اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل:

نقش جنبش عدم تعهدها در معادلات جهانی انکارناپذیر است

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل گفت: نقش جنبش عدم تعهدها در معادلات جهانی به لحاظ ظرفیت‌های حقوقی و بین‌المللی انکارناپذیر است.

نقش جنبش عدم تعهدها در معادلات جهانی انکارناپذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، امین رستم‌زاده در سمینار علمی واکاوی جایگاه حقوقی جنبش عدم تعهدها در مدیریت جهانی در ارومیه، اظهار داشت: جنبش غیرمتعهدها طی سال‌های اخیر کمتر به مسائل فلسطین اشغالی وارد شده است.

وی افزود: برگزاری شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها در ایران باعث احیا و اثرگذاری ظرفیت واقعی و جهانی این جنبش می‌شود و باید با رویکرد دانشگاهی، تخصصی و برگزاری نشست‌های پژوهشی ابزارهای علمی این دو مهم سنجیده، بررسی و برای سه سال آن برنامه کارشناسی لازم از دانشگاه‌ها اخذ، احصا و ارائه شود.

رستم‌زاده اضافه کرد: مدیریت جهانی نیازمند مشارکت همه کشورها و ملت‌ها با رویکردی هوشمندانه است و جنبش عدم تعهدها با نقش‌آفرینی مثمرثمر می‌تواند اثرگذارترین و بارزترین مجموعه بین‌المللی در مدیریت جهانی قلمداد شود.

وی عدالت و صلح‌طلبی ،استقلال‌خواهی و بیزاری از استثمار و وابستگی را از خصیصه‌های بین المللی این جنبش عنوان کرد و افزود: جنبش عدم تعهدها با اتکا به ظرفیت‌های بین‌المللی هرم کلاسیک و استعماری قدرت جهانی و پیش‌بینی‌های آن را بر هم زده است.

رستم‌زاده افزود: این جنبش نظم نوین جهانی را بر اساس مفهوم‌سازی در راستای ادبیات واقعی عدالت جهانی ملت‌ها می‌تواند نهادینه کند.

این کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل اظهار کرد: بحث‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین‌المللی از ظرفیت‌های این جنبش در راستای مقابله با تهدیدات اقتصادی یکطرفه قدرت‌های جهان علیه اعضا است.

رستم‌زاده افزود: جنبش عدم تعهد می‌تواند نسخه جدید اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین‌المللی و خارجی با توجه به بحران اقتصادی غرب ارائه دهد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه الگوها و مدل‌های اقتصادی فعلی هیچ راهکار برون رفتی را برای شرایط جدید اقتصاد دنیا ندارند، گفت: هم‌افزایی اقتصادی کشورهای جنبش عدم تعهدها با تهیه، تدوین و ارائه راهکارهای حقوقی کاربردی به منظور تهیه سند همکاری و اجرایی می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را به این کشورها در این عرصه بدهد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد بعضی از کشورهای در حال توسعه به شدت تحت تاثیر و وابسته به اقتصاد آمریکا و اروپا و دچار اقتصاد زدگی‌غربی در معیار بسیار بالاتر از استاندارد هستند، گفت: با توجه به ترکیب جغرافیایی جنبش عدم تعهد که بیشتر از اقتصادهای در حال توسعه هستند این کلیشه‌زدایی و توجه به اقتصاد بومی و ملی و حتی منطقه‌ای که شاید در کوتاه مدت هزینه برهم باشد باعث جدا شدن و عدم اثرگذاری بحران غرب بر اقتصاد آنها می‌تواند باشد.

این کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به اینکه بحث عدالت، صلح جهانی و مدیریت مشارکتی را باید در کانال‌های اقتصادی برای کشورهای جنبش عدم تعهدها طرح‌ریزی و دنبال کرد، افزود: توسعه اقتصادی کشورها نکته مشترک و اتفاق نظر همه اعضای جنبش است که با آغاز به کار و ارائه ایده و طرح‌های جهانی در این بخش می‌توان از این اشتراکات در حوزه‌ها و بخش‌های دیگر نیز بهره جست.

وی تصریح کرد: طراحی و تدوین مدل و الگوی اقتصادی کشورهای جنبش غیرمتعهدها را می‌توان به عنوان نسخه‌ای شفابخش در مقابل الگوی توسعه مصنوعی که میراث کشورهای غربی برای کشورهای در حال توسعه به مثابه تنفس مصنوعی است ارائه کرد.

رستم‌زاده تدوین قوانین و موافقت‌نامه‌های حقوقی تجاری سرمایه‌گذاری خارجی و بین‌المللی مشترک بین اعضا را از دیگر عوامل رونق اقتصادی کشورهای عضو ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به دو سوم کشورهای صادر و تولید کننده نفت عضو این جنبش هستند، خاطرنشان کرد: این ظرفیت بازار خوبی به منظور همکاری‌های مشترک برای عدم خام فروشی، بهینه‌سازی، ایجاد موازنه و استفاده کیفی از این سرمایه کشورهای در حال توسعه است.

این کارشناس‌ارشد حقوق بین‌الملل، سرمایه‌گذاری‌های خارجی مشترک و تشکیل شرکت‌های چند ملیتی از اعضا با توانمندی‌ها و تجارب مختلف و نیز تاسیس شرکت‌های اقتصادی دانش‌بنیان بین‌المللی و تعدیل تعرفه‌های صادراتی و وارداتی بین اعضا را از جمله موارد مدنظر برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی این جنبش ذکر کرد.

رستم زاده با اشاره به اینکه مباحث حقوقی سرمایه‌گذاری‌های خارجی و مشترک بین‌المللی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: تشکیل اتاق‌های داوری و تجاری بین‌المللی که البته در مباحث اقتصادی و نیز غیراقتصادی هم می‌تواند مطرح باشد و نیز تشکیل کمیسیون‌های حقوقی تدوین قواعد حقوقی سرمایه‌گذاری‌های مشترک و مناطق آزاد و ... از دیگر ظرفیت‌های بکر کشورهای عضو این جنبش است.

وی گفت: تحقق تمام این موارد منوط به داشتن سند حقوقی و ایجاد ظرفیت‌های حقوقی مشترک برای روان‌سازی و ضمانت اجرایی تحقق آن است که باید این مهم را مدنظر داشت.

رستم‌زاده با اشاره به اینکه اجلاس غیرمتعهدها بهترین محل برای بسترسازی به منظور معرفی و ارائه الگوهای جهانی صلح مدیریت زندگی مسالمت‌آمیز ملت‌ها و... ارائه شده در قرآن به شکلی کاملا خلاقانه و علمی است، گفت: صلح از منظر قرآن به عنوان یک اصل عام و فراگیر برای تمام جوانب زندگی فردی و اجتماعی بشریت لازم و ضروری ذکر شده و تعامل، هم‌سویی و اعتقاد به همکاری تنها راه موفقیت در عرصه‌های مختلف مورد تاکید قرار داده شده است.

این کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل خاطرنشان کرد: اهداف و اصول جنبش غیرمتعهدها ترجمان بسیار کوچکی از این آموزه‌های متعالی قرآنی است که باید از این ظرفیت برای سعادت بشری از طریق مدیریت اسلامی و قرآنی بهره جست چرا که قرآن ادبیات و گفتمان صرف یک دین خاص نیست بلکه پیام و ارمغان مشترک جهانی برای بشریت و کشورها دارد و می‌تواند بهترین نکته مشترک و اتکا به منظور تدوین و توسعه همکاری‌ها قلمداد شود.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول