اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

17.5 درصد محصولات کشاورزی ایران مربوط به تولیدات باغی است

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: بیش از 17.5 درصد محصولات کشاورزی کشور مربوط به تولیدات باغی بوده و ایران در تولید تعدادی از میوه‌های مهم رتبه‌های اول تا هشتم جهانی را به خود اختصاص داده است.

17.5 درصد محصولات کشاورزی ایران مربوط به تولیدات باغی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در نشست تخصصی نهال با اشاره به اینکه احداث باغ‌های سالم، یکنواخت و اقتصادی زمانی میسر می‌شود که زمینه‌های لازم برای تولید نهال سالم و دارای اصالت ژنتیکی و مطابق با استانداردهای مصوب فراهم شود، اظهار کرد: در حال حاضر با تلاش کمیته فنی نهال استان، 19 نهالستان در هشت شهرستان آذرشهر، شبستر، مراغه، بناب، ملکان، عجب‌شیر، جلفا و اسکو در تولید نهال میوه‌های سردسیری شامل هسته‌دار، دانه‌دار، دانه ریز و خشک میوه‌ها به فعالیت مشغول بوده و ظرفیت تولید یک میلیون و 300 هزار اصله نهال را دارند.

وی با بیان اینکه تولید نهال مرغوب و شناسه‌دار اهمیت و ضرورت بیشتری یافته و نهال سالم و اصلاح شده به عنوان یکی از نهاده‌های بسیار تاثیرگذار بر تولید میوه و تنوع آن در هر کشور محسوب می‌شود، افزود: مدیریت باغبانی استان تلاش دارد از طریق ترویج استفاده و توسعه تولید نهال شناسه‌دار باغداران را به استفاده از نهاده‌های مطمئن تشویق کند.

اسکندری با اشاره به تولید حدود 44 هزار و 950 اصله پایه رویشی سیب 4 M 106 MM ، 111MM با هشت رقم برتر تجاری و همچنین 13 هزار و 500 اصله نهال گردوی پیوندی با 9 رقم تجاری، در نهالستان‌های استان افزود: نهال مرغوب و استاندارد یکی از مهم‌ترین نهاده‌ها برای اجرای سیاست‌های کلان توسعه صنعت باغبانی و ایجاد باغات یکنواخت با افزایش کمی و کیفی است که موجب کاهش هزینه‌های تولید در دراز‌مدت می‌شود.

وی با بیان اینکه نهال شناسه‌دار گویای اصالت، سلامت و استاندارد بودن آن است که تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر اصالت رقم بر اساس خود اظهاری تولیدکننده نهال و تأیید سلامت آن توسط سازمان حفظ نباتات صورت پذیرفته و نهال‌های تولیدی در این استان، براساس تلاش‌های انجام یافته توسط جهاد کشاورزی، بیش از 90 درصد دارای شناسه و همچنین گواهی بهداشت و سلامت است.

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این امر با هدف توسعه پایه‌های جدید و عاری از ویروس در شش نهالستان برتر استان اقدام به خرید 22 هزار و 400 نهال کشت بافت از جمله پیندی، جی، اف677، گسیلا، پرودواراف شده و در اختیار تولیدکنندگان نهال قرار گرفته است، گفت: بدون شک یکی از ارکان اساسی احداث باغ و تولید تجاری میوه استفاده از نهال مرغوب، سالم، قوی و مطمئن از ارقام مختلف میوه‌جات اصلاح شده و پرمحصول برای هر منطقه است.

وی ادامه داد: هر چند سایر شرایط در حد مطلوب تأمین شوند، احداث باغ با نهال‌های نامرغوب، ضعیف و غیرمطمئن از نوع رقم دلخواه کاری عبث و عامل هدر رفت سرمایه است، چون مدتی پس از غرس نهال‌ها، یا بسیاری از آنها خشک خواهد شد و یا به درختانی ضعیف تبدیل می‌شود که از نظر رشد و میزان تولید محصول با درختان سالم از همان رقم قابل مقایسه نیستند.

اسکندری گفت: یکی از شرایط حفظ موقعیت صادرات میوه و موفقیت در این زمینه افزایش عملکرد در واحد سطح و بالا بردن کیفیت میوه‌های تولیدی مطابق استانداردهای جهانی برای بقا در بازار کشورهای مصرف‌کننده میوه و توان مقابله با دیگر کشورهای صادرکننده میوه است.

وی افزود: این خواسته زمانی تحقق خواهد یافت که باغات میوه با رعایت کامل اصول فنی و به‌کارگیری فنون جدید باغبانی و کاشت نهال‌های سالم و مرغوب، از واریته‌های اصلاح شده احداث و مدیریت شوند و در این راستا عدم دسترسی به نهال پیوندی مرغوب و گواهی شده یکی از مشکلات اساسی بخش باغبانی محسوب می‌شود و این مدیریت تلاش دارد با توسعه آموزش تولیدکنندگان نهال در مسیر توسعه بخش کشاورزی استان و کشور گام‌های مطمئنی را بردارد.

اسکندری تصریح کرد: بیش از 17.5 درصد محصولات کشاورزی کشور مربوط به تولیدات باغی بوده و این امر مزایای زیادی را برای کشاورزان و بخش کشاورزی کشور به همراه داشته و ایران در تولید تعدادی از میوه‌های مهم رتبه‌های اول تا هشتم جهانی را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: ایران در حال حاضر در زیربخش باغبانی دارای ظرفیت زیادی است و با افزایش استفاده از ارقام و پایه‌های درختان میوه شناسه‌دار، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده رشد چشمگیری را در افزایش کمیت و کیفیت محصولات باغبانی کشور شاهد باشیم.

انتهای پیام/60002 /ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول