اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

محمد منتظری دستگیر و تحویل کمیته شد

خبرگزاری فارس: ما پشت همه این ماجراهای خونین و شدت تهاجمات ضد انقلاب در کردستان و همچنین زمزمه مذاکرات سیاسی و تبلیغ مصالحه با ضد انقلاب یک جو فشار همه جانبه و حساب شده را می بینیم که برای وادار کردن رهبری به عقب نشینی از مواضع اصولی طرح ریزی شده است .

محمد منتظری دستگیر و تحویل کمیته شد

رخدادهای 29مهر 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با خانواده شهدای سردشت و نیز کارکنان برنامه های برون مرزی صدا و سیما به فتنه کردستان اشاره کرده و فرمودند : میخواهند ایران را تکه تکه کرده و سپس با یک کودتا کار را تمام کنند . رهبر انقلاب هشدار دادند : نگذارند که یک وقتی خدای نخواسته دیگر کارد به استخوان بکشد و یک کشتاری بشود که دیگر تَر و خشک خدای نخواسته با هم بسوزد. باید خودشان جلوگیری کنند.

آخرین خبرها و گزارشات رسیده از مهاباد حاکی است که از شب گذشته جنگ تمام عیاری بین ضد انقلاب و ارتش و سپاه در این شهر در جریان است . ساختمان سه طبقه اداره آب و برق مهاباد توسط ضد انقلاب مورد حمله قرار گرفته و با توپ و خمپاره بطور کلی منهدم شده است .

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز امروز با انتشار اطلاعیه ای نسبت به مذاکرات سیاسی که توسط دولت موقت در کردستان پیگیری می شود اعتراض کرد .

حزب جمهوری اسلامی امروز با انتشار بیانیه ای خواستار شد که علیرغم پیروزی کاندیداهای این حزب هیئتی مسئول بررسی انتخابات شوراهای شهر شود .

حبیب الله پیمان که در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله طالقانی سخن می گفت با انتقاد از تصویب اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان قانون اساسی گفت : ولایت فقیه امروز خوب است ولی از کجا معلوم در آینده نیز چنین باشد و فردی مانند امام خمینی را داشته باشیم ؟!

چه بهتر که در راه خدا فدا بشویم

رهبر انقلاب امروز با خانواده شهدای سردشت دیدار و گفت و گو کردند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- همه انسانها رفتنی هستند و همه ماها رفتنی هستیم، و چه بهتر که در راه خدا فدا بشویم.

گول این حرفهایی که اینها می‎زنند نخورید. بگذارید این خونی که از جوانهای ما رفته است به ثمر برسد. کاری نکنید که تمام خونها هدر برود، و ما باز برگردیم به رژیمی که یا مثل آن رژیم شاهنشاهی یا بدتر از او بیاید و حکومت کند اینجا.

2- در کردستان آن همه غائله درست کردند. و اینها دشمن های اسلام‎اند که در آنجا غائله‎ها را درست کرده‎اند و عزیزان ما را کشته‎اند، و در عین حال در نوشته‎هایشان نسبت می‎دهند به جمهوری اسلامی که جمهوری اسلامی اینها را کشته است و کردستان را می‎خواهد قتل عام مثلاً بکند! اینها تبلیغاتی است که بر ضد جمهوری اسلامی می‎شود. و برادرهای ما نباید گوش کنند به این تبلیغات ...(1)

در اسلام مرز وجود ندارد

دیدار با کارکنان برنامه های برون مرزی صدا و سیما از دیگر برنامه های امروز امام خمینی بود . اهم بیانات رهبر انقلاب در این دیدار عبارت است از :

1- ما کراراً عرض کردیم به همه برادرهای کُردِمان که آمدند اینجا، برادرهای بلوچمان که آمدند اینجا، که اسلام اینطور مرزهایی که در سایر مسلکها هست ندارد. اسلام با صراحت می‎گوید که آنی که پیش خدا کرامت دارد، آدم مُتقی است.

کاری نکنید که تمام خونها هدر برود

2- گول این حرفهایی که اینها می‎زنند نخورید. بگذارید این خونی که از جوانهای ما رفته است به ثمر برسد. کاری نکنید که تمام خونها هدر برود، و ما باز برگردیم به رژیمی که یا مثل آن رژیم شاهنشاهی یا بدتر از او بیاید و حکومت کند اینجا.

اینها می خواهند کردستان را از ایران جدا کنند/قصه این است که ایران را تکه تکه کنند

3- اینها می‎خواهند کردستان را از ایران اصلاً کنار بگذارند و ببرند سراغ یک چیزهای دیگری.نمی‎خواهند خدمت به شماها بکنند، قصد خدمت نیست. قصد این است که ایران را تکه تکه‎اش بکنند، و بعد هم یک کودتا درست کنند و تمامش کنند، همه‎اش تحت نظر دیگران، و همان برنامه‎های سابق و همان بساط سابق را می‎خواهند درست بکنند.

چرا نمی توانیم به طور قاطع عمل کنیم

4- ما می‎خواهیم کُردها محفوظ بمانند. مسلمانها را ما می‎خواهیم حفظشان بکنیم. و اینها مع‎الأسف چون مختلط با آنهاست، ما دستمان الآن بسته است که نمی‎توانیم به طور قاطع عمل بکنیم، والاّ کاری ندارد اینها را از بین بردن. از اطراف ایلات، بعضی ایلات و عشایر، به من می‎نویسند که شما بگویید ما می‎رویم کار را انجام می‎دهیم. و من چه بکنم؟ خوب ما به ایلات بگوییم بروید بجنگید، یک وقت یک جنگ برادرکشی بشود؟ ما نمی‎خواهیم این کار بشود.

کاری نکنید کارد به استخوان برسد

5- خود کردستان باید اینها را تصفیه بکند، راهشان ندهند توی دهاتشان، راهشان ندهد توی شهرستانهاشان، خودشان باید این کار را بکنند. نگذارند که یک وقتی خدای نخواسته دیگر کارد به استخوان بکشد و یک کشتاری بشود که دیگر تَر و خشک خدای نخواسته با هم بسوزد. باید خودشان جلوگیری کنند.

در کردستان آن همه غائله درست کردند. و اینها دشمن های اسلام‎اند که در آنجا غائله‎ها را درست کرده‎اند و عزیزان ما را کشته‎اند، و در عین حال در نوشته‎هایشان نسبت می‎دهند به جمهوری اسلامی که جمهوری اسلامی اینها را کشته است و کردستان را می‎خواهد قتل عام مثلاً بکند! اینها تبلیغاتی است که بر ضد جمهوری اسلامی می‎شود. و برادرهای ما نباید گوش کنند به این تبلیغات ...

6- ما گفتیم که غیر از یک چند نفر از این سران، که دیگر خیانتکار و آدمکش هستند، تمامشان مورد عفو هستند، تمامشان برادرهای ما هستند. آنها هم که در حزب دمکرات هستند، برادرهای ما هستند، بیایند برگردند به آغوش ملت، بیایند با خود ملت بشوند.(2)

جنگ تن به تن در مهاباد

آخرین خبرها و گزارشات رسیده از مهاباد حاکی است که از شب گذشته جنگ تمام عیاری بین ضد انقلاب و ارتش و سپاه در این شهر در جریان است .در اولین ساعات بامداد امروز جنگ به صورت تن به تن در آمده و طرفین درگیر خانه به خانه با یکدیگر در حال جنگ هستند .

معاون سیاسی استاندار آذربایجان غربی در مورد اوضاع کنونی مهاباد گفت : با محاصره شهر مهاباد به وسیله نیروهای انتظامی اشرار به تله افتاده اند و در تلاش هستند تا به هر شکلی شده از شهر خارج شوند و چون این امکان وجود ندارد به همین جهت شروع به تیراندازی کرده اند. وی گفت : در بین مهاجمین نیروهای خارجی نیز وجود دارند .

حمله دموکراتها به شهرهای مختلف

از بوکان نیز خبر می رسد این شهر وارد هشتمین روز تعطیلی خود شده و اوضاع دربوکان نیز ناآرام است .(3) فرمانده سپاه پاسداران بانه نیز گفت : ساعت 10شب درگیری نسبتا شدیدی در پاسگاه کرخان واقع در 15کیلومتری بانه بین مهاجمین و افراد این پاسگاه روی داده که در نتیجه 4ژاندارم زخمی شده اند .خبر دیگری نیز حاکی است گروهی از افسران پرسنل ژاندارمری ارومیه که سرهنگ پور شهاب فرمانده هنگ ژاندارمری آذربایجان غربی نیز همراه آنان بود هدف شلیک گلوله مهاجمین قرار گرفتند . در این هجوم سرهنگ پور شهاب به شدت زخمی و به تهران منتقل شد . (4)

توافقی با سران دموکرات دیده نمی شود

حجت الاسلام شیخ حسین کرمانی نماینده امام در غرب کشور نیز گفت : علیرغم مذاکرات جاری با برخی از سران سیاسی و مذهبی دموکراتها مشاهده می شود که موج تازه ای از تهاجم این گروه منطقه را فرا گرفته است .

آیت الله بهشتی تاکید کرد : حزب جمهوری اسلامی معتقد بود باید فرصت کافی برای فهماندن شورا و نقش آن به مردم وجود داشته باشد تا مردم با رغبت شرکت کنند و من این انتقاد اصولی حزب را وارد می دانم . گفتنی است حزب جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه ای خواستار شد که علیرغم پیروزی کاندیداهای این حزب هیئتی مسئول بررسی انتخابات شوراهای شهر شود .

وی ادامه داد : گزارش ها نشان می دهد در تهاجم دموکراتها به پادگان مهاباد از انواع سلاح های سنگین استفاده شده و تلفات به اندازه ای است که هیچ نشانه ای از رسیدن به توافق در مذاکرات را به دست نمی دهد . (5)

خطوط اصلی نظام اقتصادی اسلام در قانون اساسی مشخص می شود

به دنبال تشکیل سمینار اقتصادی ایران آیت الله بهشتی عضو شورای انقلاب در یک مصاحبه در مورد پیاده کرده نظام اقتصادی آینده ایران گفت : خطوط اصلی این نظام در قانون اساسی مشخص خواهد شد .  وی ادامه داد : در این نظام استثمار فرد از فرد از بین خواهد رفت و مردم ناچار خواهند بود نیروی کار خود را بفروشند .

مردم کردستان تجزیه طلب نیستند

آیت الله بهشتی در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات که آیا به کردستان خودمختاری داده خواهد شد گفت : در سفری که به همراه مرحوم آیت الله طالقانی به آن مناطق داشتیم مردم کردستان به ما گفتند طالب خودمختاری به مفهوم تجزیه طلبی نیستند و به آن معنی که اختیارات محلی داشته باشند مخصوص کردستان نیست تمام مردم ایران باید چنین اختیاراتی داشته باشند .

انتخابات اخیر شوراها نمی تواند خواسته های ملت را برآورده کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که انتخابات اخیر شوراها نمی تواند خواسته های ملت را برآورده کند گفت : در برخی از شهرها با جمعیت بیش از 500هزار نفر تنها 10هزار نفر در انتخابات شورا شرکت کرده اند که با این وجود منتخبان این شورا نمایندگان آن شهر نخواهند بود .

نحوه فروش ارز به مسافران از سوی بانک مرکزی تغییر می کند و شرایط جدیدی پس از تصویب شورای اقتصاد بزودی اعلام خواهد شد . بر اساس این شرایط مقدار فروش ارز محدود تر خواهد شد و ارز فقط در اختیار بیماران ، بازرگانان و افرادی که مسافرت آنان به تشخیص کمیته ای که در بانک تشکیل می شود ضروری است قرار می گیرد .

آیت الله بهشتی تاکید کرد : حزب جمهوری اسلامی معتقد بود باید فرصت کافی برای فهماندن شورا و نقش آن به مردم وجود داشته باشد تا مردم با رغبت شرکت کنند و من این انتقاد اصولی حزب را وارد می دانم . (6) گفتنی است حزب جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه ای خواستار شد که علیرغم پیروزی کاندیداهای این حزب هیئتی مسئول بررسی انتخابات شوراهای شهر شود . (7)

مخالفت مجاهدین انقلاب اسلامی با مذاکرات سیاسی در کردستان

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای درباره حوادث بندر انزلی با اظهار تاسف از کشته شدن صیادان و تعدادی از پاسداران انقلاب و مردم در این شهر تاکید کرد : هدف از این توطئه رو در رو قرار دادن سپاه برخواسته از انقلاب با مردم است .

در این اطلاعیه آمده است : چرا باید پس از انقلابی که انقلاب محرومان و پیروزی آرزوهای آنان است صیادان بندر انزلی باز هم ناراضی باشند؟

در ادامه این اطلاعیه با اشاره به حوادث کردستان آمده است : ما پشت همه این ماجراهای خونین و شدت تهاجمات ضد انقلاب در کردستان و همچنین زمزمه مذاکرات سیاسی و تبلیغ مصالحه با ضد انقلاب یک جو فشار همه جانبه و حساب شده را می بینیم که برای وادار کردن رهبری به عقب نشینی از مواضع اصولی طرح ریزی شده است .

در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است : گروهی با حملات نظامی و قدرت نمایی های کاذب سعی در تحمیل راه حلهای سیاسی برای بدست آوردن موضع و موقعیت بهتری بخاطر توطئه های بیشتر هستند . در پایان این اطلاعیه تاکید شده است : این ساده لوحی است که ما گمان کنیم در برابر ضد انقلاب شناخته شده که نه به جمهوری اسلامی اعتقادی دارند و نه به رهبر انقلاب و نه حتی به اسلام می توان با مصالحه سیاسی به نتیجه رسید . (8)

صید ماهی با نظارت مسئولین آزاد است

نماینده اعزامی امام خمینی به بندر انزلی گفت : به منظور بررسی علل وقایع اخیر این شهر و کمک به خانواده های صیادان کشته شده به این منطقه سفر کرده ام .

معاون سیاسی استاندار آذربایجان غربی در مورد اوضاع کنونی مهاباد گفت : با محاصره شهر مهاباد به وسیله نیروهای انتظامی اشرار به تله افتاده اند و در تلاش هستند تا به هر شکلی شده از شهر خارج شوند و چون این امکان وجود ندارد به همین جهت شروع به تیراندازی کرده اند. وی گفت : در بین مهاجمین نیروهای خارجی نیز وجود دارند .

حجت الاسلام پیشوایی گفت: هنگام عزیمت به گیلان امام طی پیامی به مردم انزلی و منطقه شمال فرمودند دریا متعلق به همه مردم است و صید به طور کلی آزاد است که با ضوابطی با نظارت مسئولین امر انجام گیرد . (9)

محمد منتظری دستگیر و تحویل کمیته شد

محمد منتظری بعد از ظهر دیروز در حال سخنرانی در مسجد امام خمینی مورد هجوم قرار گرفته و تحویل کمیته شد .

روزنامه کیهان در گزارشی از نحوه دستگیری محمد منتظری با اشاره به این که وی در سخنان خود از برخی اعضای دولت موقت انتقاد کرده و مشی آنان را صهیونیستی خواند نوشته است : گروهی از مردم که سخنان منتظری را گوش می کردند با شعارهای منافق برو گم شو به او حمله کرده و او را دستگیر و در یک مغازه ساعت فروشی زندانی کردند .این گزارش حاکی است محمد منتظری توسط کسانی که او را دستگیر کرده بودند به کمیته تحویل داده شد  ولی پس از یک ساعت آزاد شد . (10)

نحوه فروش ارز تغییر می کند

نحوه فروش ارز به مسافران از سوی بانک مرکزی تغییر می کند و شرایط جدیدی پس از تصویب شورای اقتصاد بزودی اعلام خواهد شد . بر اساس این شرایط مقدار فروش ارز محدود تر خواهد شد و ارز فقط در اختیار بیماران ، بازرگانان و افرادی که مسافرت آنان به تشخیص کمیته ای که در بانک تشکیل می شود ضروری است قرار می گیرد .

دکتر پیمان سرکرده جنبش مسلمانان مبارز یک ماه پس از پیروزى انقلاب اسلامى با زیر سؤال بردن رهبرى امام خمینى و ایجاد تردید در توان و قدرت آن ودیعه و حجت الهى مى‏نویسد: انقلاب از یک رهبرى قاطع و متمرکز، که مخصوصاً در شرایط کنونى بسیار ضرورى است، محروم است . وى سپس با اصرار به اندیشه‏هاى ناقص و نادرست خود، مدعى مى‏گردد: امام خمینى کشش و ظرفیت بینش رهبرى مبارزه ضد امپریالیستى را ندارد! 

گفتنی است در حال حاضر سالانه تنها دو میلیارد و 500میلیون دلار ارز فقط در اختیار افراد بازنشسته و دانشجویانی که در خارج تحصیل می کنند قرار می گیرد . از این پس مدارک و سوابق تحصیلی این گروه بررسی شده و ارز تنها در اختیار کسانی قرار می گیرد که دارای مدارک معتبری باشند .مقامات بانکی می گویند پس از انقلاب با وجود محدودیت های زیاد بیش از 20میلیارد دلار ارز به صورت های مختلف از کشور خارج شده است . (11)

پیمان : در آینده ولایت فقیه مشکل ایجاد می کند !

دکتر حبیب الله پیمان گفت : هنوز تصفیه اساسی در ارتش صورت نگرفته است و فقط ارتش مردمی هر قدرتی را از پای درمیاورد . پیمان گفت : دشمن اصلی ایران و انقلاب اسلامی آمریکا است و آنچه که مطرح است عدم ارتباط و وابستگی به امپریالیسم است ، در کنار هم بودن روشنفکر و روحانی مشکلی را حل نمی کند ، راه حل اساسی این است که وابسته نباشیم .وی در بخش دیگری از سخنانش از مجلس خبرگان به خاطر تصویب اصل ولایت فقیه انتقاد کرد و گفت :ولایت فقیه امروز خوب است ولی از کجا معلوم در آینده نیز چنین باشد و فردی مانند امام خمینی را داشته باشیم ؟!(12)

پی نوشت:

1-  صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 300

2-  صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 289

3-  اطلاعات ، 29مهر 1358، صفحه 2

4-  اطلاعات ، 29مهر 1358، صفحه 3

5- کیهان ، 29مهر 1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 29مهر 1358، صفحه 2

7- کیهان ، 29مهر 1358، صفحه 12

8- اطلاعات ، 29مهر 1358، صفحه 10

9- کیهان ، 29مهر 1358، صفحه 11

10- کیهان ، 29مهر 1358، صفحه 9

11-  کیهان ، 29مهر 1358، صفحه 1

12- کیهان ، 29مهر 1358، صفحه 10 ، در اواخر 1323 افرادى از انجمن‏هاى دانشجویان، مهندسین، پزشکان و معلمین از جمله مهندس بازرگان و زنجانى نهضت خداپرستان سوسیالیست را بنیانگذارى نمودند. عده‏اى از اعضاى نهضت خداپرستان سوسیالیست به حزب ایران پیوسته و پس از مدتى از این حزب منشعب و حزب مردم ایران، توسط افرادى از جمله دکتر حبیب الله پیمان و به رهبرى نخشب بنیانگذارى مى‏شود، حزب مردم ایران با جبهه ملى تا سال 1332 مرتبط مى‏شود،این حزب از سال 1339 فعالیت مجدد خود را هماهنگ با جبهه ملى دوم و مدتى هم با نهضت آزادى شروع کرد. پس از متلاشى شدن جبهه ملى دوم، دکتر کاظم سامى به اتفاق پیمان، جنبش انقلابى مردم ایران را بنیان مى‏گذارند. در آستانه انقلاب اسلامى با توجه به شرایط اسلامى جامعه، کلمه مسلمانان را نیز در سازماندهى مجدد تشکیلات اضافه و با نام جنبش انقلابى مردم مسلمان ایران (جاما) نام گروه را بازسازى مى‏کنند و نهایتاً دکتر پیمان بعد از پیروزى انقلاب اسلامى رسماً از جنبش انقلابى جدا شده و جنبش مسلمانان مبارز را تأسیس مى کند .

پیمان با اعتقاد به لیبرالیسم دموکراتیک و اصول سوسیالیسم تلاش داشت نشان دهد تناقضی اصولى میان مارکسیسم و اسلام وجود ندارد ! و از این رو در شکلى به اصطلاح روشنفکرانه و با عدم اعتقاد به امامت معصومین (علیهم السلام) و اسلام فقاهتى و روحانیت، فعالیت خود را در صحنه سیاسى ادامه داد. جنبش مسلمانان مبارز به رهبری پیمان در انتخابات دوره اول مجلس با سازمان منافقین ائتلاف کرده  و کاندیداى مشترک در انتخابات معرفى مى‏کند .

در یک کلام می توان گفت جنبش مسلمانان مبارز عامل انحراف و پیوستن بسیارى از جوانان پرشور و مسلمان به سازمان منافقین بوده است.

سرکرده این گروهک یک ماه پس از پیروزى انقلاب اسلامى با زیر سؤال بردن رهبرى امام خمینى و ایجاد تردید در توان و قدرت آن ودیعه و حجت الهى مى‏نویسد: انقلاب از یک رهبرى قاطع و متمرکز، که مخصوصاً در شرایط کنونى بسیار ضرورى است، محروم است . (رک نشریه امت، مورخ 29/1/58 - به نقل از روزنامه کیهان 30/1/78)

وى سپس با اصرار به اندیشه‏هاى ناقص و نادرست خود، مدعى مى‏گردد: امام خمینى کشش و ظرفیت بینش رهبرى مبارزه ضد امپریالیستى را ندارد! (رک نشریه امت، شماره 56 - به نقل از کتاب - درباره جنبش مسلمانان مبارز - دفتر سیاسى سپاه‏)

دکتر پیمان که روزگارى ادعاى مبارزه با امپریالیسم و استثمار را با تفاخر مطرح مى‏کرد و با همین ادعاهایش توانسته بود تعدادى از جوانان پرشور را جذب نماید، درگذر تاریخ ادعاهایش به شکل تمسخرآمیزى تغییر کرده‏است.

او در نشریه امت، شماره 58مدعى مى‏گردد که: لیبرالها... حامى طبقات سرمایه‏دار و مدافع استثمار و پناهگاه بسیارى از فرصت طلبها و ضد انقلابیون بوده و هستند. (رک نشریه امت، شماره 58، مورخ 10/9/59 - به نقل از روزنامه کیهان 31/1/78)

اما على‏رغم ادعاى قبلى، پیمان در مصاحبه‏اى با نشریه توانا مى‏گوید: جنبش [مسلمانان مبارز] با نهضت آزادى [سردمداران لیبرالیسم سیاسى در ایران‏] از لحاظ اهداف مبارزاتى اختلاف اصولى ندارد. امروز ضرورت توسعه سیاسى و تأمین آزادى مطرح است و ما و نهضت و دیگران در این هدف مشترک هستیم.( نشریه توانا - شماره 20، به نقل از روزنامه کیهان 31/1/78)

پیمان بعد از انتخابات دوم خرداد 76 به سوگلى امپریالیسم خبرى و رسانه‏هاى استکبارى (رادیو رژیم اشغالگر قدس، رادیو آمریکا، رادیو آزادى، بى‏بى‏سى و...) تبدیل شد، تا جائى که با عناصر ضد انقلاب ارتباط صمیمانه‏اى برقرار کرده بود ، از جمله برقرارى ارتباط با حسین مهرى، مجرى و برنامه ساز رادیو 24 ساعته ایرانیان که هزینه‏هاى این رادیو توسط شوراى احکام امرى و با تصویب گروه "ایادى امر الله" - عالى‏ترین مرجع تبیلغات و احکام فرقه ضاله بهائیت - و جامعه بازرگانان یهودى ایران مقیم آمریکا به صورت مشترک پرداخت مى‏ شد .

همچنین هفته نامه ضد انقلابى نیمروز چاپ لندن نیز، وى (پیمان) را به عنوان یک نیروى اپوزیسیون دانشگاهى معرفى کرده و نوشته بود :سلطنت طلبان خواستار داشتن رابطه با عناصر ملى و مذهبى کشور، خصوصاً جریان پیمان و سروش هستند. (رک هفته نامه ضد انقلابى نیمروز مورخ 13/12/74 - به نقل از روزنامه کیهان 1/2/78)

کیهان سلطنت طلب چاپ لندن نیز که با سرمایه اشرف پهلوى اداره مى‏شود، ارتباط گسترده‏اى با پیمان دارد و درباره وى مى‏نویسد: او [پیمان‏] از جمله روشنفکرانى است که در آغاز انقلاب از انقلابیون حمایت کرد. اما خیلى زود متوجه شد که اشتباه کرده است. (رک کیهان سلطنت طلب شماره 645 - مورخ 2/12/75)

شرح اقدامات پیمان در سالهای گذشته و ارتباطات وی با موسوی از سران فتنه 88بحث مفصلی می طلبد که در وقت مقتضی به آن اشاره خواهد شد .

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول