اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر قنات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

50 رشته قنات چهارمحال و بختیاری لایروبی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر قنات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از لایروبی و مرمت 50 رشته قنات در سطح این استان خبر داد.

50 رشته قنات چهارمحال و بختیاری لایروبی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، طاهر نوربخش بعد از ظهر امروز در نشست شورای اداری این سازمان‌ اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با توجه به روند خشکسالی در سال جاری در راستای لایروبی و مرمت قنوات در استان اعتباری معادل 700 میلیون تومان را در دستور کار قرار داده که این اعتبار در سال گذشته 300 میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه با انجام لایروبی به میزان 150 لیتر در ثانیه آب‌دهی قنوات افزایش می‌یابد، گفت: با توجه به این موضوع حدود 300 هکتار از اراضی زیر کشت می‌رود که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته‌ایم.

نوربخش افزود: حدود 100 رشته قنات دیگر شناسایی شده و مطالعات اولیه آنها انجام گرفته است که در صورت تخصیص از اعتبارات ملی آنها نیز تا پایان سال در دستور کار قرار می‌گیرند.

مدیر قنات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری احیای قنات‌ها را گامی موثر در صیانت از منابع ارزشمند آبی استان دانست و گفت: در حال حاضر افزون بر 840 رشته قنات در این استان وجود دارد که به‌دنبال خشکسالی‌های سه سال گذشته یک سوم این قنوات کاملا خشک و دو سوم دیگر بین 40 تا 80 درصد با کاهش آب‌دهی مواجه شده‌اند.

وی تغذیه مصنوعی قنات‌ها را راهکار موثر در افزایش آبدهی قنوات دانست و ادامه داد: با اجرای این طرح از هرز آب‌ در فصل زمستان و بهار جلوگیری و این آب‌ها به سمت حوضچه‌های از پیش احداث شده هدایت می‎شوند.

این مسئول بروز سیلاب‌ها را از دیگر عوامل تهدیدکننده قنات‌ها عنوان کرد و افزود: ساخت و ساز مسکن و جاده در حریم قنات‌ها و سهل‌انگاری آبداران و کشاورزان ذی‌نفع از دیگر خطرات تهدیدکننده برای قنات‌های این استان به‌شمار می‌رود.

نوربخش با اشاره به قنات‌های قدیمی این استان، گفت: قنات سامان، قنات جعفرآباد سفیددشت، قنات آقا و قنات شلمزار از جمله قنات‌هایی با قدمت بیش از 500 سال در این استان است.

وی با بیان اینکه قنات در 40 کشور سابقه دارد و هنوز در برخی از این کشورها فعال است، تصریح ‌کرد: با این حال در بیشتر کشورها قنات‌ها نابود شده و با پیشرفت سریع فناوری و مدرنیسم، جوامع و دولت‌ها به این موضوع بی‌توجه شده‌اند و حفر چاه برای دستیابی سریعتر به آب‌، جای قنات را گرفته که البته این امر ضررهای خاص خود را دارد.

انتهای پیام/‌ش20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول