اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره پیوند دانشگاه ‌پزشکی کرمان خبر داد

راه‌اندازی بخش پیوند قلب در کرمان / انجام 136 پیوند کبد و کلیه از بیماران مرگ مغزی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: امیدوارم با فعالیت‌هایی که در این دانشگاه در حال انجام است تا سال 92 بخش پیوند قلب در استان کرمان راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی بخش پیوند قلب در کرمان / انجام 136 پیوند کبد و کلیه از بیماران مرگ مغزی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مهدیه دلیلی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تا سال گذشته استان کرمان به عنوان دومین قطب پیوند کبد در کشور به شمار می‌رفت، اظهار داشت: آمار پیوند کبد سال جاری در دانشگاه تهران به دلیل اینکه استان‌های همجوار را زیر پوشش دارد، بالاتر است.

وی نخستین پیوند کبد از جسد به فرد زنده در استان کرمان را در 15 آذر ماه سال 88 عنوان کرد و افزود: همچنین نخستین پیوند کلیه در این استان کرمان در هفتم مرداد ماه سال 85 انجام شد.

وی بیان کرد: تاکنون 22 مورد پیوند کبد و 114 پیوند کلیه از بیمار مرگ مغزی به فرد نیازمند عضو در استان انجام شده است.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان گفت: امیدوارم با فعالیت‌هایی که در این دانشگاه در حال انجام است تا سال 92 بخش پیوند قلب  نیز در استان راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در استان کرمان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی جیرفت، بم و رفسنجان وجود دارد، واحد شناسایی پیوند اعضا شامل رضایت‌گیری و اطلاع‌رسانی در این دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند.

دلیلی با بیان اینکه این دانشگاه زیر مجموعه واحد فراهم‌آوری و پیوند (OPU) در دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان هستند، بیان کرد:  دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت در سال جاری فعالیت زیادی داشت به گونه‌ای که چهار مورد رضایت‌گیری و اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی از این شهرستان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه موارد مرگ مغزی در کهنوج و جیرفت بیشتر از این بود، اما خانواده‌ها رضایت نمی‌دادند، خاطرنشان کرد: سابقه هماهنگی برای اهدای عضو در دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان به چهار سال قبل برمی‌گردد که در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است و امیدواریم دانشگاه علوم‌پزشکی بم نیز در این زمینه از سال جاری فعال‌تر شود.

رئیس اداره پیوند دانشگاه ‌پزشکی کرمان در مورد روند اهدای عضو در استان کرمان گفت: در شهر کرمان ارتباط مردم و همکاری آنان خوب است و خانواده‌های بیماران مرگ مغزی با رغبت اهدای عضو را انجام می‌دهند اما در سطح توابع و شهرستان‌ها که موارد مرگ مغزی اتفاق می‌افتد در زمینه رضایت‌گیری ضعیف هستیم.

دلیلی ابراز داشت: هر چه از مرکز استان فاصله داشته باشیم در رضایت‌گیری از خانواده‌های بیمار مرگ مغزی مشکل داریم و امیدواریم با انجام برنامه‌های فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو شاهد افزایش میزان رضایت‌دهی خانواده‌های بیماران مرگ مغزی باشیم.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: در حال حاضر خانواده‌های 60 درصد از بیماران مرگ مغزی اعضای فرد از دست رفته خود را اهدا می‌کنند.

وی صدور کارت‌های اهدای عضو را یک فرهنگ‌سازی در این زمینه عنوان کرد و افزود: تاکنون حدود 7 هزار کارت اهدای عضو صادر شده است.

دلیلی با تاکید بر اینکه باید میان مرگ مغزی و کما تفاوت گذاشت، گفت: احتمال برگشت به زندگی در بیماری که دچار کما می‌شود، وجود دارد در حالی که در بیمار مرگ مغزی این‌گونه نیست.

وی گفت: گرفتن نوار مغزی ملاک تایید مرگ مغزی فرد است که پس از رضایت‌گیری از خانواده بیمار مرگ مغزی، انجام می‌شود.

وی گفت: برای بیماران دچار مرگ مغزی دو نوار مغز گرفته می‌شود و متخصص مغز و اعصاب، متخصص بیهوشی، جراح مغز و اعصاب و یک متخصص داخلی و در نهایت نماینده پزشک قانونی مراحل فوق را برای مرگ مغزی بیمار تایید می‌کنند.

دلیلی در ادامه نقش رسانه‌ها را در رضایت‌گیری و اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند مهم و اساسی دانست و گفت: تاکنون این امر از سوی رسانه‌های استان مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: این استان در زمینه پیوند کبد از بیمار مرگ مغزی به فرد زنده جزو استان‌های موفق کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/خ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول