اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار قم:

پژوهش محوری جامعه با وضعیت ایده آل فاصله دارد

خبرگزاری فارس: استاندار قم در پیامی به مناسبت هفته پژوهش اعلام کرد: با وجود اقدامات انجام شده در عرصه پژوهش هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده آل و انجام پژوهش‌های متناسب با نیاز بخش‌های مختلف جامعه فاصله داریم.

پژوهش محوری جامعه با وضعیت ایده آل فاصله دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پیام کرم‌رضا پیریایی آمده است: پژوهش از اساسی‌ترین نیازهای بشری و زیربنای توسعه است. پژوهش بستری برای رشد و شکوفایی استعدادها، میدانی برای بروز خلاقیت‌ها و مسیری مطمئن برای دستیابی به توسعه و خودکفایی علمی است. نقش پژوهش در توسعه پایدار، آنچنان برجسته و انکارناپذیر است که به جرأت می‌توان از آن به عنوان عامل محرک توسعه و ضامن پیشرفت در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست یاد کرد.

در ادامه این پیام تاکید شده است:‌ دین اسلام، برای پژوهش و تحقیق، اهمیتی ویژه قائل است و در آیات و روایات زیادی بر ضرورت تحقیق و پژوهش سفارش و انسان‌ها را از پذیرش مطالب بدون تحقیق و تعمق، منع کرده‌ است. امروزه همه کشورهای جهان برای دست یافتن به اهداف و آرمان‌ها، پیشرفت و توسعه، اختراع و ابتکار و روش‌های بهینه زندگی، تنها از پژوهش و جستجو سود می‌‌جویند و در کشورهای توسعه یافته این مهم یک سرمایه‌گذاری استراتژیک محسوب شده و در مجامع علمی، بالاترین اولویت به پرورش استعدادها و تربیت دانشجویان و محققینی علاقمند به امر پژوهش اختصاص داده می‌شود.

در این پیام آمده است: تاریخ پژوهش در کشور ما دارای سابقه‌ای طولانی و درخشان است و بسیاری از دانشمندان، حتی در پیشرفته‌ترین کشورها چشم به ستارگان عالم پژوهش تاریخ این دیار دوخته و از ثمرات یافته‌های آنان بهره می‌گیرند. در سال‌های اخیر حمایت‌های بی‌شائبه مقام معظم رهبری از موضوع تحقیق و جنبش تولید علم در کشور، علاوه بر تحرک و شتاب چرخه تولید علم و فناوری، موجب شده تا پژوهش به جایگاه خود نزدیک شود اما با وجود این هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده آل که همانا انجام پژوهش‌های متناسب با نیاز بخش‌های مختلف جامعه و نیز امکان تجاری‌سازی و کاربردی شدن یافته‌های پژوهشی، فاصله زیادی وجود دارد.

در این پیام اضافه شده است: بدون شک توسعه همه‌جانبه نظام مقدس جمهوری اسلامی و رسیدن به افق‌های پیش‌بینی شده در اسناد بالادستی در سایه توسعه علمی و فناوری تحقق می‌یابد و این مهم جز از طریق نهادینه کردن فرهنگ پژوهشگری و فراهم کردن زمینه حضور و گسترش جدی دامنه پژوهش به لایه‌های مختلف جامعه میسر نخواهد شد. نامگذاری شعار امسال هفته پژوهش با عنوان «پژوهش تقاضامحور و تولید دانش‌بنیان، زیربنای اقتصاد مقاومتی» و قرابت آن با شعار سال تولید ملی، رسالت همه فعالان عرصه پژوهش کشور را مضاعف ساخته و می‌طلبد که توجه ویژه‌ای به امر پژوهش بشود.

در پایان این پیام تاکید شده است:‌ نامگذاری ایامی از سال به نام هفته پژوهش، نشانگر رویکردی نوین در نگاه به مقوله مهم تحقیق و پژوهش و فرصتی مغتنم برای شناسایی و طرح مسائل، مشکلات و چالش‌های پیش روی حوزه پژوهش و بازنگری در مجموعه اقدامات و برنامه‌های ترویجی و ارتقاء بخش این حوزه محسوب می‌شود. اینجانب فرا رسیدن هفته پژوهش را به تمام تلاشگران این عرصه به ویژه پژوهشگران و محققین پرتلاش استان قم صمیمانه تبریک و تهنیت عرض کرده توفیق روز افزون این مجاهدان علمی را در تولید علم و فناوری و کمک به توسعه و پیشرفت ایران اسلامی از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

انتهای پیام/2258/خ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول