اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گزارش اطلاعاتی نشان داد

آمریکا پیش از اعتراضات به فیلم موهن به سفارت خود در قاهره هشدار داده بود

خبرگزاری فارس: منابع دولتی آمریکا از ارسال یک گزارش اطلاعاتی به سفارت واشنگتن در قاهره آنهم یک روز قبل از شروع تظاهرات خبر دادند که در آن درباره احتمال بروز اعتراضات هشدار داده شده بود.

آمریکا پیش از اعتراضات به فیلم موهن به سفارت خود در قاهره هشدار داده بود

به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، منابع دولتی آمریکا روز دوشنبه گفتند،‌ یک گزارش اطلاعاتی آمریکا به سفارت این کشور در قاهره درباره احتمال حمله به این مکان در واکنش به فیلم موهن به ساحت پیامبر اکرم (ص) هشدار داده است.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: این گزارش که واشنگتن آن را 10 سپتامبر یعنی یک روز پیش از شروع اعتراضات ارسال کرد، به سفارت آمریکا در قاهره پایتخت مصر هشدار داد، انتشار این فیلم ‌می‌تواند به برانگیختن اعتراضات منجر شود. البته این گزارش توصیه‌ای درباره اتخاذ اقدامات خاص برای افزایش امنیت ارائه نکرده بود.

به گفته این منابع، با این حال، بر اساس اصول دیپلماتیک، مقامات دولتی و نیروهای امنیتی مصر از نگرانی‌های آمریکا در این باره مطلع شدند چراکه دولت‌های میزبان مسئول امنیت هیئت‌های دیپلماتیک خارجی هستند.

در این گزارش آمده: نسخه‌های این گزارش به سایر سفارتخانه‌های آمریکا در منطقه از جمله کنسولگری آن در بنغازی پایتخت لیبی ارسال نشده بود. به گفته این منابع، گزارش مذکور که هنوز محرمانه است، پس از اقدام شبکه ماهواره‌ای مصری النص به پخش فیلم موهن به ساحت پیامبر (ص) (به سفارت آمریکا در قاهره) ارسال شد.

مقامات اطلاعاتی در واشنگتن در این گزارش به سفارت آمریکا در قاهره هشدار دادند این فیلم به زبان عربی ترجمه و از طریق رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. یک مقام آمریکایی در این باره گفت: به همین خاطر بود که صبح سه‌شنبه، پیش از شروع اعتراضات، سفارت آمریکا با صدور بیانیه‌ای بر روی صفحه فیس بوک خود تلاش «افراد ناشایست» برای توهین به احساسات مذهبی مسلمانان را محکوم کرد. اما این بیانیه بعدا از روی اینترنت حذف شد چراکه با وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن هماهنگ نشده بود.

«ویکتوریا نولاند»،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این راستا گفت: کارکنان سفارت به خوبی آگاه بودند از این فیلم برای تحریک احساسات استفاده شده و می‌تواند به تظاهرات منجر شود به همین علت، یک روز پیش از شروع اعتراضات، به بیشتر کارکنان سفارت قاهره دستور داده شد، در خانه‌های خود بمانند.

وی افزود:‌ بنابراین اگر با مشکل روبرو می‌شدیم، کارکنان کمی در ساختمان سفارت بودند چراکه ما آنها و همین طور مقامات مصری را از این موضوع مطلع کرده بودیم.

انتهای پیام/ه.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول