اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشتی شهرستان جم:

نوزادان زیر یک سال عسل و سفیده تخم‌مرغ نخورند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشتی شهرستان جم گفت: به نوزادان زیر یک سال به دلیل اینکه فلور طبیعی روده آنها رشد کافی نکرده، هرگز نباید عسل و سفیده تخم مرغ داد.

نوزادان زیر یک سال عسل و سفیده تخم‌مرغ نخورند

به گزارش خبرگزاری فارس از جم فاطمه‌سادات حق‌دوست صبح امروز در کارگاه آموزشی بوتولیسم در محل سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان جم اظهار داشت: این کارگاه آموزشی به منظور افزایش آگاهی کارشناسان ستادی و پرسنل مراکز بهداشتی درمانی سطح شهرستان برگزار شده است.

وی با تعریف بیماری و راه‌های انتقال و پیشگیری از آن افزود: بوتولیسم بیماری کشنده‌ای است که به دلیل ترشح سم ناشی از رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم، در مواد غذایی یا سایر محیط‌های فاقد اکسیژن، باعث فلج عضلات بدن انسان و در صورت عدم رسیدگی منجر به مرگ می‌شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: این بیماری از طریق مصرف مواد غذایی حاوی سم، زخم‌های عفونی شده با سم باکتری، اسپور رشد یافته میکروب در روده نوزادان، تزریق مقادیر بالای سم در برخی از درمان‌های پزشکی از قبیل بوتاکس و احتمال استنشاق سم توسط پرسنل آزمایشگاهی در محیط کشت حاوی باکتری در آزمایشگاه منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: بوتولیسم، یکی از مهلک‌ترین مسمومیت‌هاست که در این میان بوتولیسم غذایی شایعترین و خطرناک‌ترین انواع آن است.

حق‌دوست گفت: در مسمومیت‌های غذایی، علائم معمولا 18 تا 36 ساعت بعد از خوردن غذا ظاهر می‌شود، اما این علائم می‌توانند بعد از خوردن غذا و یا بعد از 10 روز هم پدیدار شوند.

وی افزود: بیشتر مسمومیت‌های بوتولیسم غذایی را غذاهای کنسرو شده باعث می‌شوند که دوبینی، تاری دید، افتادگی پلک‌ها، بریده بریده سخن گفتن، اشکال در بلع، خشکی دهان، ضعف عضلات، یبوست در کودکان، برخی از علائم اولیه آن است و نوزادان مبتلا به بوتولیسم دچار بی‌حالی، ضعف، سستی، سوء تغذیه، یبوست، گریه ضعیف و عضلات ضعیف می‌باشند که نخستین نشانه وجود این سم در نوزادان، یبوست است.

رئیس مرکز بهداشتی جم اذعان داشت: در صورتی که این عارضه به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به فلج دست‌ها، پاها و عضلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار شود.

حق‌دوست با بیان اینکه عسل حاوی تخم‌های باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم است گفت: به نوزادان زیر یک سال به دلیل اینکه فلور طبیعی روده آنها رشد کافی نکرده، هرگز نباید عسل و سفیده تخم مرغ داد.

وی یادآور شد: مسمومیت بوتولیسم در اثر کنسروهای غذایی تن ماهی، مارچوبه، لوبیا سبز، چغندر و ذرت رخ می‌دهد و خوشبختانه سم بوتولیسم در اثر درجه حرارت بالا از بین می‌رود لذا بهتر است مواد غذایی کنسرو شده را به مدت 20 دقیقه بجوشانیم.

این مسئول افزود: همچنین اگر کنسرو تهیه شده باد کرده یا بوی بد می‌دهد، فورا آن را دور بیندازید؛ با مراقبت از محل زخم یا بریدگی پوست و اجتناب از تزریق مواد مخدر نیز می‌توان از بوتولیسم ناشی از زخم‌های بدن جلوگیری کرد.

در این کارگاه، تعدادی از کارشناسان و متخصصان شبکه بهداشت جم نیز به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/2451/ل/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول