اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرمانده انتظامی سیستان‌ و بلوچستان:

امنیت جزو مهمی از حقوق شهروندی است

خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان سیستان ‌و بلوچستان گفت: امنیت یک نیاز اولیه برای زندگی اجتماعی است و جزو مهمی از حقوق شهروندی محسوب می‌شود.

امنیت جزو مهمی از حقوق شهروندی است

علی ایزدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زمینه مقوله امنیت اظهار داشت: امنیت پیش زمینه یک اجتماع سالم و احساس امنیت بسترساز توسعه جوامع انسانی است و سعادت یک اجتماع در گرو حفظ و بقا امنیت و احساس امنیت ناشی از آن است.

وی افزود: مفهوم امنیت در شهرها طی دهه‌های گذشته با رشد و توسعه شهرنشینی و گسترش کلان‌شهرها و پیچیده‌تر شدن روابط اجتماعی شهروندان در این شهرها، از حالت اولیه و جنبه‌های فیزیکی محسوس خارج شده و ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را در برگرفته است، به طوری که امروزه امنیت در شهرها موضوعاتی را همچون فقر، بیکاری، تورم یا کیفیت خدمات عمومی، جرم و جنایت، ناهنجاری اجتماعی و اعتیاد را شامل می‌شود.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی سیستان‌ و بلوچستان ادامه داد: رشد و گسترش ناامنی در شهرها با مطرح شدن پیچیدگی فناوری و تقسیم کار اجتماعی بیش از توسعه فیزیکی شهرها بوده و این امر احساس امنیت و آسایش و رفاه شهروندان را مورد تهدید جدی قرار داده است.

ایزدی بیان کرد: فضاهای شهری به عنوان بستر زندگی و فعالیت شهروندان باید بتوانند با توجه به شباهت‌ها و تفاوت‌های میان افراد و گروه‌های سنی و اجتماعی، جنسی، محیطی امن، سالم و پایدار و جذاب را برای همه افراد فراهم کند و به نیاز تمامی اقشار اجتماعی پاسخ مناسب بدهند و یا لااقل پاسخگوی حداقل نیازها باشند زیرا در غیراین صورت ناامنی مکان‌ها و فضاهای عمومی، نشاط و سلامتی را در زندگی روزمره مختل می‌کند و با ایجاد مانع بر سر راه رشد فرهنگی و مشارکت عمومی، هزینه‌های زیادی را بر جامعه تحمیل می‌کند.

وی تصریح کرد: رشد جامعه و خودشکوفایی آن متکی بر سرمایه‌های انسانی است و این سرمایه نیازمند امنیت و احساس امنیت می‌باشد آنگاه که آرامش و امنیت در جامعه حکمفرماست، فعالیت شهروندان معطوف به خودشکوفایی مادی و معنوی می‌شود.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی سیستان‌ و بلوچستان گفت: امنیت یک نیاز اولیه برای زندگی اجتماعی است و جزو مهمی از حقوق شهروندی محسوب می‌شود، تأمین امنیت و افزایش احساس امنیت شهروندان از مهم‌ترین وظایف و تکالیف حکومت (دولت) به حساب می‌آید، زیرا اگر شهری نتواند تضمین کننده امنیت و احساس امنیت شهروندان باشد قطعاً به تمام ظرفیت‌های منافع خود و شهروندانش دسترسی پیدا نخواهد کرد.

ایزدی افزود: اصولاً احساس امنیت با نشانه‌های تحرک، پویایی، همگرایی، خوش بینی، امید به آینده و تلاش همراه می‌شود و احساس امنیت، موجب اعتماد به نفس شهروندان شده و در نتیجه به مثابه سرمایه انسانی، قادر خواهند بود در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نقش بایسته خود را ایفا کنند و همین احساس امنیت در شهروندان موجب اعتماد به کارگزاران نظام شده و امکان مشارکت هر چه بیشتر آنان، برای کمک به امنیت را فراهم خواهد آورد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر احساس عدم امنیت موجب انهدام سرمایه انسانی و اجتماعی شده و باعث ظهور و بروز ناهنجاری‌ها و آشفتگی‌های اجتماعی می‌شود به عبارتی احساس ناامنی در صورتی که از سطح و محدوده مشخصی در فرد یا جامعه افزایش یابد، می‌تواند واکنش و پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی را موجب شود چنانکه کاهش احساس امنیت باعث بی اعتمادی، رواج بدبینی، شایعه، عدم مشارکت و همکاری در برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی کشور شده و این روند بستر مناسبی برای آشفتگی اجتماعی و تهدید امنیت داخلی خواهد بود.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی سیستان‌ و بلوچستان بیان داشت: در واقع احساس امنیت در هر کشور به طور همزمان در پنج سطح فردی، محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی مطرح می‌شود و احساس امنیت در هر سطح در سایر سطوح نیز تأثیرگذار است به طوری که کاهش احساس امنیت فردی و محلی بر احساس امنیت ملی تأثیرگذار خواهد بود و در برخی از جوامع با وجود امنیت قابل قبول و تحرک نیروهای پلیس در مقابله با متجاوزان و مجرمان و تأمین حداقل نیازهای مردم توسط دستگاه‌های مربوطه، احساس عدم امنیت در شهروندان به نسبت وجود امنیت رقم بالاتری را نشان می‌دهد.

ایزدی ادامه داد: امنیت به عنوان یکی از نیازهای اساسی در ساختار شهری به شمار می‌آید که با گسترش روند شهرنشینی و افزایش تراکم جمعیتی، اهمیتی مضاعف می‌یابد، بدیهی است که بدون برقرارسازی احساس امنیت در میان شهروندان، نمی‌توان انتظار داشت که بهبود و رشد در ساختار شهری فراهم شود.

وی افزود: نیروی انتظامی نیز باید احساس امنیت را در آحاد مردم به وجود آورد و در واقع این شأن نیروی انتظامی بوده و پلیس مظهر اقتدار ملی است که در دولت متجلی است و اگر پلیس بتواند با قدرت روحی، با توانایی علمی، با پیگیری و با مناعت بر متخلف غالب آید، مردم احساس امنیت و عزت می‌کنند.

انتهای پیام/75002/ر/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول