اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کرمان خبر داد

ارزآوری 1.5 میلیارد دلاری پسته / وجود 70 درصد باغ‌های پسته ایران در کرمان

خبرگزاری فارس: استاندار کرمان با اشاره به ارز آوری 1.5 میلیارد دلاری پسته گفت: 70 درصد باغات پسته ایران با 294 هزار هکتار سطح زیرکشت در کرمان قرار دارد.

ارزآوری 1.5 میلیارد دلاری پسته / وجود 70 درصد باغ‌های پسته ایران در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، اسماعیل نجار صبح امروز در آیین گشایش جشنواره ملی پسته در سیرجان اظهار داشت: تلاش دست‌اندرکاران برگزاری این آیین شکرگزاری شایسته تقدیر است.

وی از پسته به عنوان محصولی مغزی و خوشمزه نام برد و خاطرنشان کرد: خداوند نعمات بسیاری را به استان پهناور و زرخیز کرمان اعطا کرده است.

نجار بیان داشت: استان کرمان 11 درصد خاک ایران را شامل می‌شود و مردم کریم و نجیب، معادن غنی، خاک بسیار حاصلخیز، خلق آثار و بناهای فراوان با اندیشه و فکر خلاق مردم این دیار هر بییننده‌ای را مبهوت می‌کنند.

وی ارگ بم و ارگ راین، خانه تاریخی حاج‌علی‌آقا در رفسنجان، مجموعه گنجعلیخان کرمان، باغ شاهزاده ماهان، روستای تاریخی میمند و تمدن 7 هزار سال جیرفت، بادگیرها و باغ سنگی سیرجان را دیگر ظرفیت‌های استان کرمان برشمرد.

نجار از طاهره صفارزاده به عنوان بانوی فقید و بلندآوازه سیرجانی نام برد و افزود: این ‌بانوی برتر جهان اسلام قرآن را به بهترین و زیباترین کلام ترجمه کرده است.

وی استاد باستانی پاریزی مورخ معاصر را از دیگر مفاخر سیرجان خواند و تصریح کرد: ایثارگران سیرجان در دوران هشت سال دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی را ایفا کردند.

مقام عالی دولت در استان کرمان بیان داشت: استان کرمان دارای‌ 800 هزار هکتار سطح زیرکشت است که 500 هزار هکتار باغ‌های آن 24 درصد باغ‌های ایران را به خود اختصاص داده است.

نجار با بیان اینکه سالانه 6.5 میلیون تن محصولات کشاورزی، باغی و دامی در استان کرمان تولید می‌شود، ابراز داشت: سطح زیرکشت پسته در این ایران 450 هزار هکتار است که 294 هزار هکتار آن در استان کرمان قرار دارد و این رقم 70 درصد سطح زیرکشت پسته ایران را شامل می‌شود.

وی تعداد بهره‌برداران پسته در کرمان را 200 هزار نفر ذکر کرد و افزود: یک میلیون نفر از پسته ارتزاق می‌کنند و بیشترین میزان تولید پسته در رفسنجان و سیرجان است و پسته سالانه 1.5 میلیارد دلار ارزآوری دارد.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: باغ‌های پسته علاوه بر ایجاد اشتغال در کویرزدایی و تعدیل اقلیم و جلوگیری از مهاجرت نقش مهمی را ایفا کرده است.

نجار با اشاره به اینکه خشکسالی‌های پی‌در‌پی و کاهش کیفیت آب بهره‌برداران را نگران کرده است، ابراز داشت: با اراده و تلاشی که در مردم کرمان سراغ داریم آنها با به کارگیری علم و فناوری و تخحصص در این زمینه این جایگاه را حفظ می‌کنند.

استاندار کرمان بیان کرد: انتظار داریم که مراکز تحقیقاتی در زمینه‌‌های مختلف مرتبط با این محصول باارزش تلاش کنند و در زمینه مشکلات، آفت‌ها و آبیاری مکانیزه مردم را یاری کنند.

نجار ابراز داشت: در آغاز به کار دولت نهم 42 هزار هکتار در استان کرمان به آبیاری مکانیزه مجهز شده بود که امروز این میزان به بیش از 95 هزار هکتار افزایش یافته است که این روند ادامه دارد و در ستاد توسعه استان کرمان 200 میلیارد تومان برای آبیاری مکانیزه در این خطه اختصاص یافت.

استاندار کرمان با تاکید بر استفاده از علم در عرضه کشاورزی عنوان کرد: ما باید به سمت اصلاح و نوسازی باغ‌ها حرکت کنیم و هزینه‌های تولید را به شدت کم کنیم.

وی فرآوری محصول و ایجاد ارزش افزوده، مشتری‌مداری، تلاش برای صادرات، تسهیل در صادرات و تعیین به موقع منابع و بازارهای جدید را از مهم‌ترین اولویت‌های محصول پسته برشمرد و گفت: پسته‌کاران باید به صورت حرفه‌ای عمل کنند.

نجار خواستار ایجاد تشکل و تعاونی‌های کارآمد، کمک دستگاه‌های ذی‌ربط به تعاونی‌ها، راه‌اندازی صندوق حمایت از پسته‌کاران با عضویت فعالان در این بخش شد.

انتهای پیام/صا10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول