اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نقش آمریکا در ایجاد تورم در کشور

خبرگزاری فارس: یک گروکان سفارت آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی پرده از توطئه ای که سفارت آمریکا برای ایجاد تورم مالی در ایران کشیده بود برداشت . این توطئه به وسیله ورود چندین میلیون دلار، مارک آلمان و ریال به بازارهای ایران انجام میشد .

نقش آمریکا در ایجاد تورم در کشور

رخدادهای 29آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در جمع گروهی از وعاظ و خطبا با اشاره به رفراندوم قانون اساسی تاکید کردند : قانون اساسی تهیه شده توسط خبرگان را مطالعه کرده ام هیچ کونه انحرافی در آن وجود ندارد . امام خمینی از مردم خواستند به این قانون رای دهند .

یک گروکان سفارت آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی پرده از توطئه ای که سفارت آمریکا برای ایجاد تورم مالی در ایران کشیده بود برداشت . این توطئه به وسیله ورود چندین میلیون دلار، مارک آلمان و ریال به بازارهای ایران انجام میشد .

حجت الاسلام سید احمد خمینی فرزند امام در مصاحبه ای گفت : اگر آمریکا شاه را به ایران تحویل ندهد ما گروگانها را محاکمه می کنیم . وی همچنین گفت : شورای انقلاب باید از افرادی که مخالف خط امام هستند تصفیه شود.

65نفر از هنرمندان و نویسندگان و شاعران ایران در پیامی به کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل متحد از او خواستند که از مبارزات بحق ملت ایران پشتیبانی کند . نازی عظیما [خبرنگار کنونی صدای آمریکا] ، اسماعیل نوری علا ء  و نوشابه امیری[خبرنگار کنونی روزآنلاین] از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند .

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران نیز در تلگرامی به روشنفکران و نویسندگان اروپا و آمریکا و اتحادیه نویسندگان شوروی از آنها خواست که نگذارند اقدامات حق طلبانه ملت ایران برای مبارزه با امپریالیسم و جنایتکاران به بهانه رعایت حقوق دیپلماتیک لوث شود .

یاسرعرفات ضمن مصاحبه ای که در روزنامه الشعب انتشار یافته گفته است به نیروهای سازمان آزادیبخش فلسطین فرمان آماده باش داده است تا در صورت لزوم به کمک انقلاب ایران بشتابند .

داریوش فروهر صبح امروز در گفتگویی اعلام کرد: گفت و گو های تلفنی برای تبادل نظر با شخصیت های مذهبی و سیاسی تمام شهرهای کردستان کماکان ادامه دارد و دیروز نیز این ارتباط چندین بار برقرار شد .

امروز استاندار خراسان ، لاهوتی سرپرست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یزدان حاج حمزه معاون وزارت کشور از سمت های خود استعفا دادند .

نهمین کنگره حزب دمکرات کردستان عراق در یکی از روستاهای اطراف شهرستان ارومیه برگزار شد . در این کنگره مسعود بارزانی پسر ملامصطفی بارزانی به اتفاق آرا به رهبری حزب دمکرات کردستان عراق برگزیده شد .

سازمان مجاهدین خلق [منافقین ] طی اطلاعیه ای تاسف عمیق خود را از اینکه چرا تا این زمان وابستگی ها و قراردادهای ننگین استعماری با امپریالیسم آمریکاملغی نشده است اعلام داشت . رضا صدر وزیر بازرگانی امروز گفت : بطور متوسط کشور ما تا ده ماه آینده ذخیره گندم دارد و بر اساس قرار دادهای منعقده در سال 58حدود 570هزار تن گندم خریداری خواهد شد . دکتر علی رشیدی مدیرعامل بانک پارس با تشریح دشواریها و عوارض پیش روی انقلاب نیز گفت  : در شرایط فعلی 72درصد مواد اولیه مورد نیاز کشور از خارج وارد میشود.

بنی صدر سرپرست وزارت خارجه گفت : علاقه ای به قطع رابطه با آمریکا نداریم ولی رابطه با آمریکا از زمان منع هرگونه مذاکره با این کشور در همین سطح قطع شده است ، شاید در تاریخ ایران هیچگاه نبوده است که ایران در قطع رابطه تا این حد پیش رفته باشد . وزیرخارجه کویت طی پیامی خطاب به بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه مسدود کردن حسابهای ایران توسط دولت آمریکا را محکوم کرد . در این پیام وی ضمن اظهار تعجب از خبر مربوط به پیاده شدن چتربازان آمریکایی در خاک کویت گفته است که اگر این امر اتفاق افتاده بود از دولت ایران برای بیرون کردن متجاوز کمک میخواستیم .

خبر دیگر اینکه فرمانداران جمهوریخواه چندین ایالت آمریکا دیروز بشدت از جیمی کارتر انتقاد کرده و گفتند : کارتر آمریکا را در بن بست انرژی قرار داده و آمادگی لازم برای مواجهه با بحران روابط آمریکا و ایران را نداشته است .

موشه دایان وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی نیز به سران آمریکا گفت : برای آزادی گروگانها در تهران باید تدابیر نظامی را مورد بررسی قرار داد .

در قانون اساسی هیچ انحرافی وجود ندارد / مردم رای دهند

رهبر انقلاب امروز جمعی از وعاظ و خطبا را به مناسبت فرارسیدن نخستین روز ماه محرم به حضور پذیرفتند . امام خمینی در این دیدار با اشاره به رفراندوم قانون اساسی فرمودند : من تا آن اندازه که نگاه کردم [به قانون اساسی] ، بلکه شاید همه‎اش را نگاه کرده باشم، انحراف اسلامی هیچ ندارد، هیچ، ابداً. شما آقایان و همه آقایان اهل منبر، و همه خطبا و همه نویسنده‎ها و همه گوینده‎ها تایید کنید.

رهبر انقلاب تاکید کردند :  این قانون اساسی، قانون اساسی صحیحی است... در این جهت هم باید آقایان بگویند به مردم، بیدار کنند مردم را در همه جا.(1)

 امام خمینی با اشاره به رفراندوم قانون اساسی  : من تا آن اندازه که نگاه کردم [به قانون اساسی] ، بلکه شاید همه‎اش را نگاه کرده باشم، انحراف اسلامی هیچ ندارد، هیچ، ابداً. شما آقایان و همه آقایان اهل منبر، و همه خطبا و همه نویسنده‎ها و همه گوینده‎ها تایید کنید.

کشف میلیونها دلار مارک و ریال تقلبی در سفارت آمریکا

یک گروگان سفارت آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی پرده از توطئه ای که سفارت آمریکا برای ایجاد تورم مالی در ایران کشیده بود برداشت . این توطئه به وسیله ورود چندین میلیون دلار، مارک آلمان و ریال به بازارهای ایران انجام میشد .

لیلیان جانسون یکی از منشی های سفارت آمریکا که شب گذشته در پی فرمان امام دایر بر آزادی گروگان های زن و سیاهپوست مقدمات آزادی اش فراهم شده است بهمراه 9تن دیگر از کروکان های آزاد شده در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرده بود . وی در این مصاحبه در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت : حدود شش هفته پیش یک ترک و یک ایرانی به سفارت آمده و با یک مقام امنیتی سفارت ملاقات کردند ، آن ها به این مقام نامه ای را نشان دادند که به ترکی نوشته شده بود و ادعا می کردند که آن را از پاریس آورده اند.

به گفته وی این نامه در حقیقت معرفی نامه ای برای ایندو بود ، آنها همچنین با خود اسکناس های 50دلاری و 100دلاری تقلبی نیز همراه داشتند .جانسون ادامه داد : حدود یکماه پیش این دو مرد با مقدار زیادی ریال و مارک آلمان بازگشتند و پول ها را به سفارت تحویل دادند . وی گفت : این پول ها به دفتر سفارتی آمریکا در پاریس فرستاده شده است .

بنی صدر  : باید به معنای واقعی با آمریکا قطع رابطه کنیم و این قطع رابطه زمانی عملی می شود که رابطه نفت و دلار را قطع کنیم و از بین ببریم ، اقدام در تغییر دلار به مجموعه ای از ارزها نخستین اقدام واقعی است که در قطع رابطه با سرمایه داری آمریکا بعمل می آید.

درخواست بختیار از آمریکا

در این مصاحبه تری تلفورد منشی سفارت آمریکا از اسنادی که در باره رابطه شاهپوربختیار با آمریکا وجود داشت صحبت کرد . او گفت : طبق اسنادی که در سفارت آمریکا موجود است بختیار از آمریکا درخواست کرده بود تا در جهات مختلف اقتصادی ، سیاسی و نظامی به او کمک کند و قرار بود مذاکراتی در این زمینه بین بختیار و مقامات آمریکایی صورت بگیرد . (2)

سید احمد خمینی : اگر آمریکا شاه را پس ندهد گروگانها را محاکمه می کنیم

حجت الاسلام سید احمد خمینی فرزند امام در مصاحبه ای گفت : اگر آمریکا شاه را به ایران تحویل ندهد ما گروگانها را محاکمه می کنیم . وی ادامه داد : رابطه ایران و آمریکا بستگی دارد به اینکه ببینیم تا چه حدودی این رابطه بنفع ملت ایران است ، ما تنها در بعضی از موارد که بنفع ملت ایران باشد مذاکره میکنیم.

سید احمد خمینی در مورد ترکیب شورای انقلاب نیز گفت : شورای انقلاب همانطوریکه در پیام امام به این شورا هست یکی از کارهایش تصفیه ادارات است ، من معتقدم شورا باید به این فکر بیفتد که اگر احیانا افرادی در شورا هستند که بر خلاف خط امام حرکت کرده و یا می کنند بهتر اینست که اول خود شورا تصفیه بشود . (3)

نامه 65نویسنده و هنرمند ایرانی به کورت والدهایم

65نفر از هنرمندان و نویسندگان و شاعران ایران در پیامی به کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل متحد از او خواستند که از مبارزات بحق ملت ایران پشتیبانی کند .

داریوش فروهر : گفت و گو های تلفنی برای تبادل نظر با شخصیت های مذهبی و سیاسی تمام شهرهای کردستان کماکان ادامه دارد و دیروز نیز این ارتباط چندین بار برقرار شد . مهندس هاشم صباغیان عضو هیئت حسن نیت کردستان نیز گفت : شب گذشته به اتفاق فروهر و سحابی در جلسه ای برنامه رفتن به کردستان را تدارک دیدیم و به مهاباد خواهیم رفت .

تاریخ پهلوی پر از خیانت و جنایت است

در بخشی از این پیام آمده است : آقای دبیر کل، مطبوعات از نیت شما برای عزیمت به میهن ما خبر می دهند ، شما به کشوری می آئید که در آن طی 60سال  سلسله پهلوی یکی از مستبدانه ترین و فاسد ترین رژیم های جهان را برقرار کرده بود ، میلیونها ایرانی در این 60سال دستگیر ، زندانی ، شکنجه و حتی کشته شدند ، تاریخ این سلسله، تاریخی است خون آلود ، تاریخ اختناق یک ملت است .

در ادامه این پیام آمده است : واقعیت تاریکتر و غم انگیزتر آنست که این خانواده جابر و فاسد و پیرامونیان انگل صفت آن را چه کسی بر جامعه ما مسلط ساخته است ؟ سر سلسله پهلوی را بنا به تصدیق آنتوان ایدن انگلیس مورد حمایت قرار داد و پسر او محمد رضا پهلوی را نیز بنا به تصدیق های مکرر بسیاری از ماموران سیا و رجال سیاسی غرب، آمریکا بر اریکه قدرت مستقر ساخت ، چرا ؟

کارتر نفت ایران را یک دلار میخرید 25دلار میفروخت

نویسندگان و هنرمندان در ادامه این پیام تاکید کردند : به اذعان شاه کارتر در برهه ای نفت ایران را به یک دلار میخرید و به 25دلار میفروخت ، در حالیکه از بهای نفت ما میکاستند بر بهای صادرات خود به ایران می افزودند .در بخش دیگری از این پیام آمده است : خشم و نفرت مردم ایران متوجه هیئت حاکمه آمریکا است که در بدبختی و اختناق میهن ما ذی سهم هستند و نه متوجه ملت آمریکا ، این نفرت و خشم سراپا عادلانه است.

محمود اعتماد زاده (به آذین)، امیرهوشنگ ابتهاج ، مهدی اخوان ثالث ، بها الدین خرمشاهی ، احسان طبری ، نازی عظیما (4)، سیاوش کسرائی ، اسماعیل نوری علا ء و نوشابه امیری(5) از جمله نویسندگانی هستند که پای این پیام را امضا کرده اند . (6)

نازی عظیما که در آن روزها پای بیانیه های ضد آمریکایی را امضا کرده و تسخیر سفارت آمریکا را عادلانه خوانده و می ستود امروز یکی از گزارشگران و خبرنگاران صدای آمریکا متعلق به سازمان جاسوسی آمریکا سیا  است ! نوشابه امیری همسر هوشنگ اسدی امروز یکی از خبرنگاران غربگرایی است که برای روزآنلاین کار می کند ، بودجه این روزنامه اینترنتی توسط پارلمان هلند تامین می شود .

درخواست کانون نویسندگان از همه نویسندگان و روشنفکران متعهد جهان

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در تلگرامی به روشنفکران و نویسندگان اروپا و آمریکا و اتحادیه نویسندگان شوروی از آنها خواست که نگذارند اقدامات حق طلبانه ملت ایران برای مبارزه با امپریالیسم و جنایتکاران به بهانه رعایت حقوق دیپلماتیک لوث شود .باقر پرهام ، غلامحسین ساعدی ، اسماعیل خویی(7) ،محسن یلفانی و احمد شاملو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران را تشکیل می دهند . (8)

اسماعیل خویی از جمله نویسندگان کمونیست و چپ گرایی بود که بعدها در گفت و گو با بی بی سی فارسی از اینکه به سخنان بختیار گوش نداده بود ابراز پشیمانی کرد،همان بختیار و همان رژیمی که خویی در نامه به دبیرکل سازمان ملل بر جنایتکار بودنش اعتراف کرده و آن را عامل تباهی ایران نامیده بود .خویی همچنین از جمله نویسندگانی است که فتوای اعدام سلمان رشدی نویسنده مرتد آیات شیطانی توسط امام خمینی را همگام با روشنفکران غربی و غرب زده محکوم کرد تا از قافله دین فروشی عقب نماند .

آماده باش چریک های فلسطینی برای کمک به ایران

یاسرعرفات ضمن مصاحبه ای که در روزنامه الشعب انتشار یافته گفته است به نیروهای سازمان آزادیبخش فلسطین فرمان آماده باش داده است تا در صورت لزوم به کمک انقلاب ایران بشتابند . رهبر سازمان آزادی بخش فلسطین ادامه داد : مسدود کردن اندوخته های ارزی ایران در آمریکا ، قطع واردات نفتی از این کشور و همچنین مانورهای نظامی بمنزله اعلان جنگ به ایران است .

عرفات اضافه کرده است : ما بدقت مراقب اقدامات آمریکا هستیم و وضع پایگاه های فلسطین را که ممکن است به موازات این اقدامات از سوی صهیونیست ها مورد حمله قرار گیرد و چگونگی پاسخ سریعی که باید به صهیونیست ها داده شود بررسی میکنیم .عرفات میانجیگری در قضیه تسخیر سفارت آمریکا بین ایران و ایالات متحده را تکذیب کرد و گفت : انقلاب فلسطین  و انقلاب ایران در یک سنگر قرار دارند . وی در پایان گفت : مسئولیت یک اقدام احمقانه در این منطقه متوجه آمریکا و اسرائیل خواهد شد . (9)

مذاکره با رهبران مذهبی و سیاسی کردها آغاز شد

هیئت حسن نیت ویژه کردستان مرکب از داریوش فروهر ، سحابی و مهندس صباغیان دیروز و دیشب در دو جلسه فوق العاده با توجه به پیام امام به مردم کردستان ، برنامه کار و سفر هیئت را برای مراحل نهایی مذاکرات به کردستان مورد بحث و بررسی قرار داد .

داریوش فروهر صبح امروز در گفتگویی اعلام کرد: گفت و گو های تلفنی برای تبادل نظر با شخصیت های مذهبی و سیاسی تمام شهرهای کردستان کماکان ادامه دارد و دیروز نیز این ارتباط چندین بار برقرار شد . مهندس هاشم صباغیان عضو هیئت حسن نیت کردستان نیز گفت : شب گذشته به اتفاق فروهر و سحابی در جلسه ای برنامه رفتن به کردستان را تدارک دیدیم و به مهاباد خواهیم رفت .

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در تلگرامی به روشنفکران و نویسندگان اروپا و آمریکا و اتحادیه نویسندگان شوروی از آنها خواست که نگذارند اقدامات حق طلبانه ملت ایران برای مبارزه با امپریالیسم و جنایتکاران به بهانه رعایت حقوق دیپلماتیک لوث شود .باقر پرهام ، غلامحسین ساعدی ، اسماعیل خویی، محسن یلفانی و احمد شاملو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران را تشکیل می دهند .

صباغیان گفت : مسائل اصلی مردم آن منطقه را امیدواریم هر چه زودتر به اتمام برسانیم که آرامش کامل به منطقه کردستان برگردد . تا سایر دستگاه های دولتی کارهای عمرانی و رفاهی را در آن مناطق ادامه دهد .(10)

استعفای استاندار خراسان، سرپرست سپاه پاسداران و معاون وزیر کشور

استاندار خراسان به عنوان اعتراض به دخالت عناصر غیرمسئول در خراسان و تعدد مراکز تصمیم گیری ، طی نامه ای به امام خمینی از سمت خود استعفا کرد . (11)سرپرست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز استعفای خود را تسلیم رهبر انقلاب کرد ، در متن نامه استعفای حجت الاسلام لاهوتی آمده است : «به علت کسالت قلبی بیش از این نمی توانم در این پایگاه در خدمت اسلام و مسلمین باشم»

لاهوتی در نامه دیگری خطاب به پاسداران سراسر کشور گفت : دلایل استعفای من مثنوی هفتاد من کاغذ می شود ، در یک مصاحبه مفصل مطالب خود را روشن بیان خواهم نمود . (12)

معاون وزارت کشور استعفا داد

یزدان حاج حمزه معاون وزارت کشور نیز استعفای خود را تقدیم حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی سرپرست وزیر کشور کرد . وی ناتوانی در هماهنگی با مدیران مسئول وزارت کشور را دلیل استعفای خود خواند . (13)

مسعود بارزانی رهبرحزب دمکرات کردستان عراق شد

نهمین کنگره حزب دمکرات کردستان عراق در یکی از روستاهای اطراف شهرستان ارومیه برگزار شد . در این کنگره که با شرکت 325نفر و به مدت یک هفته برگزار شد مسعود بارزانی پسر ملامصطفی بارزانی به اتفاق آرا به رهبری حزب دمکرات کردستان عراق برگزیده شد .همچنین مهندس علی عبدالله بسمت دبیرکل و 21نفر دیگر بعنوان عضو شورای کمیته مرکزی تعیین شدند .اعضای این حزب می گویند برای سرنگونی رژیم بعث عراق و جایگزین کردن یک رژیم ترقیخواه و دمکراتیک مبارزه خواهند کرد . (14)

دادستانی کل انقلاب و دادگستری ادغام خواهند شد

آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه ای گفت : ادغام دادستانی کل انقلاب با وزارت دادگستری یک برنامه دراز مدت است و در آینده این دو مرکز در هم ادغام خواهند شد ولی تا مدت طولانی دادستانی کل انقلاب به همین شکل فعالیت خواهد کرد . (15)

سید احمد خمینی در مورد ترکیب شورای انقلاب گفت : شورای انقلاب همانطوریکه در پیام امام به این شورا هست یکی از کارهایش تصفیه ادارات است ، من معتقدم شورا باید به این فکر بیفتد که اگر احیانا افرادی در شورا هستند که بر خلاف خط امام حرکت کرده و یا می کنند بهتر اینست که اول خود شورا تصفیه بشود .

مجاهدین خلق خواستار لغو قراردادهای استعماری شدند

سازمان مجاهدین خلق [منافقین ] طی اطلاعیه ای تاسف عمیق خود را از اینکه چرا تا این زمان وابستگی ها و قراردادهای ننگین استعماری با امپریالیسم آمریکاملغی نشده است اعلام داشت . (16)

وزیربازرگانی : تا ده ماه ذخیره گندم داریم

رضا صدر وزیر بازرگانی گفت : بطور متوسط کشور ما تا ده ماه آینده ذخیره گندم دارد و بر اساس قرار دادهای منعقده در سال 58حدود 570هزار تن گندم خریداری خواهد شد . وزیر بازرگانی همچنین گفت : کشور سالانه 250هزار تن برنج وارد میکند .

وی ادامه داد : 95درصد تولید روغن سویا متعلق به آمریکا است ، 14درصد روغن مصرفی در کشور تولید و 86درصد بقیه از خارج وارد میشود و سالانه نیز 340هزار تن روغن در کشور مصرف می شود در مورد جو نیز وزارت بازرگانی دیروز 60هزار تن از کانادا پیش فروش داشت .(17)

72درصد مواد اولیه مورد نیاز کشور از خارج وارد میشود

دکتر علی رشیدی مدیرعامل بانک پارس با تشریح دشواریها و عوارض پیش روی انقلاب گفت : در شرایط فعلی 72درصد مواد اولیه مورد نیاز کشور از خارج وارد میشود که این نسبت در مورد صنایع سنگین 80درصد ، صنایع دارویی 75درصد ، صنایع نساجی 71درصد ، صنایع غذایی 70درصد ، صنایع چرم و کاغذ و کارتن 60درصد و صنایع ساختمانی 59درصد است . (18)

استاندار خراسان به عنوان اعتراض به دخالت عناصر غیرمسئول در خراسان و تعدد مراکز تصمیم گیری ، طی نامه ای به امام خمینی از سمت خود استعفا کرد .سرپرست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز استعفای خود را تسلیم رهبر انقلاب کرد ، در متن نامه استعفای حجت الاسلام لاهوتی آمده است : «به علت کسالت قلبی بیش از این نمی توانم در این پایگاه در خدمت اسلام و مسلمین باشم»

اظهارات بنی صدر درباره قطع رابطه با آمریکا

سرپرست وزارت خارجه گفت : علاقه ای به قطع رابطه با آمریکا نداریم ولی رابطه با آمریکا از زمان منع هرگونه مذاکره با این کشور در همین سطح قطع شده است ، شاید در تاریخ ایران هیچگاه نبوده است که ایران در قطع رابطه تا این حد پیش رفته باشد .

بنی صدر ادامه داد : ایران حتی بمراجعات مصرانه و اظهارات روزمره طرف خود پاسخ نداده است ، در حال حاضر ما نه تقاضای ملاقات برای گفتگو را پذیرفته ایم و نه به سخنها و پیشنهادهای دولت آمریکا پاسخ داده ایم و نه واسطه قبول کرده ایم .

بنی صدر در ادامه گفت : باید به معنای واقعی با آمریکا قطع رابطه کنیم و این قطع رابطه زمانی عملی می شود که رابطه نفت و دلار را قطع کنیم و از بین ببریم ، اقدام در تغییر دلار به مجموعه ای از ارزها نخستین اقدام واقعی است که در قطع رابطه با سرمایه داری آمریکا بعمل می آید . (19)

آیت الله منتظری : هر اقدام نظامی آمریکا علیه ایران دیوانگی است

آیت الله منتظری در مصاحبه ای با روزنامه السفیر چاپ بیروت گفت : هر اقدام نظامی آمریکا علیه ایران به دیوانگی می ماند مگر آنکه واشنگتن خواستار ویتنام دیگری باشد . وی ادامه داد : جهان تغییر کرده است و آمریکا دیگر نمی تواند به اشغال خاک دیگران بپردازد .

آیت الله منتظری  : ملت ایران برای خلع شاه مبارزه جانانه کرد و برای مبارزه با آمریکا هم تردید به خود راه نخواهد داد . آیت الله منتظری همچنین گفت» در صورت مرگ شاه و دست برداشتن آمریکا از توطئه علیه ایران ما حاضریم با این کشور روابط عادی دیپلماتیک داشته باشیم .

آیت الله منتظری همچنین گفت : ملت ایران برای خلع شاه مبارزه جانانه کرد و برای مبارزه با آمریکا هم تردید به خود راه نخواهد داد . آیت الله منتظری همچنین گفت» در صورت مرگ شاه و دست برداشتن آمریکا از توطئه علیه ایران ما حاضریم با این کشور روابط عادی دیپلماتیک داشته باشیم . (20)

بحرین و کویت در مقابل آمریکا از ایران حمایت می کنند

وزیرخارجه کویت طی پیامی خطاب به بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه مسدود کردن حسابهای ایران توسط دولت آمریکا را محکوم کرد . وزیرخارجه کویت در این پیام تصریح کرده است که دولت متبوع وی در باره حضور نظامی آمریکا در کویت هیچ نشنیده است چه رسد به اینکه چنین امری اتفاق افتاده باشد .

در این پیام وی ضمن اظهار تعجب از خبر مربوط به پیاده شدن چتربازان آمریکایی در خاک کویت گفته است که اگر این امر اتفاق افتاده بود از دولت ایران برای بیرون کردن متجاوز کمک میخواستیم . وی اضافه کرد : بحرین نیز همین احساسات را دارد و هرگز اجازه نمیدهد کشتی ها و هواپیماهای آمریکایی از قلمرو آنکشور علیه ایران بکار افتد.(21)

پلیس دولتی آمریکا حفاظت از شاه مخلوع را بر عهده گرفت

واحدهای پلیس ویژه آمریکا از دیروز در اطراف بیمارستان محل بستری شدن شاه سابق گمارده شدند تا همراه با محافظان شخصی او از هرگونه خطر جانی و حمله احتمالی به وی جلوگیری کنند . (22)

نهمین کنگره حزب دمکرات کردستان عراق در یکی از روستاهای اطراف شهرستان ارومیه برگزار شد . در این کنگره که با شرکت 325نفر و به مدت یک هفته برگزار شد مسعود بارزانی پسر ملامصطفی بارزانی به اتفاق آرا به رهبری حزب دمکرات کردستان عراق برگزیده شد .

اختلاف میان نظامیان و سیاستمداران آمریکا اوج گرفت

فرمانداران جمهوریخواه چندین ایالت آمریکا دیروز بشدت از جیمی کارتر انتقاد کرده و گفتند : کارتر آمریکا را در بن بست انرژی قرار داده و آمادگی لازم برای مواجهه با بحران روابط آمریکا و ایران را نداشته است . (23)پاره ای از گزارشها نیز حاکی است که میان وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا اختلاف نظرهایی درباره آزادی گروگانها بوجود آمده است ، گفته می شود وزارت دفاع آمریکا خواستار گزینه نظامی است . (24)

خبر دیگر اینکه وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد میزان دقیق ذخائر ارزی ایران نزد بانک های آمریکایی دست کم 8میلیارد دلار یعنی یک سوم بیشتر از مبلغی است که سابقا اعلام شده است . وزارت خزانه داری آمریکا این رقم را پس از استعلام از 160بانک این کشور اعلام کرد . (25) موشه دایان وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی نیز به سران آمریکا گفت : برای آزادی گروگانها در تهران باید تدابیر نظامی را مورد بررسی قرار داد . (26)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 88

2- کیهان، 29آبان 1358، صفحه 3

3- اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 2

4- نازی عظیما که در آن روزها پای بیانیه های ضد آمریکایی را امضا کرده و تسخیر سفارت آمریکا را عادلانه خوانده و می ستود امروز یکی از گزارشگران و خبرنگاران صدای آمریکا متعلق به سازمان جاسوسی آمریکا سیا  است !

5- نوشابه امیری همسر هوشنگ اسدی امروز یکی از خبرنگاران غربگرایی است که برای روزآنلاین کار می کند ، بودجه این روزنامه اینترنتی توسط پارلمان هلند تامین می شود .

6- کیهان ، 29آبان 1358، صفحه 2

7- اسماعیل خویی از جمله نویسندگان کمونیست و چپ گرایی بود که بعدها در گفت و گو با بی بی سی فارسی از اینکه به سخنان بختیار گوش نداده بود ابراز پشیمانی کرد (رک اسماعیل خویی از انقلاب ایران می گوید ، بی بی سی فارسی ، 12بهمن1387 ) همان بختیار و همان رژیمی که خویی در نامه به دبیرکل سازمان ملل بر جنایتکار بودنش اعتراف کرده و آن را عامل تباهی ایران نامیده بود . خویی همچنین از جمله نویسندگانی است که فتوای اعدام سلمان رشدی نویسنده مرتد آیات شیطانی توسط امام خمینی را همگام با روشنفکران غربی و غرب زده محکوم کرد تا از قافله دین فروشی عقب نماند .

8- اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 3 ، نه در مبارزه با آمریکای به این روشنفکران جدا شده از ملت امیدی بود و نه غربگرایی و بیگانه پرستی بعدی آنان عمقی ، روز 29 بهمن سال 1357 اعضای کانون نویسندگان ایران به دیدار امام رفتند. در میان آنها، نویسندگان کمونیست و چپ گرایی مثل فریدون تنکابنی، غلامحسین ساعدی، منوچهر هزارخانی، جواد مجابی، اسماعیل خویی، باقر پرهام، نعمت آزرم و... دیده می شدند که هم اکنون برخی در شمار مخالفان انقلاب اسلامی در داخل کشور و بعضی دیگر عناصر فراری ضد انقلاب هستند یا با ننگ دشمنی با اسلام و انقلاب زندگی را وداع گفته اند. امام در آن دیدار با تصریح بر این که «مطلب نهایی، رفتن رژیم منحوس شاهنشاهی و رفتن جناح های چپ و راست و آنها که می خواهند امپریالیست ها و چپی ها ما را اسیر کنند، است»، خطاب به این نویسندگان گفتند: «ما از الان باید مستقل باشیم، نه طرف راست نه طرف چپ. بلکه همه تحت لوای اسلام، مستقل. اگر بخواهید مملکت تان مستقل شود، اگر بخواهید آزادی برای شما پیدا بشود، افکار متشتت را الان کنار بگذارید و با هم و همصدا با هم این بار را به منزل برسانید.»( رک رازهای دهه 60نوشته مرتضی صفارهرندی )نصیحتی که این گروه آن را نادیده گرفت تا جایی که بعد ها از دامن امپریالیست شرق به آغوش استکبار غرب پناه بردند .

9- اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 12

10- اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 2

11- کیهان ، 29آبان 1358، صفحه 3

12- اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 2

13- اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 11

14- اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 3

15- اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 1

16- اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 8

17- کیهان ، 29آبان 1358، صفحه 9

18- اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 8، برنامه های عمرانی رژیم شاه، بر صنایع وابسته بویژه صنایع مربوط به کالاهای مصرفی اتکا داشت و نتیجه آن عدم توازنی فزاینده بین بخش کشاورزی و بخشهای دیگر اقتصادی بود به گونه ای که در بخش کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی از 29 درصد تولید ناخالص ملی در سال 1339 به 9 درصد در سال 1356، یک سال قبل از فروپاشی حکومت پهلوی، تنزل یافت در بخش صنعت نیز باتوجه به بیگانگی صنایع مورد حمایت حکومت پهلوی با اقتصاد ملی و عدم توجه به نیازهای داخلی کشور، وابستگی اقتصاد کشور به غرب روز به روز افزوده شد براساس برخی برآوردها، تا سال 1357، سی درصد جمعیت کشور را خانوارهای ثروتمند تشکیل می دادند که معادل 90 درصد کل درآمد کشور را به خود اختصاص داده بودند و 70 درصد بقیه جمعیت تنها 10 درصد درآمد کشور را در اختیار داشتند. با اجرای استراتژی های نادرست رژیم پهلوی، بخش کشاورزی فراموش شد و بیشترین سرمایه گذاری و امکانات کشور در بخش صنعت و صنایع متکی به واردات صورت گرفت که همین امر باعث فاصله گرفتن امکانات شهری و روستایی بود که پیامد آن مهاجرت روزافزون روستائیان به شهرها بود. بنابراین در سال 1357، سال پیروزی انقلاب اسلامی، کشور با یک اقتصاد « بیمار» که با تورم بیش از 16 درصد، استقراض خارجی، کسری بودجه و کاهش تولید ناخالص ملی روبرو بود.

سرزمین ایران دارای مساحتی بالغ بر 164 میلیون هکتار است که بیش از 51 میلیون هکتار آن از اراضی خوب و با استعداد برای تولید محصولات کشاورزی است. تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بدلیل سیاستهای نادرست ، کشاورزی کشور با ورشکستگی روبرو بود بسیاری از محصولات استراتژیک کشاورزی نظیر گندم و برنج از خارج وارد می شد و کسری فزاینده مواد غذایی به تورم قیمت این مواد در داخل کشور منجر شده بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علیرغم مشکلات بسیاری که کشور در سالهای نخست با آن روبرو بود نظیر آشوبهای گروههای ضد انقلاب، تحریم های اقتصادی ایران توسط غرب و نیز جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، بخش کشاورزی همواره یکی از بخشهای اقتصادی مورد توجه مسئولان بوده است به گونه ای که امروزه بالغ بر 90 درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی در داخل تامین می شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال تاکیدات امام خمینی مبنی بر ضرورت خودکفایی کشور در زمینه محصولات استراتژیک نظیر گندم، برنج و جو، حرکتهای قابل توجهی در راستای تولید این محصولات صورت گرفته است مثلا در زمینه گندم، با سرمایه گذاریهای مناسب انجام شده، میزان تولید آن نسبت به قبل از انقلاب اسلامی 3 برابر شده و به بیش از 13میلیون تن رسیده است . تولید برنج، دومین محصول استراتژیک و پرمصرف کشور (پس از گندم )، رشدی بالغ بر 52 درصد نسبت به قبل از انقلاب اسلامی داشته است که تا حد بسیار قابل توجهی از واردات آن کاسته شده است.

طی سالهای پس از انقلاب اسلامی، علیرغم دو برابر شدن جمعیت ایران و افزایش مصرف سرانه، با خودکفایی کشور در بخش دام و تامین مواد غذایی، واردات اقلامی نظیر گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و شیر قطع شده است. امروزه جمهوری اسلامی ایران با در پیش گرفتن سیاستهای حمایتی ازجمله تامین به موقع تسهیلات، خریدهای تضمینی، حمایت از خسارت دیدگان خشکسالی و گسترش بیمه محصولات کشاورزی و دامی، سعی در حمایت هرچه بیشتر از تولید کنندگان بخش کشاورزی دارند.

شاید ارائه آمار محصولات کشاورزی ایران در سالهای پس از انقلاب بسیار شیرین‌تر باشد. سازمان جهانی خوار بار و کشاورزی (فائو) در گزارشی در مورد وضعیت کشاورزی کشورمان در سالهای پس از انقلاب اسلامی با اعلام این که مجموع تولید حدود 100 رقم محصول کشاورزی ایران در سال 1978 بیش از 28 میلیون و 800 هزار تن بوده است، این رقم را در پایان سال 86 بیش از 84 میلیون و 104 هزار تن اعلام کرده است که بیش از 55 میلیون تن رشد نشان می دهد. بنابراین گزارش، حجم تولید محصولات کشاورزی ایران طی سی سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد 192 درصدی مواجه شده است. (رک دستاوردهای ارزنده در بخش کشاورزی ، دنیای اقتصاد ، 30بهمن 89)

19- جمهوری اسلامی ، 29آبان 1358، صفحه 1

20-  کیهان، 29آبان 1358، صفحه 12

21- کیهان ، 29آبان 1358، صفحه 9

22-  اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 12

23-  اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 12

24-  اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 12

25-  اطلاعات ، 29آبان 1358، صفحه 12

26-  جمهوری اسلامی ، 29آبان 1358، صفحه 8

پژوهشگر: روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول