اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان:

تولید و صنعت نیازمند توسعه فرهنگ صنعتی در جامعه است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: تعامل با اقتصاد جهانی و توسعه فرهنگ صنعتی در جامعه از جمله راهکارهای توسعه صنعت کشور و استان است.

تولید و صنعت نیازمند توسعه فرهنگ صنعتی در جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی منتظری پیش از ظهر امروز در جلسه صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به نقش مدیران واحدهای تولیدی در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی اظهار کرد: افزایش هزینه‌های تولید، نرخ ارز و مشکل شدن روند خرید ماشین‌آلات و مواد اولیه واحدهای صنعتی، عدم انطباق قیمت فروش و قیمت تمام شده تولیدات صنعتی، افزایش تورم، وضعیت خاص تعامل با اقتصاد جهانی، شکل‌گیری بحران‌های اقتصادی بین‌المللی و اروپا، کند شدن مبادلات پولی در نظام بانک جهانی، کاهش قدرت خرید و مصرف مردم و .... از جمله نشانه‌های تغییر و تحولات شدید بازار در سطح خرد و کلان جهان در سال گذشته و امسال بوده است.

وی با بیان اینکه عوامل و متغیرهای محیطی به دو دسته تقسیم می‌شوند، افزود: این دو عامل عبارتند از عواملی که در کنترل مدیران و عواملی که خارج از کنترل مدیران هستند.

این مسئول در شرایط فعلی ارتقای سطح بهره‌وری در زمینه تولید، سرمایه و نیروی انسانی، افزایش کارایی و اثربخشی سیستم مدیریتی بنگاه، انطباق تولید با نیاز بازار، شکوفا کردن توان خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی و به‌کارگیری آن برای عبور از مشکلات موجود، ارتقای سیستم بازاریابی و فروش و .... را از جمله عوامل در کنترل مدیران نامید که با تمرکز بر آنها می‌توان بخشی از مشکلات را تخفیف و به توان رقابتی بنگاه اضافه کرد.

وی ادامه داد: عوامل خارج از کنترل مدیران نیز تغییر نرخ ارز، تورم، افزایش قیمت مواد اولیه و ... است.

منتظری نرخ ارز و بسیاری از روندها و حرکت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را عوامل قابل پیش‌بینی ذکر کرد و گفت: مدیران باید با جذب مشاوران برجسته و بهبود توان فکری بنگاه، بخشی از نیروی خود را صرف پیش‌بینی تغییرات آینده کنند و در این شرایط تکلیف مدیر، تنظیم سناریوهای مختلف برای رویارویی با اوضاع قابل پیش‌بینی برای آینده است تا غافلگیر نشود.

وی به عواملی که قابل پیش‌بینی نیستند و در این صورت کاری از مدیران بر نمی‌آید اشاره کرد و یادآور شد: نقش روزافزون مدیریت مدیران برای رویارویی با چالش‌های بنگاه بسیار مهم و حیاتی است که اگر به آن توجه دقیق و کافی نشود مشکلات با اشکال مختلف صنعت و تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تولید و صنعت نیازمند توسعه فرهنگ صنعتی در جامعه است

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با برشمردن راهکارهای عبور از مشکلات و بهبود وضعیت صنعت ابراز کرد: تمرکز مدیران بخش خصوصی برای ارتقای کارایی و اثربخشی بیشتر مدیریت بنگاه‌ها از جمله راهکارهاست.

وی حمایت ویژه دولت از فعالان بخش تولید، بهبود فضای کسب و کار و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور، ثبات قوانین و حذف مقررات دست و پا گیر را از جمله دیگر راهکارهای برون رفت از مشکلات صنعت دانست.

منتظری خاطرنشان کرد: تخصیص تسهیلات با بهره کم به واحدهای صنعتی از راهکارهای مهم است زیرا بنگاه‌ها نمی‌توانند با سود زیر 10 درصد بهره تسهیلات بالای 10 درصد را بپردازند.

وی باور و اعتقاد به تولید و صنعت به عنوان یک اصل دایمی در توسعه اقتصادی، تعامل با اقتصاد جهانی و توسعه فرهنگ صنعتی در جامعه را از دیگر راهکارهای توسعه صنعت استان نامید.

این مسئول با بیان اینکه گیلان از موقعیت صادراتی ممتازی برخوردار است، یادآور شد: مجاورت با کشورهای منطقه از جمله ویژگی‌های استان است.

وی متذکر شد: تولیدکنندگان نیز باید با نگاه به نیاز بازارهای جهانی، ارتقای کیفیت تولید، تنوع در بسته‌بندی محصولات، قیمت‌گذاری مناسب، استفاده از شیوه‌های مدرن صادراتی مانند ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی، شرکت‌های مدیریت صادرات، بازار شناسی بین‌المللی و شناسایی صحیح بازار هدف، رعایت استانداردهای جهانی و بازار هدف و ... به دنبال توسعه صادرات محصولات خود باشند.

سهم زیر یک درصدی گیلان در بازارهای CIS

منتظری با تصریح بر اینکه اقتصاد پویا در سطح خرد و کلان نیازمند توسعه تجارت به عنوان موتور محرکه دیگر بخش‌های اقتصادی مانند صنعت و خدمات است، اذعان کرد: تجارت و صنعت دو روی یک سکه هستند که بدون همراهی یکدیگر نمی‌توانند به سر منزل مقصود برسند.

وی با اشاره به اینکه بازارهای CIS با نرخ رشد بالای واردات، اقتصاد با پشتوانه نسبتاً خوب ملی و بین‌المللی، موقعیت ویژه ترانزیتی در منطقه و ... موقعیت ممتازی را به گیلان داده است، ابراز کرد: با وجود این امتیازها سهم گیلان از فرصت‌های موجود در بازار این مناطق زیر یک درصد بوده که بسیار ناچیز است.

به گفته این مسئول، افزایش سهم بازارهای بین‌المللی از طریق تقویت تشکل‌های صادراتی، فرهنگ سازی برای صادرات، ارتقای سطح خدمات توسعه تجارت مانند خدمات بانکی، حمل و نقل، گمرکی، استاندارد و بیمه در امر توسعه صادرات، تدوین راهبردی مناسب توسعه صادرات، اصلاح قوانین، افزایش بنیه بخش‌خصوصی، استفاده از ظرفیت‌های صادرات مجدد و ترانزیت در گیلان امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/ب10 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول