اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر طرح رصدخانه ملی در گفت‌وگو با فارس:

راه‌اندازی نخستین دوره دکترای نجوم/ وقت رصد می‌فروشیم

خبرگزاری فارس: مدیر طرح رصدخانه ملی ایران گفت: در طرح رصدخانه ملی ایران به دنبال مشارکت خارجی نبودیم و در نظر داریم مانند بسیاری از کشورهای دارای رصدخانه وقت رصد بفروشیم.

راه‌اندازی نخستین دوره دکترای نجوم/ وقت رصد می‌فروشیم

رضا منصوری در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل به تشریح نیازهای ارزی، نحوه مشارکت خارجی‌ها و برآوردهای ریالی و زمانی طرح رصدخانه ملی ایران پرداخت.

وی با بیان اینکه دو سال پیش هزینه ساخت این رصدخانه ملی را 45 تا 50 میلیارد تومان برآورد کرده و به دولت اعلام کردیم، اظهار داشت: به دلیل اینکه بخش مهمی از فعالیت مربوط به ساخت این رصدخانه نیاز به ارز خواهد داشت مسلما این پیش‌بینی افزایش بیشتری دارد.

منصوری با اشاره به اینکه بخشی از ساخت رصدخانه ملی ایران که در آن از صنعت داخلی استفاده می‌شود مشکلی ندارد، تصریح کرد: فکر می‌کنیم برای بخش ارزی این مجموعه و تامین آن مشکلاتی خواهیم داشت.

*ایران در رده 20 کشور دارنده تلسکوپ 4متری

وی با بیان اینکه تلسکوپ ایران در رده تلسکوپ‌های 4 متری دنیا قرار دارد، افزود: از این رده 20 تلسکوپ در دنیا وجود دارد که ایران نیز در این جایگاه قرار می‌گیرد.

مدیر طرح رصدخانه ملی ایران با اعلام اینکه بزرگترین تلسکوپ دنیا هشت متری است که توسط اروپایی‌ها ساخته شده است، تصریح کرد: اما یک تلسکوپ غول پیکر 30 تا 50 متری نیز توسط اروپایی‌ها و امریکایی‌ها در حال ساخت است که بزرگترین تلسکوپ دنیا به شمار می‌رود.

به گفته وی تلسکوپ رصدخانه ملی ایران در رده تلسکوپ‌های متوسط جهانی قرار دارد.

منصوری با اشاره به اینکه ما ادعا می‌کنیم به دلیل اینکه رصدخانه ملی ایران در یک قله بسیار خوب جای گرفته و از سوی دیگر دارای کیفیت بهتری است، گفت: از این جهت تلسکوپ ایران جایگاه بهترین در میان تلسکوپ‌های هم رده خواهد داشت.

* 90درصد ساخت رصدخانه ایران با توان داخلی صورت می‌گیرد

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از توان داخلی برای ساخت این تلسکوپ بهره برده می‌شود، اذعان کرد: تمام بخش‌های سخت‌افزاری این تلسکوپ باید از خارج تامین شود چون در توان ایران نیست اما به غیر از بخش اپتیک تمام مراحل دیگر توسط مهندسان و اساتید جوان ایران با بهره‌گیری از مشاوران خارجی احداث می‌شود.

منصوری افزود: در بخش مکانیک و کنترل بیش از 90درصد از توان داخلی در ساخت رصدخانه ملی ایران بهره‌ گرفته می‌شود.

مدیر طرح رصدخانه ملی ایران با اشاره به تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای ساخت این رصدخانه بیان داشت: از سال جاری تربیت نیروی رصدگر را در کشور آغاز کردیم و بتوانیم در سال 4 منجم رصدگر تربیت کنیم.

*راه‌اندازی نخستین دوره دکترای نجوم در ایران

وی با اعلام اینکه امسال اولین دکترای نجوم کشور در پژوهشگاه دانش‌های بنیادین با مجوز وزارت علوم راه‌اندازی شده است، گفت: اگر سالانه بتوانیم چهار منجم رصدگر تربیت کنیم تا شش سال آینده می‌توانیم بخشی از نیاز خود در این زمینه را حاصل کنیم.

منصوری افزود: نیاز کشور به این رصدگرها بیش از اینها است اما ظرفیت بیشتری در این زمینه در کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: با این حال شرایط کشور در حوزه نجوم در 10 تا 20 سال آینده تغییر خواهد کرد به دلیل اینکه اگر از 20 تا 50 منجم و رصدگر ایرانی که در حال تحصیل در خارج از کشور هستند 10 درصد نیز به کشور بازگردند نیاز کشور دراین زمینه مرتفع می‌شود.

این مسئول بیان داشت: در حال حاضر جایگاه نجوم ایران در میان کشورهای منطقه از همه پایین‌تر است اما با ساخت این تلسکوپ مسلما جایگاه ایران ارتقا می‌یابد.

*به دنبال مشارکت خارجی نبودیم وقت رصد می‌فروشیم

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه چرا در این طرح از مشارکت خارجی بهره گرفته نشده است، گفت: ایران در ساخت این مجموعه به دنبال مشارکت خارجی نبود.

منصوری با اشاره به اینکه تلسکوپ ایران در منطقه کشورهای اکو قرار دارد و با وجود اینکه یک تلسکوپ دیگر از سوی کشور هند در حال ساخت است اما یقین داریم که تلسکوپ ایران وضوح بهترین خواهد داشت، ادامه داد: برای این طرح پیش‌بینی کردیم مانند کشورهای اروپایی پس از احداث وقت رصد به کشورهای منطقه بفروشیم.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها خود پیشنهاد کرده و ایران را عضو شبکه تلسکوپ‌های 4 متر دنیا قرار داده‌اند، تصریح کرد: مهمترین موضوع در این طرح این است که ما از کشورهای مستعد در این زمینه مشورت می‌گیریم و تمام طرح‌هایی که به توان خارجی نیاز دارد را با مشورت کشورهای توانمند در این زمینه انجام می‌دهیم.

*پیش‌بینی ساخت رصدخانه ایران تا 10 سال آینده

منصوری با اعلام اینکه اگر زمان ساخت این تلسکوپ بیش از زمان‌های تعیین شده باشد دیگر به روز نخواهیم بود، گفت: اگر این تلسکوپ تا 10 سال آینده احداث شود کاملا مدرن خواهیم بود، همچنین امیدواریم تا چهار و نیم سال آینده عملیات نورگیری این تلسکوپ را انجام دهیم و اگر این روند حفظ شود ساخت تلسکوپ ملی ایران هشت تا 10 سال طول خواهد کشید.

وی افزود: هیچ تلسکوپی در حال حاضر در منطقه زودتر از تلسکوپ ایران در این بازه زمانی ساخته نمی‌شود چون شاید بتوانیم شش ساله این طرح را به اتمام برسانیم اما برآوردها میان هشت تا 10 سال است.

-------------------------

گفت‌وگو از الناز پاک‌نیا

-------------------------

انتهای‌پیام/86011/ل/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول