اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس شبکه بهداشت و درمان البرز:

مردم کالاهای تأیید نشده وزارت بهداشت را خریداری نکنند

خبرگزاری فارس: کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان البرز گفت: مردم از خرید کالاهایی که مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان نیست، خودداری کنند.

مردم کالاهای تأیید نشده وزارت بهداشت را خریداری نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان البرز کارگاه آموزشی روش‌های شناسایی کالاهای آرایشی و بهداشتی مجاز با حضور تعدادی از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی شهرستان در سالن اجتماعات مرکز بهداشتی درمانی شماره دو الوند برگزار شد.

مریم امینی کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان البرز در این کارگاه تأکید کرد: کالاهایی همچون محصولات آرایشی و بهداشتی که مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان نیست، خریداری نکنید.

وی با اشاره به شروط شناسایی محصول بهداشتی و مورد تأیید اظهار کرد: مواد و لوازم آرایشی و بهداشتی ساخت ایران طبق مفاد ماده 11 قانون باید همچون مواد خوراکی و آشامیدنی حداقل دارای مشخصاتی مثل نام محصول، ترکیبات محصول، وزن محصول، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، پروانه ساخت از وزارت بهداشت و نام و آدرس کارخانه باشد.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان البرز ادامه داد: درج عبارت‌هایی مانند پروانه بهره‌برداری، پروانه تأسیس، شماره ثبت، سری ساخت و نظایر آن به معنای پروانه ساخت نیست.

مریم امینی در خصوص محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی عنوان کرد: مواد و لوازم آرایشی و بهداشتی وارداتی نیز طبق ماده 16 قانون یاد شده، لازم است دارای برچسب کنترل اصالت یا برچسب فارسی‌نویس با مشخصات شماره مجوز ورود از وزارت بهداشت، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، نام محصول، نام کشور سازنده، نام شرکت یا کارخانه تولید شده و نام نماینده وارد کننده باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد دارای عوارض فراوانی است ابراز کرد: احساس سوزش در محل استفاده، قرمزی، تورم، خارش پوست، تاول‌های آبدار پوست، جوش سرسیاه، کهیر، عفونت پوست و ریشه مو، آکنه، تغییر رنگ و صدمه به ناخن و مو، کچلی، تغییر رنگ پوست به صورت منتشر یا لکه‌ای، آسیب چشمی، مشکلات تنفسی، کم‌کاری غده فوق کلیه، پوسته‌ریزی لب‌ها و ایجاد چین و چروک روی پوست دانست.

برچسب کنترل اصالت و سلامت حافظ سلامت جامعه است

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان البرز با اشاره به برچسب کنترل اصالت و سلامت مواد و فراورده‌های سلامت‌محور هنگام واردات بیان کرد: این برچسب به منظور جلوگیری از تولید و ورود کالاهای تقلبی و قاچاق به بازار، ردیابی آسان محصولات و کمک به حفظ و ارتقای سلامت جامعه طراحی شده است.

مریم امینی افزود: یک کد 16 رقمی خاص برای هر قلم از اجناس وارد شده درج می‌شود و دارای این قابلیت است که مصرف کننده می‌تواند با مراجعه به سایت و وارد کردن این کد یا ارسال آن به سامانه پیام کوتاه و نیز از طریق شماره تلفن گویا که بر روی برچسب درج شده است از سلامت کالا اطمینان حاصل نماید.

وی همچنین وجود کد دو بعدی یکتا ویژه پیگیری بازرسان وزارت بهداشت را از دیگر ویژگی‌های این برچسب دانست و تصریح کرد: این برچسب در ابتدای امر برای اجناس وارداتی الزامی و به تدریج درج آن بر روی کالاهای تولید داخل الزامی خواهد شد.

لازم به ذکراست تعدادی از اقلام آرایشی و بهداشتی غیر مجاز شناسایی شده توسط وزارت بهداشت و درمان به حاضران در جلسه معرفی و در پایان به سئوالات شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد و بسته‌های آموزشی در این خصوص در اختیار آنان قرار گرفت.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول