اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

مدیر کانون پرورش فکری گیلان:

درس عملی پایه ششم در کانون پرورش فکری گیلان آموزش داده می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان از آموزش دو درس عملی «تفکر و پژوهش» و «کار و فناوری» پایه ششم ابتدایی در این کانون برای نخستین بار در کشور خبر داد.

درس عملی پایه ششم در کانون پرورش فکری گیلان آموزش داده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، انسان در دنیایی که هر روز با پیشرفت فناوری و اطلاعات حرکت رو به جلو دارد تبدیل به موجودی افسرده با استرس‌ها و اضطراب‌های فراوانی شده که با درگیر شدن در امور ماشینی بسیاری از سرگرمی‌های مفید خود را به دست فراموشی می‌سپارد.

انسان دنیای دیجیتالی توام با استرس و کمبود وقت مواجه است و دیگر فرصتی برای تهیه غذای روح ندارد اما در این بین کتاب هنوز تنها دوستی است که با گذشت زمان از رفاقت خود با انسان نکاسته و در این اوضاع و احوال می‌تواند انسان را از مضرات و هیاهوی زندگی دیجیتالی دور کند.

در گذشته کتاب و کتابخوانی فواید بسیاری برای زندگی انسان داشته که بر کسی پوشیده نیست و امروزه باید بگوییم که این فواید چند برابر نیز شده است به طوری که علاوه بر تاثیرگذاری مثبت بر زندگی فردی طبق به‌‌کارگیری مطالعات و تحقیقات در عمل، کتابخوانی نوعی مشارکت ذهنی، عاملی برای تقویت حافظه و رشد خلاقیت فردی، ارزان‌ترین سرگرمی، ابزاری برای کاهش اشتباهات فردی، عاملی برای برطرف کردن کسالت زندگی ماشینی و بهترین دوستی که می‌تواند مسیر زندگی انسان را تغییر دهد شناخته شده است.

در دنیایی که حتی بازی‌ها، برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی خشونت و تبهکاری را به کودکان ما می‌آموزند مطالعه کتاب بهترین جایگزین تماشای اینگونه برنامه‌ها است.

آیین مقدس اسلام نیز فراگیری علم و دانش را عاملی برای رشد، پویایی و تعالی جامعه برشمرد و از پیامبر بزرگ اسلام (ص) نیز روایت شده است «هر کس در جستجوی دنیاست، باید دانش فرا گیرد»، بنابراین با مطالعه کتاب خوب انسان شناخته می‌شود، رشد می‌کند و برای حرکت آماده می‌شود.

برای آگاه شدن از وضعیت کتاب و کتابخوانی کودکان گیلان مصاحبه تفصیلی با «نقی علیزاده» مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان انجام داده‌ایم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید:

 

فارس: فعالیت کانون در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی در سطح استان چگونه است؟

علیزاده: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مجموع 31 مرکز فرهنگی‌هنری در 16 شهرستان گیلان دارد که در هر 31 مرکز آن یک واحد کتابخانه ثابت وجود دارد به طوری که در سراسر استان 35 هزار کودک و نوجوان عضو این مراکز هستند و از مزایای مطالعه 419 هزار جلد کتاب بهره می‌برند.

 

فارس: آیا کودکان روستایی نیز از امکانات کانون بهره‌مند هستند؟

علیزاده: علاوه بر کتابخانه‌های ثابت در گیلان، چهار کتابخانه پستی و یک کتابخانه سیار نیز ویژه تعامل با کودکان روستایی وجود دارد به طوری که کتابخانه سیار (خودروی لندرور) با داشتن 5 هزار و 411 جلد کتاب به روستاهای محروم استان می‌رود و از بین کودکان علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی عضوگیری می‌کند و به آنها به امانت کتاب تحویل می‌دهد و این برنامه با اجرای مسابقات و اهدای جوایز در روستاها نیز همراه است و تاکنون توانستیم زمینه جذب 635 عضو با زیرپوشش قرار دادن 23 روستا را فراهم کنیم.

 

فارس: آیا در تهیه امکانات کتابخوانی برای کودکان روستایی استان در وضعیت مطلوبی هستیم؟

علیزاده: خیر، در این راستا نسبت به دیگر استان‌ها عقب هستیم و دلیل اصلی آن نیز تنها نبود وسیله حمل و نقل مناسب برای کتاب است و این امر به تلاش جدی مسئولان در استانداری ارتباط دارد زیرا کانون مرکزی مجوز تهیه کتاب برای پنج خودروی سیار را برای ما تصویب کرده و استانداری هر استان موظف به تهیه وسیله نقلیه برای ترویج کتابخوانی در روستاها شده است که با توجه به گستردگی روستاهای گیلان یک وسیله نقلیه با نام کتابخانه سیار پاسخگوی تمام کودکان روستایی استان نیست.

 

فارس: کتابخانه‌های پستی گیلان در چه شهرستان‌هایی قرار دارند؟

علیزاده: چهار کتابخانه پستی در شهرستان‌های رشت، لاهیجان، تالش و آستارا وجود دارد و تعامل آنها با کودکان روستایی به گونه‌ای است که کتاب‌های درخواستی را برای اعضای خود به رسم امانت پست می‌کند که در این روش نیز برای حفظ و حراست از کتاب‌ها نیازمند تعامل بیشتر و بهتر با اداره کل پست استان هستیم زیرا بیشتر کتاب‌ها در بین راه خراب و مفقود می‌شوند.

 

فارس: چه تعداد کودک گیلانی در کتابخانه‌های پستی کانون عضو هستند؟

علیزاده: کتابخانه پستی در آستارا 542 عضو و 8 هزار و 309 جلد کتاب دارد که توانسته است 44 روستای اطراف خود را زیر پوشش بگیرد و در لاهیجان نیز 282 نفر از 54 روستای این شهر عضو هستند که از مزایای 10 هزار و 884 جلد کتاب استفاده می‌کنند، در تالش نیز 905 نفر از 33 روستا از 9 هزار و 889 جلد کتاب و در رشت 220 نفر از 58 روستا از مزایای 12 هزار و 977 جلد کتاب بهره می‌برند.

 

فارس: کانون پرورش فکری کودکان گیلان از ابتدای سال تاکنون چه تعداد کتاب به امانت داده است؟

علیزاده: در نیمه نخست امسال از 31 مرکز فرهنگی‌هنری گیلان تاکنون 81 هزار و 614 جلد کتاب به امانت گرفته شده و دختران بیشترین مخاطبان کانون هستند و علاقه زیادی به مطالعه کتاب نشان می‌دهند.

 

فارس: استاندارد و رده‌بندی کتاب‌های کودکان و نوجوانان موجود در کانون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علیزاده: کانون‌ها مراکز امنی برای پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان هستند و طبیعی است که کتاب‌های این مکان باید رده‌بندی شده و استاندارد بوده و طبق آموزه‌های دینی و فرهنگی ما باشد به طوری که در انتشار کتاب‌های کانون اهداف تربیتی مد نظر قرار می‌گیرد در حالی که ممکن است در بازار با وجود فروش کتاب‌های مجاز ویژه کودکان و نوجوانان آن ظرافت‌ها، دقت‌ها و اهداف تربیتی در نظر گرفته نشده باشد.

 

فارس: چه روش‌هایی را برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان و والدین آنها با مراکز کانون پرورش فکری پیشنهاد می‌کنید؟

علیزاده: سال گذشته برای آشنایی بیشتر افراد با کانون و اهداف آن، برای نخستین بار در کشور با تعامل اداره کل آموزش و پرورش گیلان پیشنهاد کردیم یک صفحه از دفترچه پیک نوروزی را به کانون اختصاص دهند که طرح موفقیت‌آمیزی بود و انتظار می‌رود برخی دیگر استا‌ن‌های کشور نیز از این طرح اقتباس کنند ضمن اینکه امسال برای نخستین بار در کشور با درخواست از آموزش و پرورش استان، آمادگی خود پیرامون آموزش دو درس عملی کتاب‌های «تفکر و پژوهش» و «کارو فناوری» پایه ششم ابتدایی و درس «معرفی کانون» در کتاب فارسی پایه سوم ابتدایی با حضور دانش‌آموزان این پایه‌ها در کانون پرورش فکری گیلان را اعلام کردیم که این امر علاوه بر آشنایی دانش‌آموزان با فضای کانون در یادگیری آنها به طور عملی و زیر نظر مربیان کار عملی کانون بازخورد بهتری دارد و این طرح اکنون از طرف اداره کل آموزش و پرورش گیلان مورد استقبال قرار گرفته که با هماهنگی‌های لازم و رعایت جوانب در استان اجرا می‌شود.

 

فارس: کدام شهرستان‌های گیلان در کتابخوانی پیشتاز هستند؟

علیزاده: شهرستان شفت رتبه نخست کتابخوانی را در گیلان دارد و پس از آن لاهیجان و منطقه شماره 4 (سلیمان‌داراب) رشت رتبه دوم و سوم را دارند و با توجه به اینکه در شفت 20 درصد جمعیت شهری و 80 درصد جمعیت روستایی هستند اما از ابتدای امسال تاکنون این جمعیت توانسته است 6 هزار جلد کتاب مطالعه کند به طوری که تنها یک فرد از اعضای کانون توانست به تنهایی 300 جلد کتاب مطالعه و خلاصه‌نویسی کند و از متن خلاصه کرده‌های خود نقاشی نیز رسم کند و مرکز کانون شفت نیز به پاس تلاش‌های این نوجوان آثار او را به صورت بنر چاپ و در سطح شهر نصب کرده است.

 

فارس: تاثیر مطالعه بر زندگی فردی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علیزاده: در دنیایی که بازی‌های خشن رایانه‌ای بخش عظیمی از ذهن کودکان ما را به خود مشغول کرده است مطالعه کتاب‌های استاندارد ویژه کودک و نوجوان می‌تواند مسیر درست و پایداری را مبتنی بر آموزه‌های دینی و ملی به کودکان ما نشان دهد که این آشنایی از محیط از طریق مطالعه کتاب می‌تواند تضمین کننده آینده نوجوانان این مرزو بوم باشد زیرا شناخت و ارتباط درست با جامعه در برطرف کردن مشکلاتی که ممکن است جوان در آینده با آنها مواجه شود تاثیر زیادی دارد و چنین فردی که با مطالعه بیشتر به دانایی بیشتر می‌رسد بهتر می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول