پروژه باید فضایی معنوی، جذاب و چشم‌نواز با ارائه خدمات رفاهی مناسب در جوار شهدای گمنام ایجاد کند.

استاندار سابق قم با اشاره به تصویب طرح فاز اول این پروژه، خواستار تسریع در عملیات اجرایی پروژه یادمان شهدای گمنام کوه خضر نبی(ع) شده و گفته بود: مسئولان امر باید بر روند اجرایی این پروژه نظارت مستمر داشته و برنامه زمان‌بندی مشخص برای انجام آن تعیین کنند.

موسی‌پور از تخصیص اعتبارات لازم و برطرف کردن همه مشکلات و موانع اجرای این پروژه خبر داده و عنوان کرده بود: پروژه ساماندهی یادمان شهدای گمنام تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طرح توسعه این پروژه با در نظر گرفتن همه ابعاد باید هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین اضافه کرده بود: در طرح جامع کوه خضر نبی(ع) باید فضاهای فرهنگی، بوستان، حسینیه سرپوشیده، پارکینگ و امکانات رفاهی و خدماتی پیش‌بینی شده و فضای سبز مناسب در اطراف طرح ایجاد شود.

در حالی که هوشنگ غلامزاده معاون عمرانی وقت استانداری قم در نشست خبری گفته بود طرح یادمان شهدای گمنام در سه ماه بیش از 30 درصد پیشرفت داشته است و هشت ماهه به پایان می‌رسد، استاندار سابق قم در 10 اردیبهشت ماه از پیشرفت 40 درصدی این طرح خبر داده بود.

استاندار قم 15 مرداد ماه سال 90 در جلسه بررسی پروژه یادمان شهدای گمنام کوه خضر نبی(ع) در سخنانی اظهار کرده بود: پروژه احداث یادمان شهدا و ساماندهی و بهسازی پیرامون کوه خضر نبی(ع) به دلیل قرار گرفتن در مسیر مسجد مقدس جمکران مورد توجه و استقبال شهروندان و زائران قرار دارد.

وی گفته بود: با توجه به فضای معنوی و متبرک کوه خضر نبی(ع) و حضور شهدای گمنام، باید اقتضائات و الزامات در ایجاد مستحدثات و زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی در این منطقه به خوبی رعایت شود.

استاندار قم حضور خیل عظیم زائران و مسافران در این منطقه را یک جذابیت فوق‌العاده برای سرمایه‌گذاران دانسته و عنوان کرده بود: طرح ساماندهی پیرامون یادمان شهدای گمنام کوه خضر نبی(ع) باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود.

موسی‌پور ضمن انتقاد از روند کند اجرای پروژه یادمان شهدا بر تسریع و تسهیل در اجرای این پروژه تأکید کرده و گفته بود: متأسفانه تاکنون عملکرد پیمانکار و ناظران پروژه رضایت‌بخش نبوده است، اما این پروژه باید هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرده بود: شهرداری قم نیز باید اجرای فضای سبز پیرامون کوه خضر نبی(ع) را در اولویت برنامه‌ها قرار داده و با کاشت گونه‌های درختی مناسب و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی بر زیباسازی و بهسازی این منطقه اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

*افتتاح طرح یادمان شهدای گمنام در سالروز آزادسازی خرمشهر

جواد دلاوری معاون عمرانی استانداری قم در بیستم اسفند ماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه پروژه یادمان شهدای گمنام کوه خضرنبی در حال اجراست گفته بود: در صورت اینکه پروژه با همین روند ادامه یابد در سالروز آزادسازی خرمشهر شاهد به بهره‌برداری رسیدن آن خواهیم بود.

وی با اشاره به کمک 200 میلیون تومانی استانداری برای پروژه یادمان شهدای گمنام کوه خضرنبی تصریح کرده بود: این پروژه زیر نظر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حال اجراست و مابقی بودجه این پروژه توسط این نهاد تامین شده است.

معاون عمرانی استاندار قم با تاکید بر اینکه ابتدا یادمان شهدای گمنام به بهره‌برداری می‌رسد عنوان کرده بود: در مراحل بعد ایجاد حسینیه و مراکز فرهنگی در نقشه کلی این پروژه که حدود چهار هکتار است، پیش‌بینی شده است.

اما اکنون پس از گذشت یک سال و چند ماه از سوم خرداد سال 90 هنوز طرح یادمان شهدای گمنام به بهره‌برداری نرسیده است و مسئولین باید ضمن توجه بیشتر به این طرح زیارتی و سیاحتی که در مسیر مسجد مقدس جمکران وزائران امام زمان(عج) قرار دارد توجه بیشتر کرده و این طرح را هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسانند.

متاسفانه طبق زمان‌بندی پیش‌بینی شده طرح یادمان شهدای گمنام باید در خرداد ماه سال 90 به بهره‌برداری می‌رسید اما پس از گذشتن 20 ماه از آغاز عملیات اجرایی هنوز این طرح به بهره‌برداری نرسیده است.

*تغییر پیمانکار دلیل تاخیر در اجرای پروژه

مهدی کربلایی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با فارس دلیل تاخیر به بهره‌برداری رسیدن طرح یادمان شهدای گمنام کوه خضرنبی(ع) را تغییر پیمانکار دانست و افزود: به دلیل اینکه طرح بسیار خاص بود، پیمانکار نخست نتوانست اجرای پروژه را ادامه دهد و مجبور شدیم قرارداد دیگری را با یکی از شرکت‌های المان‌ساز تهران منعقد کنیم که این تغییر کار ما را چهار ماه به تاخیر انداخت.

وی اظهار کرد: استانداری حدود 200 میلیون تومان برای این طرح هزینه کرده است اما باقی هزینه را بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پرداخت کرده است و مشکل مالی نداریم.

*یادمان شهدای گمنام در هفته دفاع مقدس افتتاح می‌شود     

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم با تاکید بر اینکه طبق برآورد قبلی مقرر شده بود طرح یادمان شهدای گمنام کوه خضر نبی(ع) در سالروز آزادسازی خرمشهر افتتاح و به بهره‌برداری برسد تصریح کرد: به دلیل اینکه پروژه خاص بود و احتیاج بیشتری به زمان داشت این طرح در هفته دفاع مقدس به بهره‌برداری خواهد رسید.

*شهرداری به تعهدات خود عمل نکرده است

کربلایی مهم‌ترین مشکل طرح یادمان شهدای گمنام را فضای پیرامونی آن دانست و با انتقاد شدید از شهرداری گفت: شب‌های چهارشنبه و شب‌های جمعه زائران با مشکلات بسیاری در این مکان مواجه هستند.

وی نبود جایگاه اقامت، وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی، نابسامانی رفت و آمد و نبود وضعیت رفاهی مناسب را از مشکلات پیرامون یادمان شهدای گمنام برشمرد و اضافه کرد: مقرر شده بود همزمان با آغاز عملیات اجرایی طرح یادمان شهدای گمنام، شهرداری تعهدات خود را در قبال فضای پیرامونی اجرا کند که این اقدام هنوز عملی نشده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم با بیان اینکه طرح ساماندهی پیرامون شهدای گمنام آماده و تصویب شده بود افزود: ایجاد فضای پارکینگ خودروها، محل سرپوشیده، حسینیه و سرویس‌های بهداشتی بخشی از مصوبات این طرح بود.

======================

گزارش: محمدمهدی عنایت‌پور

======================

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول