اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس فتای استان اصفهان خبر داد

‌دستگیری نوجوانی در اصفهان به جرم مدیریت سایت مستهجن‌

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس فتای استان اصفهان با اشاره به اینکه ‌در اصفهان جرایم اینترنتی 63 درصد رشد داشته است، گفت: در این خصوص، نوجوان 17 ساله که مدیریت سایت مستهجن را برعهده داشت، دستگیر شد.

‌دستگیری نوجوانی در اصفهان به جرم مدیریت سایت مستهجن‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ستار خسروی ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به وظایف پلیس فتا اظهار داشت: امروزه از فضای سایبر به عنوان پدیده شگفت‌انگیز قرن 21 یاد می‌شود، چرا که اکنون بیش از 90 درصد مردم ایران به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از فضای سایبر استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه به همان اندازه که فضای سایبری بر دنیای واقعی تأثیر می‌گذارد به همان اندازه نیز از دنیای واقعی تأثیر می‌پذیرد، ادامه داد: در حال حاضر فضای سایبر فرصت مناسبی را برای مجرمان و بزه‌کاران برای رسیدن به اهداف پلیدشان است.

* راه‌اندازی روزانه 100 هزار وب سایت در دنیا

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با تأکید بر اینکه روزانه 100 هزار وب‌سایت در دنیا راه‌اندازی می‌شود، خاطرنشان کرد: نزدیک به 80 هزار از این وب‌سایت‌ها، فقط به منظور ارتکاب جرم اینترنتی طراحی می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز سلاح سرد و گرم جای خود را به نرم‌افزار داده است، تصریح کرد: خشونت در جرایم اینترنتی نسبت به جرایم قدیمی کمتر دیده می‌شود.

خسروی با بیان اینکه فضای سایبری یک فضای رقابتی است، افزود: در این راستا ایجاد امنیت برای کاربران اینترنت، مهم‌ترین وظیفه پلیس فتا در سراسر دنیا است.

وی اضافه کرد: 75 درصد از کاربران اینترنت در منزل، 13 درصد کاربران از محل کار و 12 درصد نیز از طریق مراکز آموزشی وارد فضای سایبر می‌شوند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با اشاره به اینکه پلیس فتا به موازات تحولات اجتماعی توسعه می‌یابد، افزود: در حال حاضر، پلیس فتا به عنوان یک مرجع رسمی، توانایی برخورد با جرایم اینترنتی و ایجاد امنیت برای کاربران اینترنت را دارد.

خسروی با با بیان اینکه در فضای سایبری ریسک ارتکاب جرم بسیار بالا است، بیان داشت: همان‌طور که روزانه تکنولوژی جدیدی به فضای سایبر اضافه می‌شود به همان اندازه نیز مجرمان اینترنتی نیز در حال افزایش هستند.

* رشد 63 درصدی جرائم اینترنتی در اصفهان

وی ابراز داشت: پلیس فتای اصفهان در 9 ماهه سال جاری توانسته است 82 درصد از جرایم اینترنتی استان را کشف کند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: جرائم اینترنتی در 9 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 63 درصد رشد داشته است.

خسروی به رشد کشف 341 درصدی جرایم اینترنتی در 9 ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: 29 درصد از کشف جرایم استان زیر 10 روز، 48 درصد از کشفیات زیر یک ماه، 21 درصد زیر شش ماه و سه درصد نیز بالای شش ماه کشف شده‌اند.

*جنسیت 90 درصدی مجرمان مرد در سنین 12 تا 30

وی با اشاره به گروه مجرمان گفت: 90 درصد مجرمان اینترنتی مرد و 10 درصد زن هستند که بیشترین آنها از گروه سنی 12 تا 30 سال و 30 تا 40 سال هستند.

خسروی با بیان اینکه مجرم بین سن 40 تا 50 سال نداشتیم، گفت: این امر نشان می‌دهد که بیشتر مجرمان از قشر جوان هستند.

وی اضافه کرد: بر خلاف مجرمان سنتی که افراد بی سواد، کم هوش و معتاد هستند، مجرمان اینترنتی افراد باهوش و تحصیل کرده‌ای هستند.

*شناسایی 11 باند ارتکاب جرم در فضای سایبری

رئیس پلیس فتای استان اصفهان از شناسایی و منهدم کردن 11 باند ارتکاب جرم در فضای سایبری خبر داد و افزود: بیشتر این جرائم در حوزه جرائم فیشینگ، شرط بندی فوتبال، برداشت از حساب‌های بانکی و جرائم در شبکه‌های اجتماعی غیر مجاز بوده است.

خسروی میزان کشف جرم پلیس فتای اصفهان را 82 درصد اعلام کرد و گفت: چشم‌انداز کشف جرم در پلیس فتا، 80 درصد است و این در حالی است که ما دو درصد جلوتر از نرم معمول کشوری در کشفیات حوزه پلیس فتا در اصفهان هستیم.

وی به جرائم حوزه فیشینگ اشاره کرد و اظهار داشت: به تازگی سایت‌های جعلی برای دریافت اطلاعات شخصی افراد پیدا شده که به عنوان مثال فردی که می‌خواهد شارژ بخرد را از طریق سایت‌های بانکی و درگاه مجازی فریب و اطلاعات فردی را به سایت‌های جعلی انتقال می‌دهند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان فراوانی جرائم در اصفهان را برداشت غیر مجاز از حساب بانکی با 50.2 درصد دانست و تصریح کرد: کلاهبرداری رایانه‌ای 20.8 درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب 17 درصد، مزاحمت اینترنتی شش درصد، جرائم غیراخلاقی دو درصد و سایر موارد سه درصد بوده است.

* انگیزه‌های مالی عامل 85 درصد جرائم اینترنتی

خسروی بیشترین دستگیری‌ها را با 85 درصد، انگیزه مالی برشمرد و گفت: 11 درصد انگیزه انتقام جویی و هتک حیثیت، هفت درصد مزاحمت، سه درصد انگیزه اخلاقی و سه درصد سایر موارد است.

وی شیوه و شگرد مجرمان برای برداشت حساب بانکی را دسترسی به رمز عبور بانکی عنوان کرد و افزود: سیکل احراز عبور به حساب بانکی رمز عبور است و فردی که دسترسی به حساب بانکی پیدا می‌کند به رمز طرف از طریق روش نرم افزارهای جاسوسی دست پیدا می‌کند؛ این در حالی است که مردم ایران شماره‌های رمزی آسان برای کارت‌های بانکی خود انتخاب می‌کنند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان دیگر شگردهای دسترسی به حساب‌های بانکی را فیشینگ سرقت از حساب بانکی و مهندسی اجتماعی از طریق ارسال پیامک برشمرد.

خسروی با تأکید بر اینکه امروز با معضل جدی کلاهبرداری از مردم با ارسال پیامک روبرو هستیم، گفت: مردم باید آگاه شوند که به پیام‌های برنده شدن در قرعه کشی‌ها توجهی نکنند.

* شانس قربانی هر نفر به جرم اینترنتی یک به چهار است

وی شانس هر نفر قربانی جرم اینترنتی یک به چهار است و از هر چهار نفر یک نفر قربانی جرم اینترنتی می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ما امنیت یارانه‌های شخصی بسیار پایین است و افرادی که در خانه کامپیوتر دارند به فکر نصب آنتی ویروس‌ها و نصب بدافزارها و جاسوس افزارها نیستند و به محض اینکه به اینترنت وصل می‌شوند بدون اطلاع، در معرض جرم اینترنت قرار می‌گیرند.

* گزارش روزانه چهار پرونده هتک حیثیت و انتشار عکس از فیس‌بوک

رئیس پلیس فتای استان اصفهان به شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک اشاره کرد و افزود: دختران و زنان در این شبکه‌های اجتماعی بدون اطلاع به انتشار تصاویر شخصی اقدام می‌کنند و از آنجایی که  ایرانیان تنظیمات اطلاعات را به انگلیسی بلد نیستند و اطلاعات خود را در اختیار همه مردم دنیا می‌دهند، این مجرمان با دسترسی و پیدا کردن فرد مورد نظر از وی اخاذی و طلب پول در مقابل عدم انتشار تصاویر می‌کنند.

خسروی با بیان اینکه روزانه حداقل چهار مورد از پرونده‌های پلیس فتا زنان و دختران با موضوع هتک حیثیت و آبروریزی است، گفت: البته ما دستگیری خوبی برای مجرمان در این زمینه داشتیم، به طوری که سه روز گذشته فردی 17 ساله با جعل شبکه‌های اجتماعی شبیه فیس‌بوک  را داشتیم.

وی ادامه داد: این فرد مجرم با اشتراک کاربران، آنها را اغفال و به پسورد آنها دسترسی پیدا کرده و اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کرده است که این فرد پس از شناسایی با تشکیل پرونده به مراجع قانونی تحویل داده شد.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با اشاره به اینکه بیشتر اخاذی‌ها در محیط وبلاگ صورت میس‌گیرد، تصریح کرد: 20 درصد اخاذی‌ها در وب سایت، 11 درصد از طریق ایمیل و با عنوان مزاحمت‌های اینترنتی از طریق ایمیل معروف به «ایمیل آتشین»  صورت گرفته است.

خسروی در مورد هک و هکرها در استان اصفهان گفت: پلیس فتای اصفهان توانسته گروه‌های هکری را شناسایی و فعالیت آنها کنترل کند.

* دولتی بودن 83 درصد سایت‌های هک شده

وی ابراز داشت: 83 درصد سایت‌های هک شده دولتی و 17 درصد سایت‌ها، شخصی و خصوصی هستند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: هکرها، افراد نخبه با دانشی هستند، اما اگر جرمی را مرتکب شوند به عنوان کراکرها معرفی و برخورد می‌شوند.

*شناسایی هزار و 398 وب سایت فعال در زمینه جرائم اینترنتی

خسروی  ادامه داد: در زمینه آموزشی 55 جلسه آموزشی در مراکز آموزشی، بانک‌ها و دانشگاه‌ها برگزار و هفت انیمیشن تهیه و 18 هزار بروشور در 9 ماهه جاری توزیع کرده‌ایم.

وی گفت: تاکنون 12 طرح را در این زمینه اجرا کردیم که طرح جهانی «پانگه آ پنج» از آن نمونه است؛  این طرح در سراسر کشور در زمینه داروهای تقلبی در فضای سایبر اجرا و 200 مورد داروی تقلبی کشف شد.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان همچنین از شناسایی یک هزار و 398 وب سایت فعال در زمینه جرایم اینترنتی در 9 ماهه امسال خبر داد و افزود: در این زمینه مجرمان را شناسایی کرده‌ایم.

خسروی در پایان اذعان داشت: سه روز پیش در اصفهان نوجوانی 17 ساله را به اتهام ایجاد و مدیریت وبلاگ مستهجن شناسایی و دستگیر کردیم؛ والدین باید نظارت بیشتری بر استفاده فرزندان خود به اینترنت داشته باشند.

انتهای پیام/2301/ذ/ش/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول