اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

فرهنگ‎ سازی برای بهبود تغذیه به پذیرش افراد بستگی دارد

خبرگزاری فارس: استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: فرهنگ‎ سازی برای بهبود تغذیه لازم است اما این روند به پذیرش افراد بستگی دارد.

فرهنگ‎ سازی برای بهبود تغذیه به پذیرش افراد بستگی دارد

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: اگر بخواهیم یک برنامه‎ای برای فرهنگ سازی غذایی تبیین کنیم باید مقدار سهم‎های غذایی برای گروه‎های مختلف سنی را تنظیم کنیم و آموزش بدهیم.

وی افزود: سهم گروه‎های غذایی برای کودکان و نوجوانان در حال رشد به ترتیب کربوهیدرات 11 سهم، پروتئین بین دو تا سه سهم، سبزی سه تا پنج سهم، میوه دو تا چهار سهم و لبنیات دو تا سه سهم است.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه گفت: اگر کودکان و نوجوانان این گروه‎هایی غذایی را دریافت کنند، دچار مشکل نمی‎شوند اما باید سعی شود که این میزان را رعایت کنند، به عنوان مثال در حال حاضر سبزی و میوه کم مصرف می‎شود و عواقب این مصرف کم سبب سرعت گرفتن بیماری‎ها شده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ‎ سازی برای بهبود تغذیه به پذیرش افراد بستگی دارد، تصریح کرد: در مدت زمان کوتاه نمی‎توان کل فرهنگ را عوض کرد و به مردم گفت، تنقلات استفاده نکنند، اما می‎توان این آگاهی را داد که یک فرد معمولی اگر شکلات مصرف کند هیچ اشکالی ندارد، اما مصرف همین شکلات برای یک کودک بیش فعال به دلیل کافئین زیاد تأثیرات بدی دارد.

صفوی با تبیین این امر که هر گروه غذایی را باید در حد معین مصرف کرد، تصریح کرد: مواد غذایی را نباید به طور کامل حذف کرد، زیرا افراد ممکن است به دلیل ناآگاهی از مسائل تغذیه‎ای دچار گمراهی شوند و از مصرف برخی مواد غذایی استنادهای نادرست کنند، به همین دلیل ممکن است دچار بیماری یا عوارض مختلف شوند.

وی گفت: یکی از راه کارهایی که می‎توان برای اصلاح الگوی تغذیه جامعه داشت، این است که متخصصان تغذیه با صنعت تعامل داشته باشند و بر تولیدات غذایی نظارت کنند و بهترین راه برای تعامل با صنعت این است که بتوانیم در صنعت غذا رعایت موارد بهداشتی و سلامتی تغذیه را انجام دهیم.

متخصص تغذیه در پایان در مورد مصرف مکمل‎ها گفت: مکمل برای افرادی که کمبود دریافت دارند، ضرورت دارد و اگر شخصی بیمار باشد یا از نظر غذایی کمبود دریافت داشته باشد، مکمل با مجوز متخصص تغذیه باید تجویز شود.

انتهای پیام/2301/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول