اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل:

کارگاه‌های آموزشی مداحی بدون محوریت شمال غرب مطلوبیت نداشت

خبرگزاری فارس: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مداحی در اجلاس بین‌المللی پیر غلامان حسینی بدون محوریت مداحی در شمال غرب کشور و منطقه آذری زبان مطلوبیت خاص را نداشت.

کارگاه‌های آموزشی مداحی بدون محوریت شمال غرب مطلوبیت نداشت

حجت‌الاسلام مهدی ستوده در حاشیه برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سرعین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: روز گذشته با منشور ولایت مداحی و مرثیه‌سرایی در مکتب حسینی کارگاه آموزشی برگزار شد که مباحث جدی اما پراکنده از سوی سخنرانان مطرح شد که چندان جامعیت و کاملیت نداشت.

وی گفت: در این کارگاه‌ها مباحث مقتل‌شناسی و همچنین روضه‌خوانی با اشعار ناب در سوگ اهل بیت (ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اساتید شرکت کننده سعی کردند در این زمینه ارائه مباحث کنند که استاد رفیعی نیز سخنانی را در خصوص منویات رهبر معظم انقلاب در مورد مداحی‌ها مطرح کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: کارگاه اول که عصر دیروز برگزار شد از جامعیت و یکپارچگی مباحث برخوردار نبود و اغلب اساتید دعوت شده نیز هماهنگی لازم و آشنایی با موضوعیت و محوریت کارگاه نداشتند.

این مسئول بیان داشت: در این دوره آموزشی اساتید سعی کردند در باب سبک‌های مداحی، معرفت‌شناسی در مداحی و مرثیه‌سرایی مطالبی را یادآور شوند که برخی از مطالب ارائه شده نیز از مطلوبیت و جامعیت کامل برخوردار نبود.

ستوده کارگاه دوم را کارگاه مناسب‌تر از کارگاه اول توصیف کرد و گفت: در این کارگاه که با موضوع مقتل‌خوانی صحیح و تنقیح اشعار برگزار شد اساتید سعی کردند مباحث جدی را مطرح کنند که از بین آنها آشنایی مداحان به زبان‌های خارجی برای تبلیغ موضوعات و ارائه اشعار عاشورایی مهم به نظر می‌رسید.

وی ادامه داد: اینکه مداحان ما باید جایگاه‌شان را بشناسند و حرکت خود را جدا از روحانیت و شعرا بدانند بحث جدی دیگری بود که سعی شد به صورت اساسی به آن پرداخته شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ادامه داد: در این زمینه مباحث خوبی در نگاه تبلیغی، حرفه‌ای و معرفت‌شناسی نیز مطرح شد و از مداحان خواسته شد با تکیه بر منابع اصیل و تبیین مسائل مطرح شده در دین و جامعه تشیع فعالیت خود را انجام دهند.

این مسئول ادامه داد: مداح باید با الهام از روایات و احادیث بهترین موضوعات و اصیل‌ترین مطالب را انتخاب کند و با طرح آنها بکوشد خواننده و شنوده را از مسایل و موضوعات حقیقی آگاه سازد.

وی تصریح کرد: در این کارگاه‌ها باید از اساتید حوزه آذربایجان برای تبیین عزاداری آیینی و مرثیه‌سرایی در استان‌های آذری‌نشین دعوت می‌شد تا مباحث جداگانه‌ای را در مرثیه و مداحی و تطبیق موضوع با روایات و احادیث و همچنین نهادینه کردن عزاداری سنتی انجام می‌دادند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: در این کارگاه روی برخی مباحث تعجیل صورت گرفت و نگاه‌ها بیشتر ملی و کلان‌نگر بود در حالی که احساس می‌کردند با اساتید خارجی درجه سه می‌توانند ابهت جلسه را ارزشمند نشان دهند در حالی که ما از اساتید مجرب داخلی می‌توانستیم در این زمینه استفاده کنیم.

ستوده در پایان سخنان خود ابراز داشت: جای تاسف بود اجلاس دهم در یک استان آذری‌زبان برگزار شود اما در کارگاه‌های آموزشی آن به اشعار ناب آذری و مداحی و تعزیه اصیل مناطق شمال غرب کشور توجهی نشود و اجازه ندهند اساتید در این زمینه مباحثی را مطرح کنند.

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول