اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز درمان ناباروری آذربایجان خبر داد

آمادگی بانک خون جهاد دانشگاهی برای دریافت خون بند ناف نوزادان

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز درمان ناباروری آذربایجان وابسته به جهاد دانشگاهی از آمادگی بانک خون بند ناف این مرکز برای دریافت خون بند ناف نوزادان خبر داد.

آمادگی بانک خون جهاد دانشگاهی برای دریافت خون بند ناف نوزادان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی، الهام غدیرخمی اظهار کرد: این خون پس از تولد به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود در حالی که حاوی سلول‌های بنیادی و سلول‌های خون‌ساز است که می‌تواند برای درمان بیماری‌ها استفاده شود.

وی افزود: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند و در تکثیر پی در پی دچار پیری نمی‌شوند به طوری که با تزریق یا جایگزینی آنها در بافت‌هایی که آسیب جدی دیده‌اند می‌توانیم به بهبود و تشکیل سلول‌های جدید بافت کمک کنیم.

مدیر مرکز درمان ناباروری آذربایجان اظهار کرد: امروزه در اغلب کشورهای توسعه یافته بانک خون بند ناف وجود دارد که خون بند ناف نوزاد را به جای دور ریختن ذخیره کرده و در آینده برای درمان خود او یا سایر بیماران استفاده می‌شود.

غدیرخمی، در خصوص روند ذخیره خون در بانک مزبور گفت: والدین قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت نام در این بانک می‌کنند و در حین زایمان با حضور کارشناس مرکز درمان ناباروری استان در محل زایمان خون از بند ناف جمع‌آوری و به کیسه‌های خون منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: سپس خون بند ناف مورد آنالیز و بررسی‌های آزمایشگاهی قرار گرفته و پس از تایید سلامت خون سلول‌های بنیادی آن جدا شده و در بانک نگهداری می‌شود و چنانچه نوزاد در آینده مبتلا به بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری خونی نظیر سرطان خون شود برای درمان وی استفاده می‌شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری آذربایجان تاکید کرد: سلول‌های بنیادی در دنیا در درمان دیابت نوع یک، بیماری‌های قلبی عروقی، لوپوس، بیماری‌های نورولوژیک مانند سکته مغزی، پارکینسون و آلزایمر، کم‌خونی، نقص ایمنی، بیماری‌های کبدی و سایر بیماری‌ها کاربرد دارد.

وی گفت: فعلاً در داخل کشور ما سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر مرکز درمان ناباروری آذربایجان با بیان اینکه این سلول‌ها یک بار قابل مصرف هستند، گفت: در آذربایجان‌شرقی به همت مرکز پزشکی جهاد دانشگاهی و با همکاری پژوهشکده رویان، بانک خون بند ناف فعالیت خود را از سال 1387آغاز کرده است.

غدیرخمی، در خصوص فرآیند عضویت در بانک خون بند ناف اظهار کرد: در مرحله اول آزمایشات لازم بر روی مادر در ماه نهم بارداری انجام شده و بعد از عقد قرارداد نمونه در حین زایمان جمع‌آوری شده و به بانک خون تحویل داده می‌شود و پس از پردازش سلول، کارت فریز برای خانواده صادر می‌شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری آذربایجان گفت: سلول‌های بنیادی نگهداری شده در بانک خصوصی از یک عضو خانواده می‌تواند در صورت همسانی HLA (شاخص‌های ژنتیکی سلول) برای دیگر اعضای خانواده و یا هر فرد دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: خوشبختانه این سلول‌ها در مقایسه با دیگر منبع سلول‌های بنیادی یعنی مغز استخوان با همسانی کمتر HLA قابل پیوند بوده و شانس واکنش رد پیوند علیه میزبان نیز کمتر است.

غدیرخمی اظهار کرد: طبق استانداردهای بانک جهانی خون بند ناف، نمونه ذخیره شده تا 20 سال قابل نگهداری است هرچند از نظر علمی نمونه‌ای که در منفی 196 درجه سانتیگراد قرار دارد می‌تواند برای مدت نامحدودی حفظ شود.

وی یادآور شد: بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان‌شرقی همه روزه به جز ایام تعطیل آماده پذیرش، پاسخگویی و ارائه خدمات به مردم است. 

انتهای پیام/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول