اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شیب تند شیوع ایدز در کشور

مبتلایان به ‌ایدز در ایران طی ‌5 سال آینده به ‌120 هزار می‌رسد

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر گفت: شیب تند وقوع ایدز در کشور در حال افزایش است.

مبتلایان به ‌ایدز در ایران طی ‌5 سال آینده به ‌120 هزار می‌رسد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، هنگامه نامداری بعد از ظهر امروز در همایش روز جهانی ایدز در دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه سال‌های بسیار طولانی با بیماران مبتلا به ایدز سر و کار دارم اظهار داشت: مهم‌ترین سئوال بیماران ایدزی پس از ابتلا این است که من الان چه کار باید انجام دهم.

وی با اشاره به حضور دستگاه‌های اجرایی استان مازندران در همایش روز جهانی ایدز در مازندران تصریح کرد: همکاری استانداری و سایر سازمان‌ها برای کنترل و پیشگیری از شیوع ایدز در مازندران را باید به فال نیک گرفت.

این کارشناس مسئول اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به هماهنگی ایجاد شده بین سیاست‌گذاران و اساتید علمی برای کنترل بیماری ایدز در مازندران بیان داشت: با ادامه روند همکاری‌ها می‌توان امیدوار بود که می‌توانیم شاهد به صفر رسیدن عمق فاجعه این بیماری در مازندران باشیم.

وی در ادامه با اعلام اینکه برای پی بردن به عمق فاجعه بیماری ایدز باید وارد کار شویم خاطر نشان کرد: مرگ ناشی از بیماری ایدز در دنیا رو به کاهش است ولی کشورهای زیادی هم به خاطر ابتلا به بیماری ایدز خالی از سکنه شدند.

نامداری در ادامه با اعلام اینکه در کشور معتاد تزریقی ابتلا به ایدز تقریبا ثابت است، گفت: در کشور مردانی که ارتباط جنسی دارند را نمی‌شناسیم و حتی گروه‌های پرخطر را نمی‌شناسیم.

وی اضافه کرد: در بررسی‌های انجام شده آمار تعداد پرخطر در استان‌های کشور کمتر از 15 درصد نبود.

کارشناس مسئول اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر گفت: شیوع ایدز در بین افراد معتاد حدود 35 درصد است.

نامداری در ادامه با بیان اینکه در ساری و برخی شهرهای کشور پایگاه دیده‌ور زنان نداریم خاطر نشان کرد: به شکل روتین نمی‌توانیم رفتار افراد پرخطر را چک کنیم تا تعداد افراد مثبت را شناسایی کنیم.

وی تعداد آمار ابتلا به بیماری ایدز در کشور تا 5 سال آینده را حدود 100 تا 120 هزار نفر اعلام کرد.

این مسئول با اعلام اینکه 8 درصد مبتلایان به ایدز در کشور زن هستند، تاکید کرد: شیب تند ایدز در کشور در حال افزایش است.

کارشناس مسئول اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با اعلام اینکه درصد ابتلای کودکان به ایدز حدود یک و یک‌دهم درصد بود، بیان داشت: این موضوع به شدت در حال بالا رفتن است و روند ابتلای کودکان زیر 5 سال رو به افزایش است.

نامداری با اعلام اینکه بیماری ایدز در کشور ما بسیار دیر تشخیص داده می‌شود بیان داشت: 16 درصد بیماران ایدزی در سال اول تشخیص به خاطر پیشرفت بیماری می‌میرند.

انتهای پیام/86004/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول