اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار همدان:

پژوهش مجاهدت مستمر علمی است

خبرگزاری فارس: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان گفت: انجام پژوهش و تحقیق مجاهدت مستمر علمی در راستای توسعه و پیشرفت کشور است.

پژوهش مجاهدت مستمر علمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کریم مطهری‌مؤید بعد از ظهر امروز در همایش شرکت‌های دانش‌بنیان مؤلفه اصلی اقتصاد مقاومتی به مناسبت هفته پژوهش اظهار داشت: باید علوم مختلف را بشکافیم و با تحقیق در اقیانوس علم شنا و آنچه درون آن است را بشناسیم و معرفی کنیم.

وی افزود: پژوهش مختص به یک هفته نیست و باید در طول سال به امر تحقیق و تقدیر از پژوهشگران ارج نهاد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان در ادامه به نقش فرهنگ‌سازی در تحقیق اشاره کرد و گفت: باید در راستای نهادینه شدن پژوهش در کشور فرهنگ‌سازی شود و هر وقت به این مهم دست یافتیم در توسعه و پیشرفت کشور گام‌های مؤثری برداریم.

وی با بیان اینکه در دین اسلام به تحقیق و پژوهش بسیار تأکید شده است، ادامه داد: می‌بینیم که بسیاری از دانشمندان بزرگ جهان ایرانی هستند و امروزه مدیر فضانوردی و کنجکاوی ناسا یک ایرانی است.

مطهری‌مؤید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه ایران در تولید علم تصریح کرد: ایران در سال 2012 رتبه شانزدهم جهان و مقام نخست منطقه و جهان اسلام را در تولید علم کسب کرده است.

وی ادامه داد: ایران طبق سند چشم‌انداز باید تا پایان سال 1404 رتبه نخست تولید علم را در منطقه کسب کند که این امر 15 سال زودتر به دست آمد و از افق 1404 جلوتر هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان با اشاره به اینکه سیستم آموزشی باید به سمت پژوهش‌محور برود تأکید کرد: در زمینه تولید علمی ایران باید پیش قراول کشورهای منطقه باشیم و از طریق علم به ثروت دست خواهیم یافت.

وی ادامه داد: طرح‌های پژوهشی باید به جامعه وارد شود و ارتباط بین تحقیق و پژوهش با کشاورزی، صنعت و تولید برقرار شود.

مطهری‌مؤید در ادامه افزود: کسب جایگاه علمی آسان نیست و دشمنان ساکت نبوده و با توطئه و به شهادت رساندن دانشمندان می‌خواهند ایران را از رقابت علمی و دستیابی به علوم باز دارند.

وی با مقایسه رتبه علمی ایران در سال 2005 و 2011 گفت: ایران در فناوری نانو از رتبه 35 به رتبه هشتم، در انرژی‌های نو از رتبه 34 به رتبه 12، صنعت آب از رتبه 33 به رتبه 14 و در سلول‌های بنیادین از رتبه 32 به رتبه 18 در جهان رسیده است.

 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان اضافه کرد: علم باید در خدمت صنعت و تولید قرار گیرد و فقط نباید به تولید علم بسنده کنیم.

وی در خصوص حمایت از طرح‌های پژوهشی در مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا گفت: در برنامه پنجم توسعه و کارگروه پژوهش و فناوری از اعتبارات جاری و عمرانی نیم تا سه درصد باید برای حمایت‌های معنوی و مالی طرح‌های پژوهشی هزینه و تحقیقات باید کاربردی شوند.

همچنین در این مراسم مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به نقش برنامه‌ریزی در توسعه کشورها گفت: کشورهایی که به جایگاه بالایی در جهان دست یافته‌اند به دلیل برخورداری آنان از برنامه‌های کوتاه‌مدت و درازمدت منسجم در کارها است.

مسعود اقلامی افزود: در ایران هم بعد از انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی در اولویت قرار گرفته و تاکنون پنج برنامه تدوین شده و اکنون در حال انجام برنامه پنجم برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور هستیم.

وی ادامه داد: بعد از اتمام هر برنامه توسعه‌ای باید نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کرد و در تدوین برنامه‌های بعدی پژوهش باید در اولویت قرار بگیرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان تأکید کرد: نیاز یک برنامه خوب پژوهش و تحقیق است و باید تحقیق چراغ راه برنامه‌ریزی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی در اولویت طرح‌های پژوهشی و برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.

اقلامی در پایان افزود: با همت اساتید دانشگاه علمی کاربردی تعاون اتاق فکری تشکیل شده و طرح‌های پژوهشی با نظرات کارشناسی مورد بررسی قرار می گیرند تا بعد از تولید علمی کاربردی شوند.

انتهای پیام/2499/و/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول