اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تاریخ‌نگار گلستانی خواستار شد

برگزاری یادواره باشکوه برای 14 شهید واقعه 5 آذر گرگان

خبرگزاری فارس: یک تاریخ‌نگار گلستانی گفت: هنوز جای برگزاری یک یادواره بزرگ و باشکوه برای 14 شهید واقعه پنج آذر گرگان خالی است.

برگزاری یادواره باشکوه برای 14 شهید واقعه 5 آذر گرگان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، غلامرضا خارکوهی عصر امروز در مراسم یادواره شهدای پنجم آذر گرگان و گرامیداشت هفته بسیج که در صحن شورای اسلامی شهر گرگان برگزار شد اظهار داشت: پنج آذر یک واقعه ملی و کشوری است که در ردیف واقعه 29 بهمن تبریز و 19 دی قم است که البته دو واقعه اخیر در کتاب‎های مدارس و ... تکرار می‎شود اما متاسفانه از واقعه پنج آذر گرگان اسمی نیست.

وی از واقعه پنج آذر به عنوان یک رویداد برجسته در تاریخ یاد کرد و افزود: در میان رویدادهای تاریخی برخی از آنها دارای برجستگی‎هایی هستند که قیام پنج آذر گرگان در سال 1357 نیز یکی از آن وقایع تاریخی است.

این تاریخ نگار گلستانی به گستردگی قیام پنج آذر گرگان اشاره کرد و بیان داشت: جمعیت زیادی از اقشار مختلف مردم در این واقعه شرکت کردند که البته فقط گرگانی نبودند بلکه از شهرها و روستاهای اطراف از جمله بندرگز، کردکوی، علی‎آبادکتول و فاضل‎آباد در آن شرکت داشتند.

خارکوهی یکدست بودن اهداف، شعارها، عقاید سیاسی و مذهبی راهپیمایان در واقعه پنج آذر را از دیگر ویژگی‎های این رویداد بزرگ برشمرد و تصریح کرد: برخورد بسیار خشن ماموران رژیم شاه با این تجمع سیاسی و مسالمت‎آمیز منجر به شهادت 14 نفر از مردم و 150 مجروح شد که نشان از عمق فاجعه دارد.

وی از متولیان فرهنگی و سیاسی منطقه خواست تا نسبت به تشکیل ستاد و دبیرخانه برای شهدای پنج آذر گرگان اهتمام ورزند و ابراز داشت: متاسفانه این واقعه بزرگ تاریخی برای نسل دوم و سوم انقلاب بسیار ناآشناست در حالی که واقعه پنج آذر سال 1357 گرگان بزرگ‌ترین رویداد تاریخ انقلاب اسلامی استان گلستان است.

این تاریخ نگار گلستانی با اشاره به اینکه واقعه پنج آذر نقش مهمی در تهییج مردم منطقه برای استمرار مبارزه علیه رژیم شاه تا پیروزی 22 بهمن داشته است اظهار داشت: بخش مهمی از هویت فرهنگی جامعه ما را همین وقایع تشکیل می‎دهند و فراموشی آنها ضرر جبران‌ناپذیری به شخصیت فرهنگی نسل جوان وارد می‎کند.

اشاره:

یکی از رویدادهای بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی در قبل از پیروزی، واقعه خونین پنجم آذر گرگان است، واقعه‎ای که باید آن را در ردیف وقایع 19 دی قم و 29 بهمن سال 1356 تبریز به شمار آورد. پس از آنکه در 29 آبان سال 1357 دژخیمان رژیم شاه به انقلابیون پناهنده در حرم امن علی‎بن‎موسی الرضا(ع) در مشهد مقدس، تیراندازی و به ساحت مقدس آن امام همام جسارت کردند، حضرت امام خمینی(ره) و سایر مراجع عظام با صدور پیام‎هایی ضمن محکوم کردن این جنایت، هفتمین روز این واقعه که مصادف با پنجم آذر بود را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند، لذا به منظور اطاعت از فرمان امام (ره) صبح روز پنجم آذر سال 1357 مردم مسلمان گرگان و شهرها و روستاهای اطراف، اعم از زن و مرد در صحن مطهر امامزاده عبدالله و میدان شهدا که در کنارهم هستند گرد آمدند تا دست به تظاهرات بزنند، اما قبل از هر حرکتی ماموران رژیم به سوی مردم تیراندازی کردند و آنها را به خاک و خون کشیدند.

از آن پس نیز ماموران خون‌آشام تا هنگام شب در خیابان‎های شهر گشت می‎زدند و هر کس را می‌دیدند به گلوله می‎بستند، به طوری که در این روز حتی بیمارستان شهر را نیز که پر از شهید و مجروح و مردم ایثارگر بود زیر آتش خود گرفتند و مغز جوانی بنام سید نظام‎الدین نبوی را در محوطه بیمارستان متلاشی کردند.

خلاصه آن که در این روز دژخیمان رژیم شاه حدود 8 هزار گلوله بر ضد مردم مصرف کردند که در نتیجه 14 نفر به شهادت رسیدند و بیش از 100 نفر نیز مجروح شدند، اما به دلایل مختلف از جمله مصادف شدن این واقعه با اعتصاب 60 روزه مطبوعات در آن دوره، این رویداد بزرگ تاریخی در سطح کشور ناشناخته ماند و انعکاس چندانی نیافت، به طوری که حتی در کتاب‎های تاریخی نیز مهجور مانده است.

در حالی که وقایع بسیار کوچک‎تر و کم‌‎اهمیت‎تر از آن، در این گونه کتاب‎ها و کتب درسی مدارس و دانشگاه‎ها به کرات یادآوری و تشریح شده، حتی این واقعه در جدول تقویم مناسبت‎های تاریخی شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدا و سیمای کشور نیز گنجانده نشده است.

در حادثه پنجم آذرماه سال 1357 گرگان، حسین امیرلطیفی، صدیقه پروانه، سیداسماعیل حسینی، عباس خالداران، احمد سبطی، حجت‎الله عباسی، ابوالقاسم(جعفر) علاءالدین، نرگس قصابان، حسین محبی‎راد، حسین مقصودلو، سیدنظام‎‎الدین نبوی، حسینعلی نصیری و فرامرز ویزواری به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/2307/ل/ش/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول