اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا:

میراث پزشکی ابن‌سینا در احیای طب شرقی مورد توجه قرار گیرد

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد بوعلی‌سینا گفت: نقش میراث پزشکی بوعلی‌سینا در احیای طب سنتی اسلامی- ایرانی و شرقی می‌تواند مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

میراث پزشکی ابن‌سینا در احیای طب شرقی مورد توجه قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط ‌عمومی بنیاد بوعلی‌سینا، رئیس بنیاد بوعلی‌سینا به دعوت دانشگاه پزشکی سین کیانگ، در روزهای 26 و 27 شهریور در همایش بین‌المللی «پزشکی مدرن، پزشکی سنتی چین و پزشکی اویغور» در این ایالت خودمختار چین شرکت کرد.

آیت‌الله غیاث‌الدین‌ طه‌محمدی در این همایش در مقاله‌ای با عنوان «میراث پزشکی همچنان زنده بوعلی‌سینا»، تأثیر تألیف این کتاب در هزاره گذشته بر پزشکی جهان را بررسی کرد.

وی ترویج بهداشت، توجه به حقوق بیماران، نگاه پژوهشگرانه و آزمایشگاهی، زدودن خرافات از علم پزشکی و ارتباط فلسفه و پزشکی را از جمله خدمات شیخ‌الرئیس به پزشکی از طریق تألیف کتاب قانون ذکر کرد و درباره نقش بوعلی‌سینا در توسعه پزشکی اظهار داشت: ابن‌سینا در نتیجه مطالعاتش 40 رساله در دانش پزشکی تألیف کرده که کتاب قانون در طب او به علت جامعیت و کامل بودن، تا اوایل قرن بیستم در برخی دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌شد.

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا افزود: اساس کار ابن‌سینا در قانون روش تشریح و تحلیل اعضای بدن انسان و بیماری‌ها است.

وی با تشریح ویژگی‌های علمی کتاب قانون گفت: این کتاب در پنج جلد نگاشته شده که در جلد اول به اصول کلی علم پزشکی پرداخته شده است، جلد دوم آن درباره داروها و مواد مؤثر بر آن است که 760 دارو را شامل می‌شود، جلد سوم این کتاب درباره بیماری‌ها است و به ترتیب محل ابتلا از سر تا پا در 22 فصل تدوین شده است.

محمدی اضافه کرد: جلد چهارم نیز در مورد مریضی‌هایی مانند تب است که به عضو خاصی محدود نمی‌شوند، همچنین در جلد پنجم طرز تهیه داروهای مرکب ارائه شده و در قسمت‌های مختلف کتاب نیز تصاویری از اعضا و استخوان‌های بدن کشیده شده است.

وی با اشاره به تدریس کتاب‌های ابن‌سینا در دانشگاه‌ها تا صدها سال بعد از وفات او، تأثیر شیخ‌الرئیس در پیشرفت علم پزشکی و توسعه آن را حتی بعد از هزار سال؛ نشانه‌ای از عظمت کار این دانشمند ایرانی ذکر کرد و افزود: ابن‌سینا در این زمینه نمونه‌ای از میراث زنده پزشکی برای بشریت است که از او چهره‌ای مسئول و ارزشمند برای خدمت به بیماران و نوع بشر ساخته است.

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا ادامه داد: با توجه به زنده بودن آثار و میراث علمی بوعلی‌سینا و از جمله کتب پزشکی او که پس از گذشت هزار سال مورد استفاده اهل علم است، می‌توان گفت در زمینه بازگشت جوامع شرقی و غربی به طب سنتی و طب مکمل و امثال آن، نقش میراث پزشکی بوعلی‌سینا در احیای طب سنتی اسلامی- ایرانی و شرقی می‌تواند مورد توجه بیشتر قرار گیرد؛ امری که در ایران اسلامی امروز با دقت و هوشمندی و مبتنی بر پژوهش‌های امروزی در حال انجام است.

وی سپس با اظهار امیدواری از اینکه در کشورهای شرقی و از جمله کشور متمدن چین، نقش آثار بوعلی‌سینا مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ترجمه کتاب قانون به زبان چینی در سال گذشته نمونه‌ای از توجه و عنایت مراکز علمی و دانشگاهی کشور چین به میراث این شخصیت بزرگ به شمار می‌رود و ما به عنوان بنیاد ابن‌سینا، آن را به فال نیک می‌گیریم و برای همکاری‌های علمی و فرهنگی در ترویج طب ابن‌سینا آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

محمدی که در این همایش مورد تقدیر ویژه قرار گرفت، با تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این کنفرانس علمی گفت: امیدواریم برگزاری این مراسم، زمینه‌ای برای معرفی انسان‌های بسیار بزرگ و متعالی مانند جناب شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا، بزرگ دانشمند جهان بشریت و بزرگ طبیب عالم انسانیت و امثال ایشان به جامعه بشری شود و از برکات جهاد علمی آن‌ها، همه ابنای بشر بهره‌مند شوند.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم در سایه صلح و امنیت جهانی، انس و الفت انسان‌ها و حقوق بشر به معنای واقعی برقرار شود و با تعطیلی جنگ و خونریزی در سراسر عالم، انسان‌ها در سلامت، امنیت و عافیت کامل به سر ببرند و با تأسی از فرمایش مولا علی(ع) که فرمودند «انسان‌ها یا در دیانت با هم شریکند یا در سنخیت انسانی»، دعا می‌کنیم که در جهان، جنگ و تبعیض و ظلم نباشد و نا امنی و خونریزی رخت بربندد و صلح و صفا و امنیت و سلامت کامل برای همه انسان‌ها محقق شود.

این گزارش حاکی است در این همایش، پس از سخنرانی آیت‌الله طه‌محمدی، توسط دکتر خالمراد غفور، رئیس دانشگاه پزشکی سین کیانگ، به عنوان «حکیم» تجلیل و تقدیر شد و همچنین از سوی انجمن طب سنتی ازبکستان به ریاست دکتر محمد همرایف با اهدای لباس زربافت بخارایی در جمع دیگر اساتید مدعو تقدیر شد.

در این آیین که در پایان همایش بین‌المللی پزشکی مذکور رخ داد دانشمندان و پزشکان حاضر در همایش ضمن اظهار خوشحالی از حضور هیئت ایرانی، عکس‌های یادگاری گرفتند.

آیت‌الله طه‌محمدی نیز از دانشمندان حاضر در همایش برای شرکت در همایش بین‌المللی حکمت سینوی و بزرگداشت هزاره تألیف قانون در همدان دعوت به عمل آورد.

انتهای پیام/صا30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول