اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران:

37 پروژه کتابخانه روستایی مازندران تعطیل شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: در حال حاضر 37 پروژه کتابخانه روستایی به دلیل فقدان اعتبار دچار تعطیلی شده است.

37 پروژه کتابخانه روستایی مازندران تعطیل شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمداسماعیل امامزاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران در نشستی خبری، کتاب را حاصل یک عمر تلاش نخبه‌ترین قشر یک جامعه به عنوان یک اثر ماندگار و گنجینه ارزشمند عنوان کرد و گفت: برای کتاب خواندن هیچ گاه نمی‌توان زمان خاصی را مشخص کرد چراکه زندگی انسان برای رشد دانایی و آگاهی تلاش می‌کند و تلاش زمانی مثمرثمر است که با مطالعه و کتابخوانی پیوند بخورد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران اظهار داشت: اینکه در یک هفته خاصی تحت عنوان هفته کتاب نظر مردم به حوزه کتاب معطوف می‌شود بر حسب خواست نظام اسلامی و تاکیدات مقام معظم رهبری است و امسال نیز این هفته 20 تا 27 آبان ماه است.

امامزاده با بیان اینکه در حوزه کتاب با آنچه که نیاز جامعه اسلامی است فاصله داریم، گفت: فاصله کنونی‌مان با سطح مشترک کشورهای مطرح بسیار زیاد است و چیزی که باید وجهه همت همه مسئولان فرهنگی کشور قرار بگیرد تلاش برای ارتقای شاخص‌های کتابخانه‌ای و افزایش سطح مطالعه مفید در جامعه است.

وی افزود: همه سازو کارها و فراهم‌سازی بسترهای سخت افزاری باید در این راستا سازماندهی شود که دسترسی مردم به کتاب بیشتر شود و این میسر نمی‌شود مگر اینکه متناسب با نیاز جامعه کتابخانه‌های عمومی افزایش یابند.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی مازندران، کتابخانه عمومی را مناسب‌ترین بستر سخت‌افزاری برای دسترسی مردم به کتاب برشمرد و تاکید کرد: باید در تمام ایام سال به ویژه در هفته کتاب توجه عامه مردم را به کمبود تعداد کتابخانه‌های عمومی و وجود این ضعف و خلاء در استان معطوف کنیم.

دبیر سند نهضت مطالعه مفید در استان مازندران با انتقاد از ضعیف‌بودن برخی شاخص‌های کتابخانه‌ای در زمینه فضای کتابخانه‌ای و منابع گفت: به لحاظ شاخص فضای کتابخانه‌ای از وضعیت خوبی برخوردار نیستیم و به ازای هر 2.5 متر مربع برای هر 100 نفر ایرانی در حال حاضر در مازندران از فضای کتابخانه‌ای 1.13 متر مربع برای هر 100 نفر برخورداریم و این در حالی است که در افق ایران 1404 باید این مقدار به 8 متر مربع برسد.

وی درباره شاخص منابع کتابخانه‌ای نیز اظهار داشت: در منابع رتبه ما بین 31 استان، 21 است در حالیکه اقبال جوانان و نوجوانان به کتاب در سطح قابل قبول است و آنهم حکایت‌گر رتبه پنجم مازندران در کشور است.

امامزاده خاطرنشان کرد: برای جبران عقب‌ماندگی‌های فضای کتابخانه‌ای در سال 90 تا 6 ماهه اول سال 91، 37 کتابخانه روستایی را با زیربنای بیش از 10 هزار متر مربع شروع کردیم که با هزینه 4 میلیارد تومان تنها موفق شدیم 36 درصد کار را جلو ببریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران تصریح کرد: در حال حاضر این 37 پروژه روستایی به دلیل فقدان اعتبار دچار تعطیلی شده است و اگر بخواهیم اینها را به بهره‌برداری برسانیم نیاز به حداقل 8 میلیارد تومان اعتبار داریم که در صورت تامین این اعتبار این 37 کتابخانه امسال بهره‌برداری می‌شود.

این مسئول فرهنگی در استان مازندران بیان داشت: از آنجایی که اعتبارات دولتی پاسخگوی نیاز ما نیست چاره‌ای جز ورود خیران به این حوزه را نداشتیم و در حال حاضر نیز در 19 شهرستان انجمن خیران کتابخانه‌ساز را راه اندازی کردیم که 70 درصد کار اداری‌شان تمام شده است و غیر از این انجمن خیران استان را تشکیل دادیم تا با وجود این انجمن‌ها و خیران بتوانیم خلاء موجود در حوزه کتابخانه‌های عمومی مازندران را برطرف کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در بخش دیگر سخنان خود به برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب اشاره کرد و گفت: در این هفته برنامه‌هایی چون جشن کتاب، تقدیر از کتابداران و کتاب یاوران، برگزاری مراسم نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان و مولفان کتاب، حضور کتابداران در مراسم نماز جمعه، برپایی ایستگاه‌های نقاشی در تمام شهرهای استان برای نوجوانان و دانش آموزان، برگزاری 15 مسابقه کتابخانه در سطح استان و دیگر برنامه‌های متنوع را در دستورکار خود داریم.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول