اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دانشگاه مازندران:

240 هزار دانشجو در مازندران تحصیل می‌کنند

خبرگزاری فارس: سرپرست دانشگاه مازندران گفت: 240 هزار دانشجو در مازندران تحصیل می‌کنند.

240 هزار دانشجو در مازندران تحصیل می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، احمد احمدپور ظهر امروز در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ـ ‌غیردولتی استان مازندران که به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد، با اشاره به کسب رتبه اول علمی در منطقه گفت: با همت و تلاش مضاعف تمامی اقشار دانشگاهی با رهنمودهای مقام معظم رهبری توانستیم رتبه اول علمی منطقه را کسب کنیم.

وی با بیان اینکه این مهم ظرف شش سال از شروع برنامه 20 ساله توسعه صورت گرفت، ابراز داشت: همان طوری که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کردند تا پایان برنامه با همت و دست توانای دانشگاهیان، رتبه 16 ایران در جهان را به بالای 10 ارتقاء بخشیده و تک رقمی کنیم.

سرپرست دانشگاه مازندران در ادامه جمعیت دانشجویی حال حاضر مازندران را حدود 5/1 برابر جمعیت دانشجویی قبل از انقلاب در کل کشور بیان کرد و افزود: براساس آمار ارائه شده بحث آموزش عالی در استان مازندران از اولویت ویژه‌ای برخوردار است چرا که در حال حاضر در مازندران بین 240 تا 250 هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی، پیام‌نور، علمی و کاربردی، آزاد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حال تحصیل هستند.

این مسئول جمعیت حال حاضر استان را بیش از 3 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر جمعیت استان یک دهم جمعیت قبل از انقلاب است، ولی از لحاظ آمار دانشجویی 5/1 برابر قبل از انقلاب دانشجو در حال تحصیل هستند که سهم دانشگاه‌های دولتی براساس آمایش صورت گرفته 8/9 درصد است.

احمدپور با بیان اینکه با احتساب 240 هزار نفری جمعیت دانشجویی استان تنها 24 هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی و علوم پزشکی در حال تحصیل هستند، ابراز داشت: با احتساب این آمار، سهم دانشگاه مازندران 50 درصد جمعیت حاضر است که حدود 12 هزار نفر بوده و بقیه در دانشگاه‌هایی صنعتی نوشیروانی بابل، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، علم و صنعت بهشهر و تربیت مدرس واحد نور در حال تحصیل هستند.

وی سهم موسسات غیرانتفاعی را 20 درصد عنوان کرد و گفت: این آمار نشان دهنده آن است که در موسسات غیرانتفاعی دو برابر دانشگاه‌های دولتی دانشجو در حال هستند، بنابراین شما باید برای ارتقاء سطوح کمی و کیفی از قبیل کادر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اداری، امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی، کتابخانه‌ای، سایت کامپیوتر تلاش شود.

سرپرست دانشگاه مازندران با اشاره به برگزاری مطلوب آمایش آموزش عالی در سال گذشته در سطح دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان مازندران، عنوان کرد: در راستای دست‌یابی به اهداف آموزشی، حرکت دانشگاه‌ها و زیر نظام‌های آموزش عالی در استان ‌باید براساس نتایج به دست آمده در آمایش صورت پذیرد.

وی با ارائه آماری از دانشجویان مقطع کارشناسی گفت: 68 درصد دانشجویان استان در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند در حالی که سهم مقطع کاردانی تنها 28 درصد تحصیل می‌کنند.

احمدپور با اشاره به آمار دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی ابراز داشت: 7/2 درصد این دانشجویان در مقطع کارشناسی‌ارشد و سه دهم درصد در مقطع دکترا در حال تحصیل هستند و برای رسیدن به رتبه یک رقمی در جهان باید تحصیلات تکمیلی را گسترش داد و در این راستا باید از امکانات مؤسسات غیرانتفاعی با بنیه قوی نیز بهره جست.

وی با بیان فعالیت‌های صورت گرفته در دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه منتخب استان عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته توسط همکاران شاهد صدور 6 هزار گواهی موقت برای دانش‌آموختگان و پیشرفت فضای کالبدی موسسات، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی، سایت کامپیوتر و کتابخانه در برخی از موسسات آموزش عالی بودیم و امیدوارم شاهد شروع فعالیت هیتت امناء در برخی از موسسات و ارتقای سطح کمی و کیفی هیئت امناء باشیم.

این مسئول به موضوع فرهنگی موسسات آموزشی استان اشاره کرد و یادآور شد: این بحث از دو بخش محتوایی و بخش ظاهری را شامل می‌شود، بدین منوال که بخش محتوایی در دروس علوم انسانی باید به طوری جدی پیگیری شود چرا که به مصداق آیه فتبارک‌ الله احسن الخالقین، انسان آفریده شده که به درجه کمال برسد، لذا باید دروس علوم انسانی در دانشگاه ها تجدید نظر قرار گیرد.

سرپرست دانشگاه مازندران در پایان اذعان داشت: با تغییر در سرفصل دروس و افزودن مطالب و مباحث اسلامی در کنار مباحث و نظریات موجود در دروس گذشته و ایجاد زمینه نقد و بررسی در کنار کتاب‌های مقدس نهج‌البلاغه و قرآن کریم و استدلال به آن‌ها شاهد رسیدن به هدف غایی که همان دانشگاه اسلامی است دست یابیم.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول