اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در هم‌اندیشی ماهانه خبرنگاران اصفهانی مطرح شد

خبرنگاران اصفهان به دنبال پشتوانه قوی مطبوعاتی

خبرگزاری فارس: دومین کارگروه تحلیلی ساماندهی به وضعیت هدایای خبرنگاران استان اصفهان در حالی رسمیت یافت که تمام اعضای آن از نبود یک پشتوانه قوی مطبوعاتی گلایه و خواستار ایجاد یک انجمن صنفی خبرنگاری با قدرت اجرایی بالا شدند.

خبرنگاران اصفهان به دنبال پشتوانه قوی مطبوعاتی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صبح امروز برای بار دیگر جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب اصفهان در حالی هم‌اندیشی و هم‌فکری در زمینه هدایای خبرنگاری را ملزم و ضروری خواندند که حذف کامل آن را تنها راهکار برای برون رفت از وضعیت کنونی ندانستند و رسیدن به یک وضعیت کمی و کیفی مطلوب در عرصه هدایای خبرنگاری و اجرای عدالت در نحوه اعطای هدایا به خبرنگاران را بیش از هر امر دیگری با اهمیت اعلام کردند.

خبرنگار خبرگزاری فارس اصفهان در این جلسه با نقد از روند خبری اصفهان، ساماندهی به وضعیت هدایای خبرنگاری و حذف هدایایی که جز زیر سئوال بردن شأنیت خبرنگاری فایده دیگری به دنبال ندارد را مهم دانست و افزود: رسیدگی به این موضوع در وهله نخست باید از خود خبرنگاران آغاز شود که در گام‌های بعدی با رسیدن به نقطه نظر مشترک و هم‌فکری اصحاب رسانه در این حوزه می‌توان‌ گام‌های بعدی را برداشت.

مریم‌السادات کراری ضمن اعتراض به اساس‌نامه جدید خانه مطبوعات اصفهان، شرط سنی 30 سال به بالا برای کاندیدا شدن اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات اصفهان را مانعی جدی برای ورود خیل کثیری از خبرنگاران جوان و فعال رسانه‌های مختلف که متقاضی ورود به هیئت مدیره هستند، دانست و ادامه داد: با توجه به ترکیب فعلی خبرنگاران در استان اصفهان و به دلیل شرایط ذکر شده برای کاندیدا شدن اعضای جدید هیئت مدیره خانه مطبوعات در اساس‌نامه اصلاح شده، به طور قطع اعضای هیئت مدیره قبلی انتخاب می‌شوند که این افراد دوره آزمون و خطای خود را در این سال‌ها گذرانده‌اند و باید جای خود را به افراد جدید بدهند. 

وی به طور جدی خواستار تغییر ترکیب هیئت مدیره فعلی خانه مطبوعات استان اصفهان شد و اظهار کرد: با وجودی که اعضای کنونی هیئت مدیره خانه مطبوعات اصفهان از مسئولان رسانه‌های مختلف اصفهان هستند که از نظر حرفه، تجربه و دانش خبری در سطوح بالایی قرار دارند اما در این سال‌ها به منظور رفع مشکلات مطبوعات استان اقدام در خور توجهی صورت نداده‌ و حتی زحمت تشکیل جلسه‌ای برای هم‌فکری و هم‌اندیشی را برای خود ایجاد نکردند. 

* هم‌صدا نبودن مطبوعات اصفهان بزرگ‌ترین ضربه بر پیکره خبری

هم‌چنین در ادامه این جلسه یکی از اعضای خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان هم‌فکر و هم‌صدا نبودن مطبوعات اصفهان را بزرگ‌ترین ضربه بر پیکره خبری اصفهان، دانست و افزود: به دنبال انعکاس نخستین خبر از تشکیل کارگروه ساماندهی به وضعیت هدایای خبرنگاران استان اصفهان انتقادات فراوانی از سوی افراد مطبوعاتی و متولیان رسانه‌های مختلف وارد شد و به جای چاره‌جویی و رفع مشکلات تنها هجمه وسیعی را در بین خبرنگاران ایجاد کرد و در مقابل همکاران خود قرار گرفتند.

عاطفه قلع‌ریز، وضعیت موجود مطبوعات در اصفهان را مشوش خواند و گفت: با تغییر مدیریت ارشاد استان اصفهان این امید می‌رفت که تغییر اساسی و تحولی را در عرصه مدیریت رسانه‌های استانی شاهد باشیم که با مشاهده نحوه داوری جشنواره مطبوعات اصفهان و عدم اختصاص یک روز برای تجلیل از تمام خبرنگاران زحمت‌کش اصفهان به نوعی دل‌سردی در خبرنگاران ایجاد کرده است و ترس از آینده خبری نامعلوم بر خبرنگاران اصفهان متبادر شد.

*راویان مسئولان در لباس خبرنگار

خبرنگار روزنامه اطلاعات در اصفهان نیز بیشتر خبرنگاران اصفهان را تنها یک راوی عملکرد مسئولان خطاب کرد و تصریح کرد: در حال حاضر عده کمی از خبرنگاران به وظیفه خطیر بیدارسازی و اطلاع‌رسانی صحیح که در قوانین آمده است، عمل و بیشتر آنها تنها روایت‌گران عملکرد مدیران با روپوش خبرنگار هستند.

محمدرضا کلاهدوزان که نزدیک به شش سال است، حرفه خبرنگاری را پیشه خود ساخته، ادامه داد: خانه مطبوعات که پس از اداره‌کل ارشاد اصفهان تنها متولی خبرنگاران استان است در طی این سال‌ها می‌توانست حمایت‌های خوب و همه‌جانبه‌ای از خبرنگاران داشته باشد.

*برگزاری کارگروه‌های ساماندهی به خبرنگاران نقطه تقابل با همکاران نیست

خبرنگار خبرگزاری مهر اصفهان نیز در تحلیل خود از روند مطبوعات اصفهان گفت: چهارشنبه اول هر ماه مقرر شد که به منظور ساماندهی وضعیت خبرنگاران اصفهان کارگروه هم‌اندیشی و هم‌فکری با حضور آزاد خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شود که تنها با برگزاری یک جلسه از این کارگروه شاهد مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی برخی افراد بودیم.

یاسمین دادخواه افزود: ذکر این نکته ضروری است که ما هیچ ‌گونه بنای تقابل با همکاران خود نداریم چرا که همواره آنها را در کنار خود می‌بینیم اما معتقدیم برخی رفتارها مخالف شأن و عزت اصحاب قلم است.

وی ادامه داد: در صورت هماهنگی و هم‌اندیشی اصحاب رسانه در آینده‌ شاهد تحول جدی، ساماندهی، نظم‌بخشی و نگاه عادلانه به خبرنگاران هستیم.  

خبرنگار آزاد استان اصفهان نیز به نحوه پرداخت هدایا به اصحاب رسانه اعتراض کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر خبرنگاران در اصفهان به سمت تخصصی و حرفه‌ای شدن گام برداشته‌اند به گونه‌ای که در هر رسانه یک خبرنگار اختصاصی هر حوزه وجود دارد که به طبع به هنگام تجلیل باید از خبرنگاران همان حوزه تقدیر شود.

فاطمه کازرونی افزود: این در حالی است که در عمل شاهدیم به هنگام تجلیل از خبرنگاران، خبرنگارانی که در طول سال یک‌ بار نیز یک خبر از آن سازمان یا اداره انعکاس نداده‌اند، مورد تجلیل قرار می‌گیرد که بی‌عدالتی محض است.

*خبرنگاری یک حرفه و شغل است

نفیسه منانی یکی دیگر از خبرنگاران آزاد اصفهان نیز با تایید این گفته‌ها، برخورد جدی با این نحوه هدایا و ساماندهی کردن آن را خواستار شد و اضافه کرد: نبود یک حامی و پشتوانه قوی در رسانه‌های اصفهان دلیل اصلی این بی‌عدالتی‌ها شده که عدم آگاهی مسئولان روابط عمومی از نفوذ و تأثیر رسانه‌ها مختلف مزید بر علت شده است. 

مریم ایروانی خبرنگار هفته نام جام اصفهان نیز نبود اجماع رسانه‌ای در بحث کمی و کیفی هدایای خبرنگار را در بی‌نتیجه ماندن این موضوع موثر خواند و گفت: تشکیل یک NGO از خبرنگارانی که خواهان ایجاد نگرش جدید به مطبوعات اصفهان هستند، لازم و ضروری است.

مجتبی جان‌نثاری عضو باشگاه خبرنگاران جوان نیز برخلاف اعتقاد رایجی که در بین برخی از خبرنگاران شکل گرفته است، خبرنگاری را یک شغل و حرفه دانست و تصریح کرد: برخی از اهالی رسانه معتقدند که خبرنگاری شغل نیست زیرا که در آمد آن براساس اداره کار و تأمین اجتماعی نیست و نیز عده کثیری از اهالی رسانه مشمول بیمه خبرنگاری نیستند اما این در حالی است که خبرنگاری با تمام این کمبودها و ضعف‌ها یک شغل است که باید برای دریافت امتیازهای یک شغل مانند امنیت، درآمد و حمایت برای آن تلاش کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، این کارگروه که فعالیت خود را هم‌زمان با روز خبرنگار در سال جاری آغاز کرده است قصد دارد با برگزاری جلسات هم‌اندیشی به صورت ماهانه، معضلات و چالش‌های موجود در عرصه رسانه و خبرنگاری را با قرار دادن زیر ذره‌بین خبرنگاران و چاره‌اندیشی برای آنها، به صورت گروهی و در فضایی کاملاً علمی و عملی حل و فصل کند.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول