اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس فرش:

فرش دستباف مصداق تولید ملی است

خبرگزاری فارس: نخستین طراح آکادمیکی فرش در چهارمحال و بختیاری گفت: فرش دستباف مصداق تولید ملی است که با سرمایه‌گذاری در این عرصه، جایگزین مناسبی برای صادرات نفتی کشور خواهد بود.

فرش دستباف مصداق تولید ملی است

افسانه قانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: طرح‌های فرش دستباف تولیدی استان چهارمحال و بختیاری شامل طرح‌های خشتی، قالبی و لچک ترنج است.

وی افزود: از گذشته مرغوب‌ترین فرش استان فرش چالشتر بوده که قدمتش به اواخر دوره صفویه می‌رسد، این طرح به عنوان طرحی نمادگرا، انتزاعی و پرمفهوم شناخته شده است که امروزه بیشتر در قالب طرح خشتی و قالبی بافته می‎شود.

قانی ادامه داد: طرح‌های بافت فرش این استان به اشتباه در باور مردم با عنوان فرش بختیاری شهره شده است که باور اشتباهی است، چراکه بختیاری‌ها عشایر کوچ‌رو بودند که به علت اینکه نمی‌توانستند مدت زمانی را در جایی ثابت بمانند، امکان تولید فرش با کیفیت و طرح عالی را نداشتند.

کارشناس فرش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تمام تولیدات فرش استان چهارمحال و بختیاری در واقع تولیدات منطقه چهارمحال است که به بازار مصرف ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت بافت فرش با کیفیت طرح، رنگ و نقشه، گفت: فرش دستباف با همه محصولات تولیدی کشور فرق دارد و هویت، تاریخ و تمدن و یک کالای فرهنگی محسوب می‌شود.

قانی با بیان اینکه فرش چهارمحال و بختیاری، زیبا و جذاب بوده و برندی بی‌نظیر است، گفت: فرش دستباف مصداق تولید ملی است چون میزان آورده برای راه‌اندازی هر شغل در این هنر ـ صنعت حدود 5 میلیون تومان بوده و محصولی است که علاوه بر درآمدزایی مناسب، آلودگی زیست‌محیطی نداشته و ارزش افزوده بالایی دارد. 

وی مهم‌ترین مشکل صنعت فرش این استان را عدم اطلاع مسئولان از جایگاه آن دانست و گفت: قانون و برنامه برای فرش دستباف باید تا آن اندازه شفاف باشد که همه متولیان این هنر ـ صنعت در یک مسیر حرکت کنند.

قانی با اشاره به اهمیت و جایگاه فرش دستباف، گفت: فرش دستباف تنها محصولی است که پس از سال‌ها مصرف داخلی هم می‌توان آن را به عنوان محصولی ارزشمند صادر کرد. 

وی که خود نخستین طراح فرش به صورت آکادمیک است، با اشاره به فعالیت‌های انجام داده در این زمینه، گفت: با طراحی نقوش شکسته بر اساس نیاز بازار موفق شده‌ایم علاوه بر حفظ اصالت فرش استان بازاریابی خوبی برای محصولات خود داشته باشیم.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول