اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

افزایش مبادلات تجاری؛ لازمه ایجاد توسعه پایدار

خبرگزاری فارس: افزایش مبادلات تجاری آذربایجان‌غربی با چند کشور سبب پویایی اقتصاد آن می‌شود و به تبع آن توسعه پایدار این استان که سال‌ها در محرومیت به سر برده محقق خواهد شد.

افزایش مبادلات تجاری؛ لازمه ایجاد توسعه پایدار

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مرزها یکی از مهم‌ترین ابز‌ارهای افزایش توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه محسوب می‌شوند و در این میان نقش گمرکات در مبادلات تجاری بین کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه حائز اهمیت است.

آذربایجان‌غربی به واسطه دارا بودن 823 کیلومتر مرز آبی و خاکی مشترک و هم‌جواری این استان با چهار کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، عراق و ترکیه زمینه مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری دارد.

در این میان نقش گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان حائز اهمیت است و وجود هشت گمرک رسمی و هفت بازارچه مرزی از قابلیت‌های استان در این زمینه به شمار می‌رود.

رسیدن به اهداف تعیین‌شده در برنامه پنج ساله پنجم نیازمند توجه هر چه بیش‌تر به این امر است در این میان توسعه در زمینه مبادلات تجاری با ترکیه که یکی از کشورهای هم مرز با این استان است در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گرفته است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده مقرر شده که تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه میزان مبادلات تجاری با ترکیه به 30 میلیارد دلار برسد که تحقق این امر مستلزم توجه هرچه بیشتر به میزان تولیدات و به تبع آن میزان صادرات است.

همان‌طور که افزایش و کیفی‌سازی محصولات تولیدی مهم به نظر می‌رسد، بسته‌بندی و ارائه تولیدات با توجه به استانداردهای بین‌المللی که در استان آذربایجان‌غربی در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است نیز مهم تلقی می‌شود.

توجه به سطح کیفی تولیدات مغفول مانده است

محمدعلی شریف‌نژاد یکی از تجار آذربایجان‌غربی در این خصوص می‌گوید: توجه به نوع بسته‌بندی و کیفیت تولید از زمان‌های دور در کشورهای دیگر مورد توجه بود ولی آنچه در سال‌های گذشته در ایران مورد غفلت قرار گرفته است توجه به سطح کیفی تولیدات است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد شاهد برگشت دادن کالاهایی که به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم هستیم، تصریح کرد: البته در سال‌های اخیر به سطح کیفی تولیدات توجه می‌شود ولی همچنان نمی‌توانیم در بحث کیفیت انتظارات کشورهای مقصد را برآورده کنیم.

شریف‌نژاد با بیان اینکه بسته‌بندی کالاهای صادراتی نیز در این امر موثر است، افزود: در دو، سه سال گذشته به این موضوع در ایران اهمیت داده می‌شود آن هم نه در حد سایر کشورها و این امر برای کشوری چون ایران که با نیروی انسانی کارآمد و توانا قدرت تولید بالا دارد قابل قبول به نظر نمی‌رسد.

افزایش مبادلات تجاری لازمه توجه به زیرساخت‌های لازم است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به هم‌مرزی این استان با سه کشور دیگر، گفت: این امر می‌تواند فرصت خوبی برای رشد بیشتر باشد ولی برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در امر تبادلات تجاری باید اقداماتی فراتر از آنچه صورت گرفته، انجام شود.

عابد فتاحی با تاکید بر کیفی‌سازی تولیدات، اظهار داشت: در صورت بهبود سطح کیفی تولیدات می‌توانیم در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم و لازم است تا این امر مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در گذشته مرزنشینی و استقرار در کنار مرز نوعی تهدید محسوب می‌شد، تصریح کرد: امروز به دلیل ارتقای سطح امنیت، شاهد شکل‌گیری رویکرد جدیدی نسبت به این موضوع هستیم پس باید بیش از پیش به مسئله توسعه مرزها پرداخته شود.

فتاحی با بیان اینکه در سایه تعامل و همکاری بیشتر، روند پیشرفت و سازندگی در مناطق مرزی شتاب پیدا می‌کند، افزود: لازمه بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های مرزی، نیازمند همکاری کشورهای همسایه نیز است و باید کشورهای هم‌جوار همکاری و هماهنگی نزدیکی با هم داشته باشند.

صادرات 608 هزار تن کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی در این زمینه گفت: پنج ماه نخست امسال 608 هزار تن کالا به ارزش 214 میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است.

میرهاشم سیداحمدی تصریح کرد: علاوه بر این میزان صادرات، از طریق تجارت چمدانی و بازارچه‌های مرزی نیز صادرات داریم.

وی اظهار داشت: صادرات پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش دلاری به ترتیب 40 درصد و 50 درصد افزایش یافته است.

سیداحمدی افزود: امسال 17 هزار تن کالا به ارزش 16 میلیون دلار از طریق بازارچه‌های مرزی استان صادر شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی میزان تجارت چمدانی انجام گرفته در سال جاری را چهار هزار تن اعلام کرد و گفت: ارزش این میزان تجارت چمدانی دو میلیون دلار است.

سیداحمدی با اشاره به عمده کالاهای صادراتی، اظهار داشت: انواع سیمان با 36 میلیون دلار صادرات 16 درصد از سهم کل صادرات استان آذربایجان‌غربی را به خود اختصاص داده است و پس از آن به ترتیب انواع میوه‌های خوراکی، فرآورده از سبزیجات و میوه‌جات، سوخت‌های معدنی، ماشین‌آلات و وسائل مکانیکی، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن، فرآورده‌های خوراکی و فرآورده‌ها از غلات و مصنوعات از چدن و آهن و فولاد بیشترین سهم صادراتی استان را دارند.

وی در ادامه با اشاره به میزان واردات انجام گرفته در این مدت، گفت: پنج ماه نخست امسال 335 هزار و 359 تن کالا به ارزش 454 میلیون و 975 هزار و 830 دلار از طریق مبادی رسمی وارد استان آذربایجان‌غربی شده است.

برای تحقق شعار محوری سال که تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است و با توجه به نقش قابل توجه استان در مبادلات تجاری، رسیدگی به مشکلات پیش روی تجار، بهبود وضعیت کالاهای تولیدی و ایجاد زیرساخت‌های لازم از ضروریات این بخش به شمار می‌رود که امید است مسئولان ذی‌ربط نگاه خود را به این حوزه گسترش داده و با دید وسیع‌تری به این موضوع نگاه کنند.

----------------------------

گزارش از: مریم رسولی

----------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول