اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هنرمند تعزیه‌خوان

هنر تعزیه از خرافات دور می‌شود

خبرگزاری فارس: هنرمند کرمانی تعزیه‌خوان گفت: متن‌های تعزیه‌ها کنترل می‌شود تا از خرافات و تحریف‌ها در امان باشد و همه این‌ها در کنار هم شاید در تبیین فرازهایی از فرهنگ عاشورایی و ا‌ثرگذاری بیشتر آن مؤثر باشد.

هنر تعزیه از خرافات دور می‌شود

علیرضا عسکرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به ایام سوگواری ابا‌عبدالله‌الحسین (ع) و برپایی مجالس تعزیه در کرمان اظهار داشت: سال‌های متمادی است که تعزیه‌خوانی در خانواده ما رایج است و هر ساله در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) مراسم تعزیه برگزار می‌شود.

وی ابراز داشت: من هم از کودکی شاهد این مراسم بودم و این اشتیاق از همان سال‌های کودکی در من به وجود آمد، ‌آن سال‌ها مهم نبود که حتما در تعزیه نقش داشته باشم، همین که لباس می‌پوشیدم و در کنار دیگران می‌ایستادم برایم کافی بود، اما با فراگیری این مراسم کم کم جزو تعزیه‌خوانان قرار گرفتم.

عسکرزاده افزود: نخستین کار من نقش یکی از فرزندان حضرت زینب (س) بود، البته اجرای هر کدام از نقش‌ها حس و حال ویژه خودش را دارد و من ‌موافق‌خوانی و‌ مخالف‌خوانی را تجربه کرده‌ام.

این هنرمند تعزیه‌خوان گفت: در نقش موافقان راوی نقش‌ لیلا و حضرت علی‌اکبر (ع) بوده‌ام و در نقش مخالفان ‌اجرا کننده نقش شمر و ابن‌زیاد را داشتم، اما از آن جا که برای تبیین ابعاد فاجعه عاشورا به هر دو نقش مثبت و منفی نیاز است، خیلی برای من مهم نیست که کدام را اجرا کنم، فقط ‌خشنودی امام حسین (ع) مهم است.

وی تصریح کرد: بعد از انجام تست صدا از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صدای من را برای نقش شمر انتخاب کردند و سال جاری در تعزیه نقش شمر را روایت کردم، اما این شمر با آن شمر خیلی فرق دارد، آن شمر خون‌خوار حسین (ع) بود، این شمر خواهان حسین (ع) است، لباس مهم نیست\ شیعه‌های دنیا در هر لباسی که باشند قلبشان برای امام حسین (ع) می‌تپد. 

عسکرزاده ابراز داشت: اثرگذاری تعزیه بر زندگی من سبب شد قدم در این مسیر بگذارم و افتخار خدمتگزاری در این راه را داشته باشم، همواره از خدا خواسته‌ام به من و دیگر برگزارکنندگان تعزیه‌ توفیق‌ ‌دهد که حقیقت قیام اباعبدالله الحسین (ع) را درک کنیم و بتوانیم به دیگران انتقال دهیم و در زندگی هم آزاده و سربلند زندگی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همین تعزیه‌خوانی و سوگواری است که موجب شده واقعه عاشورا نسل به نسل روایت شود و سختی‌ها و مصائب امام حسین (ع) و اهل‌بیت حضرت در اذهان زنده بماند، البته در کنار تعزیه که‌ تنها بخش کوچکی از این مصائب را نقل می‌کند، باید سخنرانان‌، مبلغان و افراد آگاه و بصیر به تبیین اهداف قیام حضرت سید‌الشهدا (ع) بپردازند.

عسکرزاده اذعان داشت: همیشه ماندگارترین تعزیه برای من تعزیه آقا ابو‌الفضل (ع) است، زیرا ارادت خاصی به ایشان دارم، حتی سال جاری هم که در تعزیه نقش شمر را بازی می‌کردم، وقتی تعزیه شهادت حضرت عباس (ع) اجرا می‌شد با همان لباس شمر گوشه‌ای ایستاده بودم و گریه می‌کردم.

وی در بیان خاطرات خود از تعزیه‌خوانی عنوان کرد: سال گذشته برای تعزیه‌خوانی به خارج از شهر کرمان رفته بودم و من نقش حضرت علی‌اکبر (ع) را اجرا می‌کردم، برای طبیعی‌تر شدن اجرا از رنگ مصنوعی استفاده کردیم و روی سرم ‌به نشانه جراحت رنگ ریختم، پس از پایان ‌تعزیه جایی را برای شستن سر پیدا نکردم و با همان حالت راهی کرمان شدیم، میان راه وقتی پلیس‌ راه ماشین را کنترل می‌کرد من را دید و به ما مشکوک شد، بعد از کلی توضیح دادن و دیدن اسبا‌ب و وسایل تعزیه از ما معذرت‌خواهی کردند و ما راهی شدیم.

عسکرزاده در مورد تفاوت‌های تعزیه‌های دوران کودکی خود با امروز ابراز داشت: در گذشته امکانات کمتری برای اجرای تعزیه بود، اما با این وجود حال و هوای خاص خودش را داشت.

وی افزود: امروزه دستگاه‌های صوتی جدید‌، میکروفون‌های بی‌سیم‌، موزیک و ساز اضافه شده و متن‌های تعزیه‌ها کنترل می‌شود تا از خرافات و تحریف‌ها در امان باشد و همه این‌ها در کنار هم شاید در تبیین فرازهایی از فرهنگ عاشورایی و ا‌ثرگذاری بیشتر آن مؤثر باشد.

این هنرمند تعزیه‌خوان ‌با اشاره به اینکه آیین تعزیه‌خوانی به عنوان یک هنر آیینی ثبت جهانی شده است، گفت: این خبر مسرت‌بخشی برای علاقمندان این هنر آیینی است. 

انتهای پیام/80017/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول