اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان:

وکیل غیرمستقل دادگستری را دچار مشکل می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان گفت: وکلای دادگستری به دنبال استقلال هستند و وکلای غیرمستقل دادگستری را دچار مشکل می‌کند.

وکیل غیرمستقل دادگستری را دچار مشکل می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید مصطفی انوری‌زاده عصر امروز در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با تشریح جزئیات برگزاری و اهداف کنگره ملی وکلا اظهار کرد: حدود سه سال پیش در همایشی که در تهران برگزار شد، پیشنهادی از سوی همکاران در تهران و کرمانشاه مبنی بر همایش بین‌المللی وکالت در هزاره سوم شکل گرفت.

وی افزود: از سوی کانون وکلای اصفهان پیشنهاد دیگری داده شد که شاید با چنین ابعادی برگزاری همایشی موفقیت‌آمیز نیست و باید پیش از آن مشکلات داخلی وکلا در کشور بررسی و سپس به ابعاد بین‌المللی آن پرداخته شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان تصریح کرد: همایش وکالت در هزاره سوم منتفی و جای آن تصمیم به برگزاری کنگره ملی وکلای دادگستری در اصفهان شد.

وی با بیان اینکه در سال 90 نیز کنگره‌ای با موضوع مشکلات حرفه وکالت برگزار شد، ادامه داد: مهم‌ترین موضوع مورد بحث این کنگره استقلال وکیل دادگستری و استقلال کانون وکلای دادگستری موضوع مورد بحث این کنگره است.

انوری‌زاده افزود: در این کنگره مسئولان اداری، نمایندگان مجلس، اساتید، شرکت کرده و امید می‌رود حاصل این کنگره توجه قوه قضائیه و مقننه به عنوان نهاد مدنی باشد.

وی تاکید کرد: نتایج عملی این کنگره در مجله‌ای به عنوان اسم مدرسه حقوق به چاپ می‌رسد.

رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان زمان برگزاری این کنگره را 26 مهرماه عنوان کرد و گفت: 600 نفر از وکلای سراسر کشور در این کنگره شرکت می‌کنند.

*وکلا دنبال استقلال سیاسی نیستند، چون مداخله‌ای در سیاست ندارند

وی تصریح کرد: امروزه وکلا استقلال می‌خواهند هر چند برخی کانون وکلا را خواهان استقلال سیاسی می‌دانند در صورتی که نه وکیل و نه کانون وکلا نمی‌توانند در امور سیاسی مداخله کنند.

انوری‌زاده با بیان اینکه دادرسی باید عادلانه باشد، تاکید کرد: ما معتقدیم وقتی وکیلی استقلال داشته باشد بهتر می‌تواند در مقام دفاع، عمل کند و آزادانه از موکل خود به دور از فرقه، مذهب و سایر مسائل اجتماعی و سیاسی دفاع کند.

وی گفت: وکلای دادگستری با این اقدام شخصیت خود را باز می‌یابند و بهتر شأن خود را به مردم معرفی می‌کنند، چرا که هنوز در کشور ایران وکلا جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده‌اند.

*وکلا باید مستقل از تشکیلات حکومتی باشند

رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان با بیان اینکه وکلای غیرمستقل دادگستری را دچار مشکل می‌کند، اظهار کرد: استقلال وکلای دادگستری مربوط به تک تک مردم جامعه است و وکلا فقط بخشی از این ذی‌نفعان هستند.

وی تصریح کرد: در سازمان‌های بین‌المللی وکلای مستقل اعتبار دارند چرا که به نفع تشکیلات قضایی است که وکلا مستقل باشند.

انوری‌زاده ادامه داد: البته هر آنچه که کانون وکلا انجام می‌دهد، بر اساس قانون است هر چند که قانون خلأهایی داشته باشد.

وی افزود: وکیل باید مستقل از تشکیلات حکومتی و دولتی باشد چرا که افرادی مدعی عدم استقلال وکلا و نیز کانون وکلا هستند که موقع انتخاب دنبال وکیل مستقل هستند.

رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان با تشریح وضعیت وکلای دادگستری گفت: حدود 30 سال پیش هر فارغ‌التحصیلی کار وکالت می‌کرد اما پس از آن پذیرش وکلای دادگستری با محدودیت‌هایی همراه شد.

وی با اشاره به ماده 187 قانون اساسی اضافه کرد: دادگستری نیز فارغ‌التحصیلانی از رشته حقوق را نیز در این سال‌های اخیر به خدمت گرفته است که به امر مشاوره با دستمزد پایین می‌پردازند که در بررسی پاره‌ای از ابعاد آن موازی‌کاری با امر کانون وکلا در پذیرش وسیع وکلا دارد.

*کانون وکلا 60 سال است که مستقل است

انوری‌زاده با تاکید به اینکه به طور عملی با وجود چنین تشکیلاتی که هدف هر دو استقلال وکلا و کانون وکلا است، مشکلی نداریم، اضافه کرد: کانون وکلا 90 سال سابقه کار و 60 سال سابقه استقلال دارد.

وی با اشاره به اینکه تبصره یک کمیسیون اخذ پروانه وکالت در کانون وکلا هر سال برای هر استان و از رئیس کل دادگستری، رئیس دادستان عمومی و انقلاب و رئیس کانون وکلا تشکیل شده است، افزود: اقدام نهاد موازی برای پذیرش وکلا از سوی یک نهاد دیگر خیلی با منطق سازگار نیست.

رئیس کانون وکلای اصفهان اضافه کرد: اگر مراکز مشاوره دادگستری به کانون وکلا بپیوندند مشکل رفع می‌شود چرا که این قضیه به مجلس شورای اسلامی نیز رفته و درخواست رسیدگی شده است.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول