اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی آبیک:

آنفلوآنزای مرغی در آبیک مشاهده نشده است

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک گفت: در پایش صورت گرفته از تمام مرغداری‌های این شهرستان در شهریور ماه امسال، تاکنون گزارشی مبنی بر وجود آنفلوآنزای مرغی مشاهده نشده است.

آنفلوآنزای مرغی در آبیک مشاهده نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، مرتضی یعقوبی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای سلامت شهرستان آبیک در سالن اجتماعات فرمانداری اظهار داشت: در پایش شهریور ماه که به مدت 10 روز در مرغداری‌ها صورت گرفت، پنج هزار نمونه اخذ شد که خوشبختانه گزارشی از وجود آنفلوآنزای مرغی در واحدهای مرغداری مشاهده نشد.

وی افزود: شهرستان آبیک با وسعت کم از پر تراکم‌ترین مناطق پرورش طیور در کشور محسوب می‌شود به نحوی که در فاصله 10 کیلومتری در شهرستان بیش از 10 واحد مرغداری وجود دارد که با توجه به این امر هماهنگی و تعامل مسئولان شهرستان آبیک برای پیشگیری از بیماری فوق حاد پرندگان ضروری و از اهمیت خاصی برخوردار است.

این مسئول ادامه داد: بیماری آنفلوآنزای مرغی یک بیماری حاد ویروسی در پرندگان است که قابلیت انتقال به انسان را دارد و حتی اجازه نمی‌دهد، علایمی از خود نشان دهد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک غیر قابل پیش‌بینی بودن بیماری آنفلوآنزای مرغی، سرعت انتشار بالا، بالا بودن عوارض و مرگ و میر ناشی از آن، قابلیت انتقال به انسان، ایجاد ویروس جدید به دلیل ماهیت عامل بیماری و عواقب گسترده اقتصادی و اجتماعی را از فاکتورهای اهمیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور برشمرد و تصریح کرد: این بیماری تا 100 درصد هم می‌تواند، تلفات بر جای بگذارد و خیلی زود تغییر یافته و گسترش یابد.

یعقوبی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن کشور در مسیر مهاجرت پرندگان تمام عوامل و اسباب بروز بیماری آنفلوآنزای مرغی وجود دارد که شهرستان آبیک نیز از این امر مستثنا نیست، لذا مطلوب است که مسئولان با توجه به فصل مهاجرت پرندگان هماهنگی لازم را با شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک داشته باشند.

وی آموزش همگانی با رعایت تمام جوانب و عدم ایجاد التهاب در بین مردم، برآورد اعتبارات مورد نیاز و برنامه‌ریزی لازم برای تعیین آن، تأمین نیروی انسانی لازم برای گروه‌های هدف، استقرار قرنطینه‌، تأمین تجهیزات مورد نیاز و حفر گودال و واکسیناسیون پرسنل و برقراری سیستم مراقبت فعال در روستاها را از اقدامات اساسی در راستای آمادگی در زمان لزوم بیماری آنفلوآنزای مرغی فوق حاد طیور ذکر کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: اطلاع و اخذ نمونه، معدوم‌سازی تلفات غیر متعارف، تأمین پرسنل انتظامی، مراقبت زیستگاه‌های پرندگان مهاجر از سوی مسئولان اداره محیط زیست،‌ همکاری تعاونی‌ها و مداخله آنان در امر پیشگیری از بیماری، اطلاع‌رسانی واحدهای صنعتی و هشدارهای بهداشتی مورد نیاز از دیگر اقدامات لازم در راستای آمادگی در برابر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور است که همت تمام مسئولان در این زمینه ضروری است.

انتهای پیام/77006/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول