اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بخش اصلاح بذر مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان:

تولید بیشترین ژرم پلاسم‌های کشور در گلستان / قطب تحقیقات به‌نژادی باقلای کشور هستیم

خبرگزاری فارس: رئیس بخش اصلاح بذر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: بیشترین و گسترده‌ترین ژرم پلاسم‌های کشور در گلستان تولید می‌شود.

تولید بیشترین ژرم پلاسم‌های کشور در گلستان / قطب تحقیقات به‌نژادی باقلای کشور هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان رحمت‎الله بهمرام صبح امروز در جمع پژوهشگران استان گلستان اظهار داشت: رسالت اصلی ما در بخش اصلاح بذر معرفی ارقام جدید است.

ژرم پلاسم به هر نوع ماده گیاهی که در تولید و اصلاح نژاد به کار می‌رود گفته می‌شود و شامل بذر، گیاه کامل و بافت‌های گیاهی است.

وی تصریح کرد: با معرفی ارقام جدید کشاورزان می‌توانند به مشکلاتی از قبیل علف‌های هرز و بیماری‌ها که در زراعتشان به وجود می‌آید فائق آیند تا عملکرد محصول در واحد سطح افزایش یابد.

به دلیل تحریم از واردات بذور کلزا جلوگیری شد/ در تولید بذر کلزا خودکفا خواهیم شد

رئیس بخش اصلاح بذر مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: بسیاری از بذرهای زراعی گیاهان اصلی مثل گوجه‌فرنگی و خیار هیبریدهای‌شان از کشورهای خارج وارد می‌شود و نیاز کشاورزان در این زمینه بسیار زیاد است.

بهمرام اصلاح ارقام و در اختیار گذاشتن بذر به کشاورزان را رسالت اصلی این بخش خواند و عنوان کرد: امسال به دلیل تحریم‌ها قسمتی از بذور کلزا را نتوانستیم وارد کنیم و لذا والدین هیبریدها را وارد کردیم و نسبت به تکثیر آن در کشور اقدام شد.

وی ابراز داشت: رسالت محققان این است که نسبت به رفع چالش‌ها اقدام کنند و راه چاره‌ای برای کشاورزان بیندیشند که خوشبختانه در این راستا پروژه اصلاح هیبریدهای کلزا به موفقیت‌های خوبی رسیده و انشالله در یک الی دو سال آینده هیبرید جدید تولید داخلی توزیع خواهیم شد و از مقوله واردات بذر کلزا خودکفا خواهیم شد.

ارقام اصلاح شده در مقابل نژادهای جدید بیماری‌ها مقاومت می‌کنند

رئیس بخش اصلاح بذر مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان در خصوص ارقام گندم و ذرت خاطرنشان کرد: بیماری‌های گیاهی همیشه ارقام را مورد حمله قرار می‌دهند و نژادهای‌یشان نیز در حال تغییر است و بهنژادگران با هنری که به خرج می‌دهند ارقام جدیدی را اصلاح کردیم که در مقابل نژادهای جدید بیماری‌ها مقاومت کنیم.

بهمرام یادآور شد: اخیراً ارقام گندم گنبد و کریم را معرفی کردیم که خصوصیات بسیار خوبی نسبت به مقاومت بیماری‌های زنگ و بیماری‌های قارچ غلات دارد.

وی افزود: استان گلستان بسیار بیشتر از مناطق شمالی با کم‌آبی و بارندگی مواجه است که محققان ما توانستند رقمی را پیدا کنند که در صورت کم‌آبی عملکرد قابل قبولی دارد.

اگر حمایت شویم جوابگوی نیازهای کشاورزان خواهیم بود

رئیس بخش اصلاح بذر مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: گلستان قطب تحقیقات بهنژادی باقلای کشور است.

بهمرام در پایان ابراز امیدواری کرد خوشبختانه امیدهای خوبی در این زمینه وجود دارد که اگر از این بخش حمایت بیشتری صورت بگیرد به راحتی می‌توانیم بگوییم که جوابگوی نیازهای کشاورزان خواهد بود.       

انتهای پیام/2307/ی/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول