اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سفر وزیر امور خارجه به سیستان و بلوچستان

معیشت مرزنشینان ارتقا می‌یابد/جلوگیری از قاچاق کالا از مرزهای سیستان و بلوچستان

خبرگزاری فارس: سیستان‌وبلوچستان با توجه به دارا بودن موقعیت استراتژیکی از ظرفیت‌های بالایی برای گسترش مبادلات مرزی برخوردار بوده و نقش بسزایی در توسعه اقتصاد کشور دارد‌.

معیشت مرزنشینان ارتقا می‌یابد/جلوگیری از قاچاق کالا از مرزهای سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، بدون تردید داشتن مرزهای کنترل شده و مناطق مرزی بدون تنش و بحران، در برقراری امنیت و اعمال حاکمیت دولت در هر کشور، نقش کلیدی و هدایت کننده‌ای داشته و از سوءاستفاده و دخالت دشمنان خارجی و داخلی می‌کاهد.

 سیستان‌وبلوچستان که پهناورترین استان کشور است با داشتن حدود یک‌هزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با دو کشور افغانستان و پاکستان و همچنین 300 کیلومتر مرز آبی در کرانه‌های عمان یکی از نقاط حساس و استراتژیک کشور به شمار می‌رود.

شناخت تاثیر عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر امنیت این استان از اساسی‌ترین نکات در درک آسیب‌پذیری‌های امنیتی و جلوگیری از هرگونه تنش و کنش‌های ضدامنیتی به شمار می‌رود.

مهم‌ترین چالش فراروی امنیت استان، نارضایتی از فعالیت‌های اقتصادی است این عامل سبب افزایش بیکاری شده و در نتیجه باعث شده تعدادی از مردم به منظور امرار معاش به قاچاق کالا و غیره روی آورند.

مردم این استان به علت دوری از قطب‌های صنعتی و اقتصادی و نبود روابط تولیدی و تجاری قوی بین بخش‌ها و منابع مختلف از نظر اقتصادی آسیب‌پذیرتر هستند و اگر به لحاظ اقتصادی دلگرم نباشند، تاثیرات مخرب سیاسی و امنیتی به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

سیستان‌وبلوچستان با توجه به موقعیت مناسبی که دارد از ظرفیت‌های بالایی برای گسترش مبادلات مرزی برخوردار است، پس در چنین شرایطی ایجاد بازارچه‌های مرزی نتایج موثری مانند، امنیت پایدار را برای این استان به همراه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه، رئیس و اعضای ستاد کمیسیون قاچاق کالا و ارز کشور به منظور برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای بهبود وضعیت مرزنشینان سیستان و بلوچستان و استفاده بهینه از نوار مرزی به عنوان یک فرصت، به سیستان و بلوچستان سفر کرد‌ند.

ترانزیت کالا از بندر چابهار به زودی اجرایی می‌شود

وزیر امور خارجه کشور امروز در سفر به سیستان و بلوچستان و در جریان بازدید از نوار مرزی در چابهار اظهار داشت: هدف از سفر به بندر چابهار، پیگیری بعضی از برنامه‌های محقق نشده، پیگیری عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی و بررسی مسائل شهرهای مرزی است.

علی‌اکبر صالحی افزود: بندر چابهار با وجود موقعیت استراتژیکی که دارد، قابلیت انواع ترانزیت از جمله، کالا تا انرژی را دارا است.

وی افزود: وزارت امور خارجه بنا به وظایف ذاتی خود، فراهم کردن ارتباط با دنیای خارج و برقراری روابط سیاسی، اقتصادی فرهنگی و اجتماعی با کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان و آسیای میانه، در چند ماه آینده درصدد فعال‌سازی کریدور شمال و جنوب که پنج کشور عمان، قطر، ایران، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان که توافق‌نامه آن امضا شده است را دارد.

وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: با رایزنی‌های اقتصادی با کشورهای همسایه، موضوع ترانزیت کالا از بندر چابهار را با جدیت پیگیری می‌کنیم و امیدواریم طی چند ماه آینده این امر عملیاتی شود.

وی گفت: انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی که کشورهای پاکستان و افغانستان برای ترانزیت کالا از طریق بند چابهار انجام شده می‌توان خبر خوشی برای فعال‌سازی این بندر باشد.

صالحی اضافه کرد: ارزیابی بنده از بندر چابهار به ویژه با اجرای طرح توسعه‌، آینده‌ای روشن است و امیدواریم با رفع موانع مرزی و افتتاح فاز نخست طرح در چند ماه آینده، شاهد رشد و شکوفایی و ایجاد اشتغال در بین جوانان منطقه باشیم.

ظرفیت‌های چابهار زمینه توسعه شرق کشور را فراهم می‌کند

استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه مشترک با مدیران منطقه آزاد چابهار در حضور وزیر امور خارجه اظهار داشت: مدیریت صحیح ظرفیت‌ها و مزیت‌های چابهار در حوزه‌های کشاورزی، صیادی، تجارت و ترانزیت می‌تواند ضمن کاهش نرخ بیکاری و اشتغال پایدار جوانان، بسترساز توسعه شرق کشور شود.

حاتم نارویی افزود: چابهار و به ویژه منطقه آزاد تجاری - صنعتی آن به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های منحصر بفرد و استراتژیک باید به نماد توسعه، پیشرفت، آبادانی و رفاه ایران اسلامی در منطقه و حتی جهان تبدیل شود.

وی تاکید کرد: توسعه چابهار می‌تواند مزیت‌های اقتصادی فراوانی را برای دیگر استان‌های کشور و حتی کشورهای همجوار فراهم کند.

نباید نگاه به مرزها صرفا امنیتی باشد

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور نیز در بازدید از مرز میلک در شهرستان هیرمند اظهار داشت: مسائل اقتصادی با سلاح انجام نمی‌شود، زیرا نگاه چکشی به اقتصاد، معضل آفرین است.

مهدی ابویی گفت: باید نقش کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شهرستان‌ها باید پررنگ‌تر باشد.

وی بیان داشت: فعالیت کمیسیون شهرستان‌ها باید افزایش یابد، زیرا زمانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور فعال و پویاتر می‌شود که کمیسیون‌های شهرستانی نیز فعال و درگیر کار باشند تا مشکلات حل شود.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زمانی می‌تواند نقش خوبی داشته باشد که کمیسیون‌های استانی کار خود را به خوبی انجام دهند.

اشتغالزایی در رفع تهدیدات مرزی تاثیر بسزایی دارد

معاون سیاسی- امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تثبیت موقیعت و جانمایی ساکنان مناطق مرزی، ایجاد توسعه پایدار و بهبود وضعیت اشتغال و رفاه مرزنشینان در اولویت کاری دستگاه‌های ذیربط قرار گرفته است.

رجبعلی شیخ‌زاده با اشاره به سفر امروز وزیر امور خارجه کشورمان و مقامات دولت افغانستان به سیستان و بلوچستان برای برگزاری نشست‌های کاری، اظهارداشت: امنیت و توسعه اثرات متقابل برهم دارند، هر چقدر توسعه ارتقاء یابد به همان نسبت ظرفیت امنیت نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: ریشه‌ بیشتر ناهنجاری‌ها و معضلات اجتماعی، بیکاری است که سبب می‌شود افراد به سمت قاچاق روی بیاورند.

پنج بازارچه مرزی و مدیریت متمرکز در بازارچه، پایانه و گمرک میلک راه‌اندازی شود

دادستان زابل و رئیس اداره اطلاعات شهرستان زابل در جلسه کمیسیون مشترک قاچاق کالا و ارز با حضور مسئولان کشوری مربوطه ضمن تشریح مشکلات مرزی موجود در منطقه، خواستار ایجاد پنج بازارچه مرزی و مدیریت متمرکز در بازارچه، پایانه و گمرک میلک شدند.

فرمانده هنگ مرزی زابل نیز در این نشست گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون 17 تن انواع مواد مخدر توسط ماموران این هنگ کشف و ضبط شده است.

حسین مرادقلی افزود: با وجود شرایط بد آب و هوایی نیروهای هنگ مرزی زابل با تلاش مضاعف به کار حفاظت از مرزها و مقابله با اشرار و قاچاقچیان مشغول هستند.

وی ادامه داد: کشف 576 هزار لیتر مواد سوختی قاچاق به همراه دستگیری 39 نفر قاچاقچی از دیگر اقدامات امسال هنگ مرزی زابل است.

فرمانده هنگ مرزی زابل بیان داشت: طی یک سال گذشته و در جریان درگیری های مختلف با اشرار و قاچاقچیان مسلح در شمال سیستان و بلوچستان شش نفر از نیروهای انتظامی شهید و 13 نفر مجروح شدند.

بهترین دستاورد سفر مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشتغال و امنیت خواهد بود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: حضور مسئولان کشوری در منطقه سیستان به دلیل رفع مشکلات مرزی و ایجاد اشتغال مناسب برای مرزنشینان و جلوگیری از قاچاق کالا است.

سید باقر حسینی ابراز امیدواری کرد: نتایج این سفر در توسعه اقتصادی منطقه سیستان نقش بسزایی داشته باشد.

امیدواریم دستاورد سفر مسئولان مربوطه کشوری زمینه‌‌ها و زیرساخت‌های توسعه سیستان و بلوچستان در مباحث اقتصادی و ترانزیت کالا به کشورهای همجوار را بیش از پیش فراهم کرده و شاهد رونق مبادلات مرزی به صورت تهاتوری از گذرهای مرزی منطقه باشیم به‌گونه‌ای که بر روی قاچاق کالا از مرزهای سیستان و بلوچستان برای همیشه خط قرمزکشیده شود.

________________

گزارش: ‌شیوا سرگزی

________________

انتهای پیام/75004/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول