اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس:

دادستان‌ها بر نحوه برخورد ضابطان قوه قضائیه با مردم نظارت کنند

خبرگزاری فارس: معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس گفت: دادستان‌ها بر چگونگی نحوه برخورد ضابطان قوه قضائیه با مردم نظارت داشته باشند.

دادستان‌ها بر نحوه برخورد ضابطان قوه قضائیه با مردم نظارت کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس، حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لارستان که با حضور جمعی از مسئولان قضایی استان فارس، امام جمعه شهر لار، مدیران اجرایی و فرماندهان انتظامی و نظامی این شهر برگزار شد، با بیان اینکه مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی فرصت خدمت است، اظهار داشت: تودیع در حکومت دینی معنای خداحافظی ندارد بلکه انتقال خدمت از یک منطقه جغرافیایی و یک موقعیت به مکان و موقعیت دیگر است.

وی با اشاره به اینکه در قوانین 400 اختیار قضایی و اداری برای مقام دادستان مقرر شده است، افزود: دادستان با این همه اختیارات باید وارد اجتماع شود و برای مشکلات و گره‌های قضایی چاره‌اندیشی کند چرا که دادستان، مدعی‌العموم و چشم بینا و ناظر بر حقوق عمومی جامعه است.

این مسئول با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم از وظایف مهم دادستان است، تصریح کرد: دادستان باید کارگروه‌های کارشناسی برای کاهش جرم و ورودی پرونده‌ها تشکیل دهد و مسئولان اجرایی، فرهنگی، مشاوره‌ای و خدماتی در این زمینه مشارکت و همکاری کنند.

موسوی پیگیری فرآیند پرونده‌های کیفری و حقوقی را از دیگر وظایف دادستان برشمرد و خاطرنشان کرد: دادستان باید با قوت، قاطعیت و سرعت جرائمی که مخل نظم و امنیت عمومی است را پیگیری و رصد کرده تا به مرحله کیفرخواست برسد و در مرحله اجرای حکم نیز با قوت و سرعت عمل کند تا احقاق حق عمومی به نحوه احسن صورت پذیرد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه دادستان وظیفه آموزش و نظارت بر ضابطان قضایی را نیز بر عهده دارد، تصریح کرد: در لایحه جدید آیین دادرسی کیفری نیز تعیین صلاحیت ضابط قضایی توسط دادستان پیش‌بینی شده است و همچنین این مقام قضایی باید بر چگونگی نحوه برخورد ضابطان با مردم نظارت داشته باشد.

موسوی بر پیگیری وضعیت زندانیان و امور زندان‌ها توسط دادستان تاکید کرد و گفت: دادستان باید پیگیر زندانیان، مرخصی آنان، تعیین تکلیف مجرمان و زندان‌هایی که وضعیت نابهنجاری دارند، باشد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان فارس در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از بی‌توجهی دستگاه‌های خارج از قوه قضائیه به شوراها گفت: این امر ناشی از قصور دستگاه قضایی در شناساندن شوراهای حل اختلاف و نقش ویژه آنان در حل و فصل دعاوی، کاهش ورودی پرونده‌ها به دادسراها و محاکم و ایجاد امنیت و آرامش در جامعه بوده است.

موسوی در ادامه به بیان آمارهایی از شوراهای حل اختلاف پرداخت و افزود: شوراهای حل اختلاف استان تاکنون بیش از 500 هزار پرونده را با صلح و سازش ختم کرده و بیش از 100 پرونده قتل عمد که در مرحله اجرا در پای چوبه‌دار بوده را با مصالحه مختومه کرده ‌است. 

این مسئول گفت: همچنین بیش از 220 پرونده با خواسته بیش از یک ‌میلیارد ریال به مصالحه ختم شده است.

معاون قضایی دادگستری استان فارس بر استفاده حداکثری از ظرفیت قومی و عشیره‌ای در راستای صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف تاکید کرد.

در پایان این مراسم داریوش بوستانی به عنوان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لار معرفی و با اهدای لوح سپاسی از خدمات علیرضا مصلایی تقدیر شد.

انتهای پیام/ز30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول