اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اصفهان:

آتش‌نشانی اصفهان به نردبان 52 متری مجهز می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: برای مهار حوادث و حریق در ساختمان‌های بلند، در آینده‌ای نزدیک آتش‌نشانی اصفهان به یک نردبان 52 متری مجهز می‌شود.

آتش‌نشانی اصفهان به نردبان 52 متری مجهز می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بهزاد بزرگزاد ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به اینکه هفتم مهر ماه به عنوان روز ملی آتش‌نشانی است، اظهار کرد: آتش‌نشانان در یک فضای اجتماعی کامل فعالیت می‌کنند و در حال حاضر اصفهان از نظر فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش حوادث و حریق از یک فضای غنی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه نقش رسانه‌ها و خبرنگاران اصفهانی در ترویج فرهنگ ایمنی و آشنایی مردم با مسائل مهم برای پیشگیری از وقوع حریق و حوادث در سطح شهر چشمگیر است، ادامه داد: غیر ممکن است که روزانه در سایت‌ها و روزنامه‌های اصفهان موضوعات مرتبط با حوادث، کاهش وقوع حریق و آموزش‌های ایمنی وجود نداشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایجاد این فرهنگ در اصفهان در راستای کاهش وقوع حوادث در اصفهان بی‌تأثیر نیست، تصریح کرد: هر مجموعه‌ای حتی نیروی انتظامی برای ورود به منزل شخصی فردی باید حکم قضایی داشته باشد اما سازمان آتش‌نشانی در شرایط اضطراری و در زمان وقوع حادثه‌ای برای ورود به منزل شخصی افراد به حکم قضایی نیاز ندارد.

وی با بیان اینکه نیرو‌های آتش‌نشانی زمانی که صدای زنگ و آژیر خطر به صدا در می‌آید در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه می‌رسانند و این افراد در هر شرایطی باید فریاد‌رس مردم باشند، اضافه کرد: آتش‌نشانی از مخاطره‌آمیز‌ترین و استرس‌زا‌ترین مشاغل محسوب می‌شود.

بزرگزاد همچنین آتش‌نشانی را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور دانست و تاکید کرد: آتش‌نشانی یک هنر است زیرا زمانی که تمام افراد از حادثه می‌گریزند، آتش‌نشانان برای نجات جان همنوع خود در بد‌ترین شرایط ممکن به دل حادثه می‌روند و هنر مربوط به افرادی است که می‌توانند کاری را انجام بدهند که دیگران از انجام دادن آن ناتوانند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است که در حادثه‌ای یک آتش‌نشان در معرض مرگ قرار بگیرد، افزود: در آتش‌نشانی یک حریق شبیه حریق و حوادث پیشین وجود ندارد و در آتش‌نشانی موضوع مدیریت مطرح نیست زیرا مدیریت نیاز به زمان دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه اما در آتش‌نشانی موضوع فرماندهی مطرح می‌شود، گفت: در آتش‌نشانی باید در شرایط اضطرار و کم‌ترین زمان ممکن حوادث و حریق ایجاد شده در سطح شهر فرماندهی شوند.

وی با تاکید بر اینکه شغل آتش‌نشانی دارای شرایط و پیچیدگی‌های خاص خودش است، اظهار کرد: آتش‌نشانان در هر شرایطی و در کوتاه‌ترین زمان خود را به دل حادثه می‌سپارند و تنها با عنایت به خدا برای نجات جان مردم گرفتار در حوادث و حریق تلاش می‌کنند.

بزرگزاد به کاهش زمان رسیدن نیرو‌های آتش‌نشانی اصفهان به محل حادثه اشاره کرد و افزود: در سال گذشته میانگین زمان رسیدن نیرو‌های آتش‌نشانی اصفهان به محل حادثه چهار دقیقه و 26 ثانیه بوده اما امسال زمان رسیدن این افراد به محل حادثه به چهار دقیقه و 18 ثانیه کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه میانگین زمان رسیدن نیرو‌های آتش‌نشانی به محل حادثه بر اساس استاندار بین‌المللی باید از یک تا سه دقیقه باشد، تصریح کرد: زمان رسیدن نیرو‌های آتش‌نشانی به محل بین سه تا پنج دقیقه مطلوب، پنج تا هشت دقیقه به نسبت مطلوب و در زمان بیش از هشت دقیقه نامطلوب است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به مجهزشدن این سازمان به سامانه 118، زمان رسیدن نیرو‌های آتش‌نشانی اصفهان به محل حادثه و حریق به حداقل زمان رسیده است، ادامه داد: در حال حاضر نیز توانمندی‌های نیرو‌های سازمان آتش‌نشانی اصفهان نسبت به سال‌های گذشته به میزان بسیاری افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیرو‌های آتش‌نشانی اصفهان در زمان مطلوب و استاندارد در محل حادثه و حریق حضور می‌یابند، تاکید کرد: سلامت جسمانی و فیزیکی نیرو‌های آتش‌نشانی به صورت ماهیانه توسط فرماندهان ایستگاه‌های آتش‌نشانی و هر شش ماه یک بار نیز توسط واحد ورزش و تربیت بدنی این سازمان ارزیابی می‌شود.

بزرگزاد با بیان اینکه این سازمان در محله‌های اصفهان گشت ایمنی دارد و منطقه‌شناسی به منظور شناسایی مناطق سخت و صعب‌العبور اصفهان در این سازمان صورت می‌گیرد، اضافه کرد: کوچک‌سازی و جوان شدن خودرو‌های آتش‌نشانی نیز یکی از اقدامات این سازمان است که هر ساله به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هر ساله ناوگان آتش‌نشانی اصفهان جدید می‌شود و خودرو‌های قدیمی موجود در این سازمان از رده خارج می‌شوند، گفت: از سال گذشته تاکنون 22 خودروی جدید به ناوگان آتش‌نشانی اصفهان اضافه شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به ضرورت ایجاد بستر‌های رفاهی و تفریحی برای نیرو‌های آتش‌نشانی اشاره و اظهار کرد: شرایط روحی و روانی نیرو‌های آتش‌نشانی پس از هر حادثه‌ای باید تقویت شود و جنگ آتش‌نشانان با حریق و حادثه در هیچ زمانی به پایان نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه در جهان 1359 مخزن گاز بر اثر حادثه و حریق آتش گرفته که تنها 17 مورد از آنها منفجر نشده که چهار مورد از این مخازن به اصفهان اختصاص دارد، ادامه داد: محصولات حریق سوخته دارای مواد ریز، جامد و گاز‌های خطرناکی هستند که آتش‌نشانان در هر حادثه‌ای خطرات بسیاری مواجه می‌شوند.

بزرگزاد با بیان اینکه شعله، حرارت و حادثه از موجبات مرگ هستند و مهم‌ترین نمودار مرگ و میر در حریق‌ها دود و گاز به شمار می‌رود، تصریح کرد: در حال حاضر تمام آتش‌نشانان از مشکلاتی همچون آسم، مشکلات گوارشی، سوختگی و شکستگی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار مرگ و میر پس از بازنشستگی به نیرو‌های آتش‌نشانی اختصاص دارد، اضافه کرد: 49 درصد آتش‌نشانان پس از بازنشستگی می‌میرند و آتش‌نشانی از جمله مهم‌ترین مشاغل سخت و زیان‌آور تلقی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تاکید کرد: طی یک سال گذشته آموزش چهره به چهره در زمینه آتش‌نشانی برای بیش از 200 هزار نفر در اصفهان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو نردبان 32 متری مجهز به امکانات ایمنی در آتش‌نشانی اصفهان وجود دارد، افزود: اما درصدد این هستیم که برای مهار حوادث و حریق در ساختمان‌های بلند یک نردبان 52 متری را خریداری کنیم و در آینده‌ای نزدیک آتش‌نشانی اصفهان به یک نردبان 52 متری مجهز می‌شود.

بزرگزاد با تاکید بر اینکه برای خرید این نردبان حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است، گفت: همچنین این سازمان درصدد است که محله‌های اصفهان را شاخص‌گذاری کند و در زمان وقوع حوادث و حریق در این محله‌ها از آتش‌نشانان داوطلب استفاده کند.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول