اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نفس‌ها در سیستان به شماره افتاد / میزان آلودگی هوا 15 برابر حد مجاز

خبرگزاری فارس: میزان آلودگی هوای ناشی از توفان شن امروز در هیرمند به 15 برابر حد مجاز رسید، به گونه‌ای که نفس بیماران ریوی به شماره افتاد.

نفس‌ها در سیستان به شماره افتاد / میزان آلودگی هوا 15 برابر حد مجاز

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، جمهوری اسلامی ایران به واسطه تنوع اقلیم در اکثر مناطق و استان‌های کشور دارای شرایط ویژه‌ای در فصول مختلف سال بوده که در فصل تابستان متأثر از پدیده‌ای نو‌ظهور در نوار غربی کشور و دارای بیشینه در استان سیستان‌وبلوچستان است. 

استان سیستان‌وبلوچستان نیز به واسطه تنوع شرایط آب و هوایی از شمال تا جنوب تفاوت‌های قابل ملاحظه و در عین حال شباهت‌های نزدیکی دارد.

توفان‌های 120 روزه شمال استان را می‌توان فصل مشترکی با توفان‌‌های «گونو» و «فت» ‌در جنوب استان دانست که از پس خسارت و تحمیل شرایط سخت جوی برای مردم منطقه به عنوان عاملی بازدارنده در سرمایه‌گذاری، به ویژه در شمال به حساب می‌آید.

پدیده توفان شن در شمال استان به لحاظ شرایط و بعد زمانی محدود نبوده و این خشم طبیعت همواره و در فصول مختلف سال مشکلات متفاوت و مشخصی را برای مردم شمال و مرکز استان به وجود می‌آورد، دیده‌بانی‌ نرم‌های دمایی و شرایط آتی استان به سبب آماده‌سازی مردم برای مواجهه با توفان نقش حائز اهمیتی در برنامه‌ریزی برای چند روز بعد از توفان ایفاء می‌کند.

بخشدار قرقری شهرستان هیرمند در این زمینه گفت: میزان آلودگی هوای ناشی از توفان شن امروز هیرمند به 15 برابر حد مجاز رسید.

محمود میری در مورد آلودگی هوای ناشی از توفان شن امروز شمال استان افزود: میزان آلودگی امروز موجود در هوای هیرمند بنا بر گزارش ایستگاه پایش آلودگی هوای قرقری 2 هزار و 310 میکرو‌گرم بر متر مکعب بوده که این میزان 15 برابر حد مجاز است.

وی در ادامه بیان داشت: توفان شن اختلالاتی را در تردد خودروهای عبوری ایجاد کرده و مشکلاتی را برای مردم روستاهای شمال استان فراهم کرده است.

عضو شورای تأمین شهرستان هیرمند به تأثیر این پدیده در اکثر شهرهای شمال استان اشاره کرد و بیان داشت: کانون وزش باد در منطقه شمال استان در شهرستان هیرمند بوده که این امر سبب شده تا اکثر شهرها و روستاهای شمال استان نیز متأثر از این موضوع باشند.

میری ادامه داد: اقلیم شمال استان در تابستان به سبب وزش بادهای 120 روزه همواره تحت تأثیر توفان‌های شن قرار گرفته ولی این توفان‌ها بیشتر به علت تغییر فصل در این برهه رخ می‌دهد.

افزایش ذرات معلق مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است

وزش توفان شن و افزایش ذرات معلق در شمال استان به علت خشکسالی‌های اخیر و خشک شدن بستر دریاچه هامون مشکلات بسیاری برای مردم شمال استان به وجود آورده است.

یکی از شهروندان شمال استان در مورد آسیب‌های توفان شن گفت: توفان شن صرف‌نظر از بعد سلامت جسم، موجب تهدیدات روحی و روانی در مورد محیط محل زندگی مردم می‌شود.

مجتبی حمیدی افزود: توفان شن در تابستان فقط با ایجاد تنش‌های ریوی و روانی مردم را آزار می‌دهد، ولی در‌ فصل‌ سرد سال این توفان‌ها موجب کاهش شدید دما می‌شود تا آنجایی که بنده خاطرم هست در چند سال گذشته ترکیدن لوله‌ها‌‌ و کنتور‌های آب به علت کاهش شدید دما در موقع وزش توفان افزایش بسیاری داشت.

وی در ادامه به تأثیر توفان در حوزه‌های کاری مختلف پرداخت و بیان کرد: اثرات سوء وزش توفان از کشاورز گرفته تا کارمند و نظامی را شامل می‌شود، همه مردم کار کردن در فضای آرام و محیط سالم را دوست داشته و از شرایط بد جوی در اکثر اوقات سال دل خوشی ندارند به نظرم این طبیعی بوده و مسئولان باید در زمینه فراهم‌سازی محیط‌های بدون دغدغه همکاری اساسی داشته باشند.

این فرهنگی آموزش و پرورش منشأ توفان شن را صرفاً خارج از استان ندانست و گفت: آنچه در حال حاضر توسط مسئولان بسیار تأکید می‌شود، منشأ خارجی ریزگردها از کشور افغانستان است که بنده این ایدئولوژی را قبول ندارم! در دو محور منتهی به شهرستان هیرمند ما تپه‌های شن زیادی را می‌بینیم که چندین سال است که جا خوش کرده‌اند و در یک شرایط معمولی باقی مانده‌اند آنچه روشن است از یاد رفتن جزئیات و چسبیدن به کلیات است، ابتدا باید جزئیات و کلیات را مشخص و سلسله مراتبی از جزء به کل برویم.

حمیدی ادامه داد: اینکه شعار می‌دهیم منشأ شن‌های روان افغانستان است و باید اعتبار ملی دریافت کنیم اصلاً به نظر من صحیح نیست چون بخشی از ریزگرد‌های شمال استان منشأ داخلی داشته و تا زمانی که این مورد حل نشود، مشکل توفان شن ادامه خواهد داشت.

یک گلخانه‌دار روستای لنگر بارانی در زمینه وزش توفان شن روزهای گذشته و خسارات ناشی از آن گفت: خوشبختانه این بار توفان شن به لطف دلسردی کشاورزان از کشت در واحدهای گلخانه‌ای دچار خسارت نشده است. در زمستان سال گذشته بر اثر توفان شدید شن در منطقه تعداد 20 واحد گلخانه روستاهای لنگر بارانی و شندک کیان‌آباد دچار خسارات بسیاری شد که تاکنون برآورده نشده است.

بارانی ادامه داد: در سال گذشته بنده به ترتیب 20 میلیون ریال از پلاستیک کل سقف، 2 میلیون ریال از کل جوشکاری اتصالات فلزی و بین 3 میلیون تا 3 میلیون و 500 هزار ریال از بذر و هزینه‌های کاشت هر قطعه 500 متر مربعی متحمل خسارت بسیاری شده‌ام که با توجه به پیگیری‌های مکرر خسارت‌دیدگان و به پشت گوش اندازی مسئولان جهادکشاورزی و ناتوانی خود و سایرین برای احیای مجدد گلخانه‌ها، آنها را بلا استفاده رها کرده‌ایم.

وی بیان کرد: با بدبختی توانستیم چند تا گلخانه احداث کنیم، با شیلنگ آب داده و شب و روز در آن کشیک بدهیم، بعد حال و روز ما این بشود؟ آیا این انصاف است؟

این روستایی یادآور شد: علاوه بر اینکه وجود شن‌های روان و آلودگی‌های ناشی از آن به عنوان موانع سرمایه‌گذاری در منطقه محسوب می‌شود، وجود توفان‌های شن موجب کاهش رغبت معدود گلخانه‌دارها برای تولید محصولات کشاورزی شده است.

توزیع بسته‌های غذایی و ماسک تنها کاری که از دست هلال‌احمر برمی‌آید

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان‌وبلوچستان هم در مورد سابقه توفان‌های شن در شمال استان و اقدامات لازم آن مجموعه گفت: در توفان‌های شن شمال استان معمولاً کاری که از دست این مجموعه بر می‌آید توزیع برخی بسته‌های ‌غذایی، آب و ماسک است که در روستاهای تحت محاصره شن‌های روان توزیع می‌شود.

رسول راشکی در ادامه به سابقه امدادرسانی در بحث توفان شن شمال استان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته به دلیل شدت توفان شن و آلودگی هوا در شهرستان هیرمند، اقلام حیاتی و مورد نیاز در شرایط توفان را که شامل، آب، بسته‌های غذایی و ماسک بود، در بین مردم این منطقه توزیع کردیم.

وی تصریح کرد: اطلاعات دمایی و آب و هوایی روزانه توسط کارشناسان هواشناسی به این جمعیت ارسال می‌شود که امدادگران همواره آمادگی لازم را در مواجهه با شرایط سخت و دشوار دارند.

گزارش از محمد فرتوت عنایت

انتهای پیام/ب/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول