اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی قوه قضائیه:

هدف تعزیه تربیت انسان است/ نباید تعزیه را با منبر مقایسه کرد

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی قوه قضائیه هدف از تعزیه را تربیت انسان در مسیر هدایت الهی دانست.

هدف تعزیه تربیت انسان است/ نباید تعزیه را با منبر مقایسه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام هادی صادقی پیش از ظهر امروز در همایش شبیه‌پژوهی در اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به ویژگی‌های هنر تعزیه اظهار کرد: تعزیه یکی از هنرهایی است که اساس آن دینی است و حتی جزء شعائر دینی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از هنر نمایش برای انتقال مفاهیم معنوی ادامه داد: تعزیه از همین سنخ نمایش‌ها است که خود امر دینی بوده و تربیت انسان را به سوی امری والا عهده‌دار است.

رئیس دانشکده علوم حدیث گفت: تعزیه هیچ‌گاه نمی‌تواند از جنبه‌های قدسی خود جدا شده و به گرداب غریزه گرفتار شود اما آسیب‌های دیگری می‌تواند در آن جریان داشته باشد که باید تعزیه را از این آسیب‌ها دور کرد.

وی با اشاره به اینکه ملاک دینی بودن نمایش ارجاع آن به آیات دینی و حرکت دادن آن در مسیر هدایت است ابراز داشت: نتیجه این حرکت در مسیر هدایت، نفرت از پلیدی و زشتی و میل به سعادت است.

صادقی مقایسه نمایش دینی و تعزیه با تاریخ محض را اشتباه دانست و خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشت در تعزیه همان ملاک‌هایی جاری باشد که در منبر جاری است.

وی ادامه داد: وقتی کسی در حال نقل کردن تاریخ است باید کاملاً به متن وفادار باشد اما هنگامی که می‌خواهیم تاریخ را در قالب هنرهای نمایشی مانند تعزیه بیان کنیم، جا برای جولان تخیل باز است و لازم نیست تمام جزئیات مطابق وقایع تاریخی به تصویر کشیده شود.

به اعتقاد معاون فرهنگی قوه قضائیه تعزیه می‌تواند از تاریخ طبیعی فاصله گرفته و به سوی تاریخ قدسی نیل کند اما از این مسیر قدسی بودن نباید فاصله بگیرد.

وی اضافه کرد: تعزیه نباید در متن تاریخ باقی بماند بلکه باید تلاش کند مرزهای خیال را پیموده و هنری‌تر شود که البته برای این هنری شدن باید ملاک داشته باشد تا از قدسی بودن فاصله نگیرد.

صادقی با بیان اینکه دین حقیقتی الهی دارد و در ساحات مختلف تنزل دنیوی پیدا می‌کند، گفت: این تنزل‌ها به این دلیل که وابسته به یک امر مقدس هستند، ربط خود را در هر شرایطی با اصل دین حفظ می‌کنند و در عین حال که در سیری نزولی قرار گرفته‌اند، بازگشتی ربوبی دارند.

وی ابراز داشت: قالب‌هایی که تنزلات دینی در آن شکل گرفته‌اند، در هنرهای بیانی، صوتی و تصویری متجلی می‌شوند که هنر نمایش نیز یکی از این قالب‌ها است.

به گفته رئیس دانشکده علوم حدیث، هنر نمایش آفرینشگر جهانی ممکن است که در آن زیست جدیدی به انسان عرضه می‌شود و واقعیتی مجازی را می‌سازد که تولیدکنندگان و مخاطبان خود را در لحظه اجرای نمایش جزئی از این جهان می‌داند.

وی با اشاره به اینکه عنصر تخیل یکی از عناصر اصلی نمایش است، ادامه داد: هیچ نمایشی بدون تخیل پدید نمی‌آید اما این تخیل می‌تواند وامدار حس باشد یا عقل.

صادقی بیان داشت: اگر این عنصر تخیل وامدار حس شد، رو به سوی پستی و غرایز دون آدمی می‌رود اما اگر تخیل تابع عقل باشد، هنر را به تعالی سوق می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تخیل تابع عقل مخاطب را با اموری فراتر از مادیات آشنا می‌کند، گفت: هنر نمایش در ساختن جهانی خیالی که متعالی و یا پست و مادی است، تبحری خاص دارد که با همراه کردن مخاطب در واقع او را در یکی از این دو مسیر تربیت می‌کند.

انتهای پیام/78006/ب/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول