اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

افزایش کمک‌ نظامی روسیه به قرقیزستان عامل تشدید رقابت مسکو-واشنگتن در منطقه

خبرگزاری فارس: نگاه کارشناسی نشان می‌دهد اعلام آمادگی مسکو در رابطه با اعطای کمک نظامی به قرقیزستان سبب تشدید رقابت‌ میان روسیه و آمریکا در کل منطقه آسیای مرکزی خواهد شد.

افزایش کمک‌ نظامی روسیه به قرقیزستان عامل تشدید رقابت مسکو-واشنگتن در منطقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، برخی کارشناسان معتقدند که اعلام آمادگی مسکو در رابطه با اعطای کمک نظامی به قرقیزستان سبب تشدید رقابت‌های میان روسیه و آمریکا در منطقه شده است.

کارشناسان همچنین بر این باورند که اعطای کمک نظامی روسیه به همسایه‌های ازبکستان موجب افزایش تمایل تاشکند برای نزدیکی هرچه بیشتر به واشنگتن می‌شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی «ویستی کی‌جی» تحلیلگر روس «آرکادی دوبن‌اف» بر این باور است که میزان کمک‌های اعلام‌ شده نظامی از سوی مسکو برای قرقیزستان تا حدودی غیرواقعی به‌نظر رسیده و بیشتر با هدف تبلیغاتی صورت گرفته است.

دوبن‌اف معتقد است که بحث ایجاد پایگاه جدید نظامی روسیه در استان «اوش» قرقیزستان چندان واقعی نخواهد بود در حالی که به احتمال بسیار زیاد بخش بزرگی از تجهیزات نظامی ناتو بعد از خروج از افغانستان در اختیار ازبکستان قرار داده خواهد شد.

«لیف مورولکف» کارشناس نظامی روسیه می‌گوید که بازسازی ساختاری ارتش این کشور ادامه داشته و در نتیجه آن میزان زیادی از تجهیزات خارج از استفاده خواهد شد.

به باور این کارشناس در کنار تجهیزات مورد اشاره، سلاح‌های جدید نیز به قرقیزستان واگذار خواهد شد.

وی در ادامه این بحث اعلام کرد که مسکو با اعطای این تجهیزات به قرقیزستان می‌خواهد به تاشکند هشدار دهد که تصمیم ازبکستان برای به حالت تعلیق درآوردن عضویت در سازمان پیمان امنیت جمعی اقدامی اشتباهی است.

با این حال برخی کارشناسان این موضوع را مرتبط با تشدید مبارزات ژئوپلیتیکی میان آمریکا، روسیه و چین برای تقویت نفوذ در آسیای مرکزی می‌دانند.

«کوبانیچبک ساریبایف» کارشناس مسائل مرزی قرقیز معتقد است که در حالی میان آمریکا و ازبکستان برای واگذاری تجهیزات نظامی توافق حاصل شده که اعلام آمادگی مسکو برای چنین اقدامی بیشتر همانند یک بازی اطلاعاتی است.

ولی کارشناسان در رابطه با این موضوع اتفاق نظر دارند که آمریکا و ناتو با خروج از افغانستان قصد بیرون رفتن از آسیای مرکزی را نداشته و این موضوع رقبای ژئوپلیتیکی واشنگتن و قبل از همه روسیه را نگران کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول