اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

رونمایی از کتاب «ترکه‌های درخت آلبالو»/2

حیدری:‌ شهید بروجردی می‌گفت نیروهای ارتش نبودند کردستان سقوط می‌کرد

خبرگزاری فارس: سرهنگ حیدری با نمایش سندی از شهید بروجردی گفت: اگر کمک‌ها و فعالیت‌های ارتش در کردستان نبود، کردستان سقوط می‌کرد.

حیدری:‌ شهید بروجردی می‌گفت نیروهای ارتش نبودند کردستان سقوط می‌کرد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، جلسه رونمایی از کتاب «ترکه‌های درخت آلبالو» نوشته اکبر خلیلی عصر روز دیروز در سالن همایش‌های بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد. در این نشست رضا امیرخانی، جهانگیر خسروشاهی، نویسنده، سهیلا عبدالحسینی منتقد، سرهنگ احمد حیدری و اسدالله بادامچیان حضور داشتند.

 

* عبدالحسینی: کتابی به این خوبی در مورد وقایع کردستان نوشته نشده است

سهیلا عبدالحسینی منتقد ادبیات در مورد کتاب «ترکه‌های درخت آلبالو» گفت: آشنایی من با آقای خلیلی با خواندن این کتاب آغاز شد. این کتاب یکی از آثاری بود که تاثیر فراوانی بر من گذاشت و یکی از آثار شاخص آقای خلیلی محسوب می‌شود. به نظر من در زمینه انقلاب آثاری به مانند این کتاب کم هستند.

وی در ادامه افزود: کتاب با زندگی سرهنگی آغاز می‌شود و در ادامه داستان با محیط زندگی این سرهنگ آشنا می شویم. در ادامه روند داستان به طور پلکانی به داخل زندگانی شخصیت اصل داستان وارد می‌شود. همچنین در بخش دیگری از این کتاب وقایع کردستان به خوبی روایت می‌شوند. من تا به حال چندین اثر در مورد وقایع کردستان خوانده‌ام اما تاکنون اثری به زیبایی این کتاب نتوانسته است وقایع کردستان در اوایل انقلاب را روایت کند.

عبدالحسینی در ادامه افزود: در این کتاب همچنین معناگرایی خاصی دیده می‌شود. معناگرایی مفهومی است که در حال حاضر در ادبیات جهان به انواع مختلف دیده می‌شود. برخی از نویسندگان این مفهوم را در دین و عرفان می‌بینند و برخی دیگر نیز آن را در جایگاه‌های دیگری جستجو می‌کنند. بعد از انقلاب بسیاری از کتابهایی که نوشته شدند تلاش کردند تا از شهادت را نقطه ثقل معناگرایی روایت خود قرار دهند.

وی در مورد ویژگی داستان‌های خوب گفت: داستان‌های خوب یک ویژگی دارند و آن این است که با گذشت زمان گرد فراموشی بر روی آنها نمی‌نشیند و از ذهن‌ها خارج نمی‌شود.

 

سرهنگ حیدری:‌ اگر نیروهای ارتش نبودند کردستان سقوط می‌کرد

سرهنگ احمد حیدری مدیر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش در مورد کتاب گفت: خدا به آقای خلیلی برای نوشتن این کتاب طول عمر بدهد. خلوص نویسنده موجب ماندگاری این اثر شده است و این کار خداست که اثری به این بزرگی و مهمی بار دیگر از پشت ابرها بیرون آمده است.

وی در مورد شهدای ارتش در دفاع 8 سال دفاع مقدس گفت: متاسفانه شهدای ارتش گمنام هستند. در هنگام بحث در مورد دفاع مقدس بیشتر بحث‌ها بر روی نفرات محدود می‌شود و حرفی از یگان‌ها به میان نمی‌آید. در مورد کردستان در اوایل جنگ هم بسیار کم صحبت کرده‌ایم و این یکی از کمبودها در حوزه دفاع مقدس است.

سرهنگ حیدری در ادامه افزود: انقلاب ما در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید. بسیاری فکر می‌کردند مردم با ورود به پایگاه‌های ارتش مردم توانسته‌اند آن پایگاه‌ها را اشغال کنند. اما واقعیت این بود که این نظامیان ارتش بودند که درهای پایگاه‌ها را به روی مردم باز کردند. برای فهم بهتر می‌توانید وقایعی که در لیبی و مصر اتفاق افتاد را با ایران مقایسه کنید.

وی در مورد مسئله کردستان در اوایل پیروزی انقلاب گفت: درگیری‌ها در کردستان بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب آغاز شد. اگر برخی از پایگاه‌های ارتش نبود مطمئنا کردستان سقوط می‌کرد.

حیدری در ادامه نامه‌ای از شهید بروجردی که در سر برگ‌های اداری دوران شاه نوشته بود را نشان داد و گفت: شهید بروجردی در این نامه به اوضاع و شرایط کردستان به خوبی پرداخته و از خطر ضد انقلاب سخن گفته است. وی در بخشی از نامه خود نوشته است: اگر کمک‌ها و فعالیت‌های ارتش در کردستان نبود، کردستان سقوط کرده بود.

 

جهانگیر خسرو‌شاهی: طراحی کتاب فعلی ارتقای کیفی در عرصه کتاب است

جهانگیر خسرو‌شاهی در مورد انتشار این کتاب با اشاره به طراحی جلد آن گفت: تا به امروز ما در طراحی‌های کتاب خود فرم و شکل به این خوبی را نداشته‌ایم. پیش از این طرح‌هایی چون بند پوتین و جیب لباس رزمندگان بر روی جلد کتابها طراحی شده بود اما چندان جالب نبودند. اما طراحی کتاب فعلی یک ارتقای کیفی در عرصه کتاب و کتابخوانی است. رنگ صفحات کتاب بسیار چشم‌نواز است و فونت بسیار مناسبی نیز انتخاب شده است. این کتاب دریچه امیدی است به سوی ادامه روند کتاب‌های بنیاد ادبیات داستانی.

 

بادامچیان: اکبر خلیلی را یک ماه زندانی کردیم

اسدالله بادامچیان در مورد کتاب گفت: نوشته‌های اکبر خلیلی در این سالها بسیار تاثیر گذار بوده‌اند. من در شکل‌گیری این کتاب به اندازه موری که دانه‌ای را حمل می‌کند زحمت کشیدم. این کتاب بعد از انتشار در ایران خشم استعمار پیر را درآورد و بی‌بی‌سی در یک برنامه به انتقاد از نویسنده و کتاب پرداخت. استعمار پیر از این کتاب به خشم در آمد و من در مورد این موضوع مقاله‌ای نوشتم و در روزنامه‌ها منتشر شد.

وی در ادامه افزود: این کتاب بسیار تاثیر گذار بود زیرا اکبر خلیلی این کتاب را با تمام وجود نوشت و به مانند دیگران نبود که در اتاق خود به نوشتن بپردازند. آقای خلیلی برای نوشتن این کتاب به زندان رفت و تفاوت وی با ما در این بود که ما را به سبب فعالیت‌هایمان از خانه به زندان‌های شاه می‌بردند و شکنجه می‌کردند اما آقای خلیلی با پای خود رفت تا این کتاب را هر چه بهتر بنویسد.

در انتهای مراسم نیز کتاب «ترکه‌های درخت آلبالو» با حضور سرهنگ حیدری، جهانگیر خسرو‌شاهی و حسنی مدیر بنیاد ادبیات داستانی و نویسنده کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول