اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با کاهش مدت زمان پرداخت اقساط

تاوان تحویل دیرهنگام پروژه 1440 واحدی مسکن مهر اراک را مردم می‌دهند

خبرگزاری فارس: تاوان تحویل دیرهنگام پروژه 1440 واحدی مسکن مهر اراک را مردم می‌دهند.

تاوان تحویل دیرهنگام پروژه 1440 واحدی مسکن مهر اراک را مردم می‌دهند

اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین و بهترین کارهای دولت نهم و دهم که به مرز موفقیت رسید را به رخ بکشیم و آن را به عنوان یک طرح موفقی که برای مردم مفید واقع شد، مطرح کنیم، تنها و تنها پروژه مسکن مهر است که در قامت این ادعا جای می‌گیرد، پروژه‌ای که رویای خانه‌دار شدن بسیاری از مردم به ویژه اقشار ضعیف و مستضعف جامعه را تحقق بخشید و به واقعیت تبدیل کرد.

باید اذعان کرد تلاش دولت در خانه‌دار کردن مردم بی‌نظیر بود، حتی زمانی که قانون هدفمندی یارانه‌ها هم باعث گرانی مصالح ساختمانی شد، نتوانست لطمه‌ای به این طرح بزرگ و مردمی وارد کند.

اما این حرکت ارزشمند که از سوی دولت به مرحله اجرا گذاشته شد با مشکلاتی که در سطح پایین‌دست اتفاق می‌افتاد و می‌افتد شیرینی آن را به کام بعضی‌ها کمی تلخ می‌کند، اتفاقاتی که بعضی از آن‌ها برمی‌گردد به چگونگی ساخت، پیمانکاران این مجموعه و... .

زیبا سازی، نقشه و طرح خوب، باطن و ظاهری آراسته و تحویل به موقع از سوی پیمانکاران که در هزینه ساخت مسکن مهر‌ هیچ تفاوتی نمی‌کرد، قطعا می‌توانست این تلخی را به کام متقاضیان مسکن مهر شیرین کند.

در این بین تحویل دیر هنگام پروژه یک‌هزار و 440 واحدی مسکن مهر امام صادق(ع) اراک سبب بروز مشکلاتی اساسی برای صاحبان این خانه‌ها شده است، به طوری که عدم تحویل به موقع این واحدها از سوی پیمانکار این پروژه باعث کوتاه شدن مدت زمان پرداخت اقساط وام از طرف مشتریان شده است.

بازپرداخت اقساط وام‌های مسکن مهر 15 ساله است اما هر چه مدت زمان ساخت آن از مدت قراردادی که پیمانکار با بانک منعقد کرده بیشتر شود به تبع آن مدت زمان بازپرداخت اقساط کمتر خواهد شد.

طولانی شدن زمان ساخت و عدم تحویل به موقع از طرف پیمانکار، همچنین درخواست منطقی بانک برای بازپرداخت وام از طرف مشتری در مدت مقرر، سبب تلخی کام مشتری مسکن مهر می‌شود که دولت مطمئنا قصد چنین کاری را ندارد، ضرر و زیانی که مقصر آن مشتری مسکن مهر نیست، اما باید تاوان تقصیر دیگران را بپردازد.

این نکته حایز اهمیت است که پروژه مسکن مهر از سوی دولت عدالت ‌محور برای مردم مستضعف و رعایت حال این قشر در نظر گرفته شده است و نباید مقصر و یا مقصران این واقعه از جبران خسارت شانه خالی کنند و سنگینی این بار را بر دوش قشر مستضعف بیندازند.  

در این خصوص مسئول دایره اعتبارات مدیریت شعب بانک مسکن استان مرکزی درباره چگونگی پرداخت اقساط و شرایط ویژه این پروژه به خبرنگار ما توضیحاتی دادند که در ذیل آمده است.

محمد رضا شمسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: بانک مسکن در پروژه یک هزار و 440 واحدی مسکن مهر امام صادق(ع) اراک مشارکت مدنی داشته و تسهیلات این واحدها را در قالب مشارکت مدنی پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه بانک مسکن در این پروژه به ازای هر واحد 25 میلیون تومان مشارکت داشته است، تصریح کرد: قرارداد پروژه یک‌هزار و 440 واحدی مسکن مهر امام صادق(ع) قراردادی سه جانبه بین شرکت پارس مسکن الوند به عنوان سازنده، وزارت راه و شهرسازی به عنوان مالک زمین و بانک مسکن به عنوان اعطاء کننده تسهیلات بوده است.

مسئول دایره اعتبارات مدیریت شعب بانک مسکن استان مرکزی بیان داشت: متقاضیان این واحدها معمولا تسهیلات دریافتی از بانک مسکن را همین مبلغ 25 میلیون تومان عنوان می‌کنند، در حالی که با عنایت به مدت زمان دوران مشارکت مدنی (بالغ بر 27 ماه) و احتساب سود دوران مشارکت مطالبات بانک بر روی هر واحد بالغ بر 27 میلیون و 500 هزار تومان می‌شود که 2 میلیون و 500 هزار تومان بابت سود دوران مشارکت به کل تسهیلات افزوده شده است و در نهایت تسهیلات قابل تقسیط 27 میلیون و 500 هزار تومان است.

شمسی با اشاره به اینکه مدت زمان قرارداد مشارکت مدنی و زمان تحویل پروژه‌ها به قرارداد منعقده بین اداره کل راه و شهرسازی و شرکت پارس الوند مرتبط است، خاطر نشان ساخت: بانک هیچ‌گونه دخالتی در طولانی شدن زمان ساخت واحدها نداشته و این مربوط به شرکت سازنده است و مشتریان نمی‌توانند نسبت به پرداخت سود دوران مشارکت اعتراضی به بانک داشته باشند.

وی ادامه داد: بر اساس ضوابط وزارت راه و شهرسازی، اداره راه و شهرسازی استان نباید قبل از انعقاد قرارداد فروش اقساطی و دریافت دفترچه قسط توسط متقاضی نسبت به تحویل واحدها اقدام می‌کرد، در حالی که راه و شهرسازی استان این واحدها را حدود دو ماه گذشته و قبل از اینکه متقاضیان برای گرفتن کارت و دفترچه اقساط به بانک مراجعه کنند، واگذار کرده که در این زمینه خلاف ضوابط و مقررات عمل کرده است که البته توجیه آنان اسکان ساکنین قبل از آغاز سال تحصیلی بوده است.

مسئول دایره اعتبارات مدیریت شعب بانک مسکن استان مرکزی با اشاره به نحوه بازپرداخت اقساط گفت: کل بدهی هر واحد به صورت خالص به بانک27 میلیون و 500 هزار تومان است که مشتریان می‌توانند از سه روش برای پرداخت اقساط اقدام کنند که در روش  اول که به روش ساده معروف است مشتری می‌تواند ماهانه مبلغ 283 هزار تومان با نرخ هفت درصد و مدت بازپرداخت 12 سال به بانک بپردازد.

شمسی گفت: بر اساس شرایط طرح مهر مدت بازپرداخت و دوران ساخت جمعا باید 15 سال شود و با توجه به اینکه این  پروژه 27 ماه طول کشیده است بانک نمی‌تواند بازپرداخت بیش از 12 سال را لحاظ کند، همچنین در طرح مسکن مهر بر اساس توافق‌نامه‌ای که بانک طبق مصوبات هیئت دولت با شرکت بیمه آسیا منعقد کرده است متقاضی باید علاوه بر پرداخت تسهیلات ماهانه مبلغی را بابت بیمه عمر، آتش سوزی و اعتباری بپردازد.

وی مبلغ بیمه عمر و بیمه اعتباری هر واحد را 679 هزار و 200 هزار تومان اعلام کرد که این مبلغ ماهانه حدود 28 هزار و 300 تومان می‌باشد و مشتری باید طی 24 ماه اول این مبلغ را بپردازد.

مسئول دایره اعتبارات مدیریت شعب بانک مسکن استان مرکزی با اشاره به شرایط بیمه عمر و اعتباری خاطر نشان ساخت: در بیمه اعتباری چنانچه مشتری بنا به دلایلی اقساط خود را پرداخت نکند و بانک ناگزیر باشد از طریق مجاری قانونی اقدام به وصول کند، در این راستا پس از اخطارهایی که به مشتری می‌دهد، چنانچه مشتری نسبت به پرداخت معوقات اقدام نکند، بعد از قسط ششم مدارک را به  شرکت بیمه ارائه می‌کند و شرکت بیمه موظف است کل بدهی بانک را پرداخت کرده و خود با استفاده از ابزارهایی که دارد مطالباتش را از مشتری بگیرد، در بیمه عمر نیز چنانچه مشتری فوت کند، بیمه باید نسبت به پرداخت مطالبات بانک بدون اینکه از وارث مبلغی را دریافت کند، اقدام کند.

شمسی ادامه داد: مبلغ بیمه اعتباری هر واحد 378 هزار تومان است که به حساب بیمه واریز می‌شود و تا دو سال اول باید پرداخت ‌شود.

به گفته وی چنانچه مشتریان اقساط ساده را انتخاب کنند باید هر ماه  312 هزار تومان به بانک پرداخت کنند که این مبلغ حاصل جمع  بیمه عمر، بیمه اعتباری و مبلغ تسهیلات دریافتی است.

مسئول دایره اعتبارات مدیریت شعب بانک مسکن استان مرکزی پیرامون نحوه بازپرداخت تسهیلات در روش پلکانی گفت: دو روش پلکانی وجود دارد که شامل روش پلکانی معمولی(سالانه) و پنج ساله است که در روش معمولی هر سال و در روش پنج ساله هر پنج سال یک بار مبلغ تغییر می‌کند.

شمسی افزود: روش پلکانی معمولی(سالانه) با رشد سالانه پنج درصد از 252 هزار تومان شروع می‌شود و تا 381 هزار تومان افزایش می‌یابد که سال اول 251 هزار و 800 تومان، سال دوم 262 هزار تومان و در سال سوم  به دلیل اتمام اقساط بیمه به 246 هزار تومان کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در روش پرداخت پلکانی 5 ساله اقساط هر پنج سال به پنج سال تغییر می‌کند، بیان داشت: در این روش در پنج سال دوره اول،‌ سال اول و دوم289 هزار تومان و سه سال بعدی261 هزار تومان و پنج ساله دوره دوم  299 هزار تومان و دو سال آخر 344 هزار تومان مشتری می‌تواند پرداخت پلکانی داشته باشد که دو سال اول  به دلیل پرداخت  اقساط بیمه، اقساط به 289 هزار تومان افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سود دوران بازپرداخت در روش پلکانی پنج ساله حدود 900 هزار تومان و روش پلکانی سالانه حدود  یک میلیون و 700 هزار تومان بیشتر از روش بازپرداخت ساده می‌باشد، پیشنهاد می‌شود چنانچه متقاضی توان بازپرداخت اقساط ساده را دارد این روش را به دلیل پرداخت سود کمتر انتخاب کند.

مسئول دایره اعتبارات مدیریت شعب بانک مسکن استان مرکزی خاطر نشان ساخت: انتظار بانک این است که متقاضیان برای اینکه سود دوران مشارکت بیش از این افزایش نباید هر چه سریع‌‌تر نسبت به انعقاد قرار داد با بانک اقدام کرده و اقساط خود را پرداخت کنند.

شمسی ابراز داشت: با توجه به اینکه نرخ بازپرداخت تسهیلات، نرخ مصوب دولت است، در مجموع نرخ تسهیلات 12 درصد می‌باشد که 7 درصد آن سهم متقاضی و پنج درصد دیگر در تعهد دولت است،  بنابراین جای هیچ‌گونه اعتراضی در این رابطه وجود ندارد.

انتهای پیام/87001/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول