اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل صدرا:

ایران در ساخت شناورهای دریایی خودکفا شد / ساخت 4 فروند کشتی نفتی

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) گفت: در رابطه با بحث ساخت و فرآیند ساخت شناورها خودکفا هستیم، ولی این به معنای خودکفایی در تامین تجهیزات و ماشین‌آلات نیست.

ایران در ساخت شناورهای دریایی خودکفا شد / ساخت 4 فروند کشتی نفتی

مهدی اعتصام در حاشیه آیین آغاز به‌کار ساخت سه فروند شناور جمع‌آوری آلودگی نفتی خزر که در کارخانه کشتی‌سازی بهشهر برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهشهر از بحث خودکفایی در ساخت شناورها تا دستاوردهای مهم صدرا در عمر 50 ساله آن گفت.

وی ابراز داشت: ما در بحث ساخت و فرآیند ساخت با تعریفی که می‌کنیم قطع به یقین خودکفا هستیم و توسط متخصصان و کارشناسان بومی و متعهد مجموعه صدرا و سایر شرکت‌های دریایی کوچک و بزرگ فرآیند ساخت را انجام می‌دهیم ولی این به معنی خودکفایی در تامین تجهیزات و ماشین‌آلات و ابزارآلات و متریال مورد نیاز در ساخت نیست.

اعتصام افزود: در بخش طراحی، نیروهای توانمند متخصص خوبی داریم که بخش عمده‌ای از کار را می‌توانند در داخل کشور انجام دهند، ولی در اساس طراحی به‌خاطر اینکه باید از رتبه‌بندی و کلاس بین‌المللی استفاده شود مجبور هستیم از شرکت‌های کشورهای معتبر استفاده کنیم البته برای شناورهای بزرگ و برای شناورهای کوچک نیاز به رتبه‌بندی بین‌المللی نداریم.

*پروژه جدیدی از وزارت نفت برای صدرا در راه است

اعتصام همچنین درباره اینکه بعد از اتمام کار ساخت شناورهای کاسپین 1و2و3 قرار بود وزارت نفت پروژه جدیدی را برای صدرا تعریف کند و آیا پروژه جدیدی از وزارت نفت برای صدرا تعریف شده به فارس پاسخ داد: ما هنوز از وزارت نفت پروژه‌ای دریافت نکردیم. اخیراً در یک مناقصه که آن هم شناورهای مورد نیاز حوزه نفت خزر بوده شرکت کردیم و در امتیاز فنی و قیمت رتبه یک را به دست آورده و برنده شدیم، اما هنوز ابلاغ صورت نگرفته و مانعی هم برای ابلاغ پروژه نیست.

وی ادامه داد: این پروژه، ساخت چند فروند شناور «سار» برای تکمیلِ تجهیزات پشتیبانی سکوها است.

* بازار تجهیزات دریایی در ایران نداریم

مدیر عامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در ادامه درباره نقش شرکت‌های داخلی در تامین تجهیزات، گفت: در حوزه تجهیزات تخصصی با وجود اینکه در داخل کشور صنایع خیلی پیشرفته و خوبی داریم و تولید بیشتر تجهیزات وجود دارد، اما این تجهیزات نتوانستند به‌دلیل سفارش‌های کم  و تولید متناسب با شرایط اقتصادی شرکت‌ها تولید شوند و مجبوریم از تجهیزات خارجی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: به‌عنوان مثال با وجود اینکه در شرکت ورق دریایی فولاد مبارکه و اُکسین تجهیزات خوبی ساخته می‌شود، اما به‌دلیل سفارش‌های کم از تولید خودداری می‌کنند.

اعتصام با اشاره به تحریم‌هایی که کشور با آن رو به رو است، افزود: با وجود این تحریم‌ها و محدودیت‌ها، با برنامه‌ریزی، تلاش‌ها و اقدامات پوششی صورت گرفته در رابطه با تامین تجهیزات شناور، هیچ مشکلی نداشتیم و نیازمندی‌ها را از شرکت‌های کره و ژاپن تامین کردیم.

* ساخت بیش از 1000 شناور در حدود 50 سال

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) درباره اینکه، صدرا از آغاز تاسیس تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام داده، به فارس پاسخ داد: صدرا در طول عمر حدود 50 ساله خود از سال 47 تاکنون، بیش از یک‌هزار نوع شناور ساخته، در راستای پشتیبانی از دفاع مقدس، انواع بارج‌ها و شناورهای کوچک را ساخته است. از پروژه‌های اصلی و کلیدی می‌توان به ساخت شناور سکوی حفاری شمال و ایران خزر، سه فروند کاسپین، شناور ایران نکا، شناورهای صیادی و لایروب و بارج‌های عملیاتی زیاد در دریای خزر اشاره کنیم.

وی عنوان کرد: از پروژه‌های یونیک و استراتژیک در کارنامه شرکت صدرا می‌توان به ساخت بارج لوله‌دار و یک بارج ویژه برای حمل سکوهای دریایی، ساخت بارج‌های 2و3و7 هزار تنی یدک کش و انواع کشتی‌های صیادی و لایروب و انواع سازه‌های دریایی در دریای جنوب اشاره کرد.

سفارش خارجی هم داریم

اعتصام همچنین از ساخت چهار فروند کشتی نفتی بسیار پیشرفته افراماکس در کارخانه «یارد» بوشهر گفت که به دست متخصصان داخلی برای نخستین بار در خاورمیانه ساخته می‌شود و سفارش کشور ونزوئلا است.

وی تصریح کرد: این پروژه، ماه گذشته به آب انداخته شد و مراحل تکمیلی ساخت را می‌گذراند. از مشخصه‌های آن می‌توان به وزن 113 هزار تنی، طول 250 متری، عرض 44 متری و ظرفیت حدود 800 هزار بشکه نفت اشاره کرد که تمام مراحل ساخت آن توسط متخصصان بومی ساخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) در پایان درباره اینکه آیا صدرا پروژه‌ای را هم در بخش کشتی‌های مسافربری دارد، پاسخ داد: پروژه در حال ساخت نداریم، ولی پروژه در حال مذاکره داریم.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول