اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود معدن غنی فیروزه در نیشابور

نبود سنگ خام فیروزه مشکل اصلی فیروزه تراشان است

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه فیروزه تراشان مشهد گفت: با وجود معدن اصلی فیروزه در نیشابور، نبود سنگ خام مشکل اصلی فیروزه تراشان است و آنها فیروزه خام خود را از معادن کرمان، دامغان و یا فیروزه آریزونا آمریکا و چین تهیه می‌کنند.

نبود سنگ خام فیروزه مشکل اصلی فیروزه تراشان است

عبدالصمد رحیمی مقدم ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: در حال حاضر 30 تا 40 تن فیروزه در سال از معدن نیشابور استخراج می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراشان مشهد افزود: صادرات خام فیروزه ممنوع است اما قسمت اعظم فیروزه تراشیده که در حدود 90 درصد آن است به صورت رسمی و غیررسمی صادر می‌شود و ما به کشورهای عربی، خاورمیانه و اروپا صادرات فیروزه تراشیده را داریم.

رحیمی مقدم خاطرنشان کرد: به خاطر حجم کم فیروزه تراشیده صادرات آن همراه مسافر است که مسافران آن را به صورت چمدانی صادر می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات فیروزه تراشان گفت: با توجه به اینکه معدن اصلی فیروزه در نیشابور است اما نبود سنگ خام فیروزه مشکل اصلی فیروزه تراشان است.

رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراشان مشهد تاکید کرد: حراج عمومی فیروزه و مشکلاتی که آنها با شرکت تعاونی ما دارند سبب شده تا فیروزه تراشان مشهد نتوانند از معدن فیروزه نیشابور سنگ خام مورد نیاز خود را تامین کنند.

رحیمی مقدم یادآور شد: فیروزه تراشان مشهدی فیروزه خام خود را از معادن کرمان، دامغان و یا فیروزه آریزونا آمریکا و چین تهیه می‌کنند.

وی در ارتباط با مشکلات صادرات سنگ‌های قیمتی گفت: ارزش گذاری سنگ‌های قیمتی در تهران و توسط بانک مرکزی انجام می‌شود که برای صادرات سنگ‌های قیمتی زمان زیادی می‌برد تا این ارزش گذاری صورت بگیرد

رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراشان مشهد خاطرنشان کرد: در این راستا با استاندار سابق صحبت کرده بودیم تا با توجه به اینکه قسمت اعظم سنگ‌های قیمتی در خراسان‌رضوی است این ارزش گذاری به بانک ملی یا بانک کارگشایی خراسان‌رضوی داده شود تا مشکلات صادرات برطرف شود.

رحیمی مقدم با بیان اینکه نوسانات ارز در صادرات فیروزه تاثیر مثبت داشته، اظهار کرد: نوسانات ارزی روی فروش فیروزه تاثیر مثبت داشته چون 90درصد فیروزه تراشیده صادر می‌شود و با افزایش قیمت دلار فیروزه راحت‌تر فروخته می‌شود.

وی افزود: تراش فیروزه ارزبری ندارد و با فروش فیروزه در خارج از کشور و تبدیل دلار به پول رایج کشور سبب سودآوری صادرات فیروزه می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراشان مشهد تاکید کرد: فیروزه نیشابور، عقیق یمنی و دُر نجف از بهترین سنگ‌های قیمتی است که بازار فروش خوبی دارد و زائران کشورهای عربی از بازار مشهد فیروزه نیشابور را خریداری می‌کنند.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول