اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از منطقه محروم «چاه‌دادخدا»

جاده مواصلاتی «چاه‌دادخدا » به قلعه‌گنج امن نیست

خبرگزاری فارس: منطقه چاه‌دادخدای شهرستان قلعه‌گنج استعداد‌های بسیار نابی دارد و همه‌ساله سرمایه‌گذاران را به این منطقه روانه می‌کند اما نبود جاده مواصلاتی امن و قابل حرکت و نبود اداره‌های دولتی چهره محرومیت آن را نمایان می‌کند.

جاده مواصلاتی «چاه‌دادخدا » به قلعه‌گنج امن نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، بخش چاه‌دادخدا در حالی به استقبال دومین بخشدار خود رفت که هنوز چهره محروم منطقه نمایان است.

از سال 88 که این دهستان در تقسیمات جغرافیایی به بخش تبدیل شده، خدمات بسیار ارزنده‌ای به مردم این منطقه ارزانی شده است.

حضور حداکثری گروه‌های جهادی و جهادگران دانشجویی نشان از توجه ویژه در راستای رفع محرومیت این منطقه سوق‌الجیشی اقتصادی و کشاورزی دارد.

همسایگی با استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، سکونت قبایل و طوایف متعدد و حضور برادران اهل تسنن در منطقه رمشک از قابلیت‌های ویژه بخش چاه‌دادخدا محسوب می‌شود.

همچنین این منطقه به دلیل برخورداری از آب مناسب همه ساله به عنوان بزرگ‌ترین جایگاه کشت هندوانه در ایران و جهان مورد توجه بازرگانان و تجار ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین مشکل بخش چاه‌دادخدا جاده مواصلاتی به مرکز شهرستان قلعه‌گنج است که از سال‌های دور نه  تعمیر گشته و نه بازسازی شده است و در حال حاضر در بعضی از نقاط این جاده رانندگان و ماشین‌های شخصی برای امنیت بیشتر از کنارگذر‌های خاکی آن عبور می‌کنند.

نبود اداره‌ها و نهادها بعد مسافت را هر روزه بر مردم این منطقه تحمیل کرده و برای کوچک‌ترین کار اداری باید طی فاصله 70 کیلومتری را به مرکز شهرستان قلعه‌گنج به جان و دل بخرند.

شهرک مسکونی در مرکز بخش چاه‌دادخدا بیش از 15 سال است که نیمه‌تمام رها شده است و قابل سکونت نیست.

در دولت نهم و دهم با اجرای طرح مسکن مهر بعضی از این واحدها به مردم واگذار شده است که آن‌ها نیز مشکلات خاص خود را دارند.

*ضرورت توجه به صنعت گردشگری

وجود محوطه‌های باستانی تمدن هلیل نیاز به تجسس و ثبت در میراث فرهنگی جهانی دارد تا مراقبت و محافظت از آن‌ها بتواند، صنعت گردشگری را در این منطقه رنگ و بوی تازه ببخشد و اقتصاد خانوده‌ها را دگرگون کند.

محوطه باستانی نهرندگان، زیر دامنه مارز، شهر سوخته حیدر، منطقه باستانی رمشک و تپه‌های باستانی کلات‌مالک و تمگران  بعضی از این مناطق باستانی هستند.

سکونت بیش از 13 هزار نفر از برادران اهل تسنن در منطقه رمشک یکی دیگر از ویژگی‌های بخش چاه‌دادخدا است که در کنار برادران تشیع خود در صلح و صفا زندگی می‌کنند.

* نبود جاده مواصلاتی امن و اداره‌های دولتی

محمدعلی دادخدایی یکی از افراد تحصیل‌کرده این منطقه و استاد دانشگاه شیراز در معرفی منطقه خود در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قلعه‌گنج اظهار داشت: امیدواریم با ارتقای این بخش به شهر خدمات‌رسانی به این منطقه شدت بیشتری بگیرد.

وی افزود: از جمله مشکلات این منطقه نبود جاده مواصلاتی امن و قابل حرکت و نبود اداره‌های دولتی

است که امید می‌رود با تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان این مهم نیز به زودی رفع شود.

دادخدایی تصریح کرد: منطقه چاه‌دادخدا با جمعیت 36 هزار نفری و وسعت 7 هزار و 500 کیلومتری از استعداد‌های خدادادی بسیار نابی برخوردار است.

وی ابراز داشت: یکی از این ظرفیت‌ها جایگاه ویژه کشاورزی منطقه است که همه ساله سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را به این منطقه روانه می‌کند.

*توجه ویژه دولت نهم و دهم به منطقه

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان کهنوج اظهار داشت: هم و غم مسئولان باید رفع محرومیت و زدودن غبار مظلومیت از چهره این مردم نجیب باشد.

حجت‌الاسلام علی براهویی عنوان کرد: وحدت و همدلی میان طوایف و مذاهب باید سرلوحه اهداف و اقدامات بخشداری باشد تا بتوان با تکیه بر این وحدت خدمات مناسبی را روانه این منطقه کرد.

امام جمعه مردم دهستان رمشک نیز با تأکید بر اینکه امروز سربلندی ایران در گرو وحدت و همدلی است، اظهار داشت: ایران اسلامی امروز بیش از هر چیز به وحدت میان طوایف و مذاهب نیازمند است.

مولوی یونس چاهانی بیان داشت: در دوران دولت‌های نهم و دهم  توجه ویژه‌ای به این منطقه شده و خدمات شایانی نیز به مردم مارز و رمشک ارائه شده است.

وی اذعان داشت: مهم‌ترین این خدمات احداث جاده مواصلاتی رمشک به مرکز بخش چا‌ه‌دادخدا و مارز به قلعه‌گنج بوده که بیش از 200 کیلومتر آن آسفالته است.

چاهانی خاطرنشان کرد: استکبار جهانی با وجود تلاش بیهوده خود در راستای شکست ایران در مجامع عمومی هر روز خوارتر و ذلیل‌تر می‌شود. این مهم با وحدت و تعامل میان طوایف و مذاهب به دست آمده و نشان‌دهنده همکاری میان مردم و دولت است.

فرمانده انتظامی شهرستان قلعه‌گنج امنیت را یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی خواند و اظهار داشت: در حوزه امنیت عمومی تاکنون جرایم خشن امنیتی در این منطقه و شهرستان وجود نداشته است.

کرامت پهلوان‌خسروی تصریح کرد: می‌طلبد، همانند سال‌های گذشته با همکاری و هماهنگی با مأموران نیروی انتظامی این امنیت دلنشین ادامه و رشد یابد.

انتهای پیام/خ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول