اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی سال گذشته

حوادث طبیعی 435 میلیارد تومان به یزد خسارت زد

خبرگزاری فارس: مدیرکل مدیریت بحران استان یزد از وارد آمدن 435 میلیارد تومان خسارت به استان یزد در بخش‌های مختلف به دنبال وقوع حوادث طبیعی خبر داد.

حوادث طبیعی 435 میلیارد تومان به یزد خسارت زد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، غلامرضا برزگری بعد از ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار داشت: خشکسالی، تگرگ، طوفان، سیل و ... از جمله حوادثی است که سال گذشته بیشتر در استان یزد به وقوع پیوسته است.

وی افزود: این حوادث در مجموع بیش از 435 میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، تاسیسات، راه‌ها و ... خسارت وارد کرده است.

برزگری خاطرنشان کرد: بیش از 43 حادثه در جهان در زمره حوادث طبیعی گنجانده شده که 15 مورد از این بلایا در استان یزد نیز اتفاق افتاده است.

وی خشکسالی را یکی از بلایای طبیعی در استان یزد دانست و افزود: این پدیده طبیعی تاکنون بیشترین خسارات را به استان یزد وارد کرده و مزارع و باغ‌های بسیاری از بین رفته و قنات‌ها و چاه‌های بسیاری نیز خشک شده‌اند.

برزگری ادامه داد: در کشور از سال 1343 تاکنون، تنها شش سال پرآب داشتیم و 13 سال در شرایط خشک و بسیار خشک سپری شده است و به تبع آن نیز در استان یزد در 50 سال گذشته، سه سال ترسالی داشتیم و 10 سال خشکسالی که خشکسالی 10 سال اخیر، متوالی و مستمر بوده است.

وی یادآور شد: بارندگی‌هایی که در استان یزد صورت گرفته نیز به لحاظ پراکندگی‌های بارش، از نظر مکانی و زمانی مناسب نبوده است.

برزگری مجموع بارندگی‌های استان یزد در سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه در کل استان یزد را 104 میلی‌متر اعلام کرد و افزود: یزد، بهاباد و بافق خشک‌ترین شهرهای استان یزد بوده‌اند.

وی عنوان کرد: تنها شاخص بارندگی در شهرهای تفت، مهریز و صدوق نسبت به درصد متوسط بارش مثبت بوده است.

برزگری خاطرنشان کرد: در سال آبی 91 - 90، باز هم یزد جزو استان‌های خشک بوده و باز هم از خسارات خشکسالی متضرر شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان خسارات پدیده‌های و حوادث طبیعی در استان یزد مربوط به خشکسالی است، افزود: تاکنون بودجه خشکسالی امسال ابلاغ نشده است.

بزرگری با بیان اینکه بسیاری از تبعات خشکسالی برای مردم روشن و مشخص است، گفت: بسیاری از این تبعات نیز مورد توجه قرار نگرفته که از آن جمله می‌توان به لاغری مفرط دام‌ها و افزایش سگ‌های ولگرد و وحوش در حاشیه شهرها به دنبال کاهش منابع غذایی آنها در طبیعت اشاره کرد.

وی عنوان کرد: حضور این سگ‌های ولگرد خساراتی از جمله شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر هاری را نیز به دنبال داشته است.

برزگری همچنین با اشاره به زلزله، دیگر بلای طبیعی استان یزد اظهار داشت: نقشه زلزله‌های یزد بیانگر آن است که یزد ‌روی خط زلزله قرار دارد و از سال 77 تاکنون سالانه حدود هزار تا هزار و 500 زلزله بالای یک ریشتر در این استان ثبت شده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته نیز هزار و 315 مورد زلزله بالای یک ریشتر در استان یزد به ثبت رسیده است.

برزگری عنوان کرد: از مشکلات جدی استان یزد در برابر زلزله، وجود ساختمان‌های خشتی و گلی با وسعت 700 هکتار در استان یزد است و علاوه بر این برخی شهرهای استان‌های همجوار نیز خطری بالقوه برای استان به شمار می‌روند.

وی در این نشست همچنین به تشریح برنامه‌های هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی پرداخت و عنوان کرد: در این هفته 155 پروژه با 76 میلیارد ریال اعتبار از محل حوادث استان یزد افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

برزگری همچنین از برگزاری مانورهای مختلف در زمینه زلزله، خطوط ریلی، سقوط هواپیما، آتش سوزی جنگل و مرتع، آب و برق و ... در مناطق استان یزد در طول این هفته خبر داد.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول