اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فراموشی یک ساله تعزیرات لرستان

افسار گرانی در پلدختر گسیخته‌تر شد

خبرگزاری فارس: تعزیرات حکومتی لرستان در تاخیری یک ساله در حالی به پرونده‌های متخلفان اصناف پلدختر رسیدگی کرد که برخی از این متخلفان به نقطه نامعلومی کوچ یا کسب و کار را تعطیل و یا بدرود زندگی گفته و از دنیا رفته‌اند.

افسار گرانی در پلدختر گسیخته‌تر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس پلدختر، در حالی که در بیشتر استان‌ها برای مبارزه با گران‌فروشی رسیدگی به پرونده‌های متخلفان در کمترین زمان ممکن رسیدگی می‌کنند، اما اداره تعزیرات حکومتی استان لرستان پس از گذشت حدود یک سال امروز با تشکیل جلسه در اداره صنعت، معدن و تجارت پلدختر به پرونده‌های تخلف اصناف در بهمن و اسفند سال 90 این شهر رسیدگی کرد.

جالب توجه اینکه تعزیرات حکومتی در حالی اقدام به برخورد با اصناف کرده که برخی از آنان در طول این مدت یا اقدام به جمع‌آوری کسب و پیشه خود کرده‌اند، یا محل کار قبلی خود را تغییر داده و یا بدرود زندگی گفته و از دنیا رفته‌اند.

متاسفانه این روزها که شهروندان پلدختری به خاطر نبود نظارت بر قیمت‌ها شاهد گرانی بیش از حد اجناس و اقلام ضروری خود نسبت به دیگر شهرهای همجوار هستند، مجبور می‌شوند محصول تولیدی شهر خود را هم گران‌تر از شهرهای اطراف خریداری کنند.

هرچند اخطارها و جریمه نقدی برخی متخلفان هم باعث نشده گرانی در پلدختر مهار شود، اخطارهای بی‌موقع و دیرهنگام مسئولان خصوصاً سازمان تعزیرات حکومتی هم در جای خود نه تنها تاثیرگذار نبوده بلکه باعث جری شدن گران‌فروشان در پلدختر شده است، به‌طوری که یک متخلف بعد از جریمه شدن گفت: تا غروب آفتاب این مقدار جریمه را از مردم خواهم گرفت؟!

یک شهروند پلدختری با اظهار نارضایتی از وضعیت قیمت‌ها موجود در بازار و بالا رفتن قیمت‌ها گفت: وظیفه سازمان تعزیرات حکومتی مقابله با گران‌فروشان است، اما به دلیل فقدان این سازمان در پلدختر قیمت یک جنس مشخص در 2 مغازه کنار هم متفاوت است.

محمودی با بیان این مطلب که وجود سازمان‌هایی که بر عملکرد‌های اقتصادی جامعه نظارت دارند، می‌تواند موجب افزایش آرامش خیال شهروندان شود، گفت: کاهش نگرانی‌های مردم در هنگام خرید در گرو عملکرد مناسب و صحیح نیرو‌های نظارتی در بازار است که متاسفانه این مهم در پلدختر وجود ندارد.

امرایی یک کارمند است که در خصوص قیمت اجناس در پلدختر نسبت به سایر شهرهای اطراف گفت: قیمت مایحتاج ضروری در شهر نسبت به شهرهای اطراف مانند دره‌شهر و رومشگان گران‌تر است.

وی افزود: به عنوان مثال گوشت تازه گوسفند را در رومشگان 14 هزار تومان خریداری کرده که همین جنس در پلدختر بالای 20 هزار تومان است.

حیدروند که شغل کشاورزی دارد، گرانی در پلدختر را به سرگردنه تشبیه کرد و گفت: امسال در حالی که خیار تولیدی پلدختر روی دست کشاورزان مانده بود و کیلویی 200 تومان خریداری می‌شد، این محصول در بازارچه شهرداری 1200 تومان به فروش می‌رسید.

وی اضافه کرد: در این روزها که سبزی روی دست‌شان مانده و کسی آن را خریداری نمی‌کند، در شهر پلدختر کیلویی یک هزار تومان به مشتری فروخته می‌شود.

اما آنچه از عملکرد سازمان نظارتی و تعزیرات در پلدختر مشهود و قابل بیان است، برخورد نه چندان جدی، بی‌برنامه و عدم استمرار بازرسی‌ها است و نمونه آن هم پرونده‌هایی است که در بهمن ماه سال گذشته تشکیل و هم‌اکنون بررسی شدند.

آری امروز با گذشت حدود یک سال از فراموشی سازمان تعزیرات حکومتی با جریمه کردن چند کاسب جزء که در روز چند مشتری هم ندارند، به وظیفه خود عمل کرد؟! بی‌خبر از آن که تا مقامات بخواهند یک بار دیگر مسافت خرم‌آباد- پلدختر را طی کنند، برخی از متخلفانی که در اداره بازرگانی خط و نشان کشیدند چند صد برابر مبلغ جریمه را از مردم کاسب شده‌اند؟!

حسن میرزایی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت پلدختر نبود قاضی را علت تاخیر در بررسی پرونده‌های تخلف اصناف در پلدختر می‌داند و معتقد است، تاکنون تلاش مسئولان در این زمینه به علت عدم همکاری سازمان تعزیرات حکومتی ناموفق بوده است و آنها با درخواست ایجاد شعبه تعزیرات حکومتی در پلدختر موافقت نکرده‌اند.

استمرار بازرسی‌ها و برخورد جدی با اصناف که بیش از چند بار مرتکب تخلف شده‌اند، آن هم در شهری با جمعیت 20 هزار نفر که طول خیابان اصلی آن یک کیلومتر است، قطعاً می‌تواند گران‌فروشی را در پلدختر مهار کند و قیمت‌ها را بشکند به شرط آنکه مسئولان امر در این زمینه کمی جدی باشند.

در ادامه فرماندار پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد در این خصوص گفت: اداره تعاون روستایی پلدختر تا 2 سال پیش به صورت نمایندگی فعالیت داشت، اما با تلاش‌های نماینده پلدختر در مجلس و پیگیری‌های به عمل آمده این اداره مستقل و دارای چارت سازمانی شد.

فریدون رشیدی اظهار داشت: اداره تعزیرات حکومتی در پلدختر وجود ندارد و پرونده‌های متخلف صنفی به صورت هفتگی یا ماهانه از طریق گشت‌های سیار و کشیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: به دلیل حجم بالای پرونده‌ها این زمان برای رسیدگی به آنها ناکافی است.

رشیدی خاطرنشان کرد: طی 2 سال گذشته از طریق مدیرکل وقت تعزیرات لرستان و برای مدیرکل فعلی پیگیری‌هایی برای ایجاد اداره تعزیرات در پلدختر در نظر گرفته شد که خوشبختانه نتایج خوبی داشت و منتظر موافقت اداره تعزیرات حکومتی کل کشور هستیم.

وی اظهار داشت: در جلسه شورای اداری هفته آینده پلدختر مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان در این زمینه بیشتر توزیع می‌دهد و امیدواریم این شهرستان به زودی صاحب اداره تعزیرات حکومتی شود.

فرماندار پلدختر گفت: تمام پرونده‌های سال گذشته در این شهرستان بررسی شده و از امروز به بعد پرونده‌های سال‌جاری که تعدادی از آنها مورد بررسی قرار گرفته‌اند، پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/85009/ر/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول