اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو انجمن مشاوره حوزه علمیه قم:

تقویت باورهای دینی استرس‌های روحی را کاهش می‌دهد

خبرگزاری فارس: عضو انجمن مشاوره حوزه علمیه با تاکید بر اینکه برای عدم ابتلا به اضطراب باید آرامش را در چیزی جست‌وجو کرد که هیچ گاه از بین نرود گفت: یاد خداوند و تقویت باورهای دینی همواره موجب احساس و آرامش روحی انسان است.

تقویت باورهای دینی استرس‌های روحی را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محمدمهدی عباسی امروز در نشست «بررسی اضطراب و عوامل آن» در جمع دانشجویان طرح ضیافت اندیشه دانشجویی دانشگاه‌های قم که در سالن اندیشه دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه اضطراب در علم روانشناسی به معنی نگرانی شدید و غیر عادی است اظهار کرد: اضطراب با مقوله ترس و استرس متفاوت است و معمولا دلیل ایجاد اضطراب مشخص نیست.

وی با تاکید بر اینکه علت ترس و استرس مشخص است، تصریح کرد: اساس وجود اضطراب برای انسان امری ضروری است اما به طور کامل مفید یا مضر نیست.

معاون پژوهشی مرکز مشاوره مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه یکی از عوامل اصلی روان‌شناختی اضطراب است خاطر نشان کرد: اضطراب برای انسان به مقدار عزم نیاز است و اگر از خود بگذرد اثرات منفی بسیاری در ابعاد مختلف به انسان می‌گذارد.

عباسی اثرات اضطراب را بر روی تغییرات تفکر، رفتار، احساس و جسم دانست و اضافه کرد: بدبینی حاصل تغییرات فکری از آثار اضطراب است و معمولا افراد مضطرب به تمام ابعاد زندگی بدبین هستند.

وی با تاکید بر اینکه عدم تمرکز و تصمیم‌گیری مناسب دیگر تاثیر اضطراب بر اندیشه و فکر است خاطر نشان کرد: از تاثیرات اضطراب بر احساس انسان می‌توان به احساس گیجی و سردرگمی، هراس و عدم کنترل شخصیت و احساس کلافگی دائم اشاره کرد.

معاون پژوهشی مرکز مشاوره مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه کاهش کارایی و عملکرد انسان در اجتماع یکی از مهم‌ترین اثرات منفی اضطراب بر رفتار انسان است، اظهار کرد: عدم استقلال در تصمیم‌گیری و عدم اعتماد به نفس دیگر آثار منفی اضطراب بر رفتار انسان است.

عباسی بروز تپش قلب، سردردهای دائم و میگرن، فشار خون و نامنظم شدن خواب را از آثار منفی اضطراب بر جسم انسان دانست و تصریح کرد: عوامل درونی و بیرونی در ایجاد اضطراب مؤثر هستند.

وی با تاکید بر اینکه عدم توانایی و سازگاری با تغییرات محیطی، حوادث رخ داده در کودکی، حوادث غیر منتظره، احساس جدایی و طرد شدگی، عدم حمایت عاطفی از سوی افراد مورد علاقه و افکار و توهمات نامناسب از عوامل درونی و بیرونی اضطراب است، تصریح کرد: این عوامل در طول زمان منجر به اضطراب غیر عادی و مضر برای انسان می‌شود.

معاون پژوهشی مرکز مشاوره مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه هر انسانی اضطراب دارد و برای پیشرفت به آن نیازمند است، خاطر نشان کرد: اضطراب باید با شناخت کنترل شود چرا که هر انسانی نیازمند و علاقه‌مند به آرامش است.

عباسی با تاکید بر اینکه برای عدم ابتلا به اضطراب باید آرامش را در چیزی جست‌و‌جو کرد که هیچ گاه از بین نرود، اضافه کرد: خداوند که با یاد او تمام دل‌ها آرام می‌گیرد همواره موجب احساس و آرامش روحی برای انسان است.

وی با اشاره به اینکه افزایش خوش‌بینی در زندگی و همواره به یاد خدا و شاکر نعمات الهی بودن از عوامل مهمی هستند که انسان می‌تواند به وسیله آن اضطراب را کنترل کند، تصریح کرد: برای مبتلا نشدن و درمان اضطراب مضر باید آن را کنترل کرد و در ابتدای این بیماری انسان باید از مشکل و عامل اضطراب خود آگاهی پیدا کند و با ارزیابی درست از آن و کوچک‌‌سازی عامل اضطراب می‌تواند آن را کنترل کند.

معاون پژوهشی مرکز مشاوره مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه در قرآن کریم عوامل بسیاری برای منجر شدن به اضطراب و دوری از آن بیان شده است، اظهار کرد: در کلام خداوند در قرآن کریم ترس و ناراحتی برای بهشتیان نفی شده است و اگر انسان بتواند در دنیا ترس و ناراحتی را که همان اضطراب است دور کرده و آرامش و آسودگی کسب کند، بهشت دنیوی را برای خود مهیا کرده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول