اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان خبر داد

ابطال 5000 کارت سوخت در هرمزگان/ انهدام 26 محل دپوی سوخت قاچاق

خبرگزاری فارس: دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان از ابطال 5 هزار فقره کارت سوخت گازوئیل و انهدام 26 محل دپوی سوخت قاچاق در میناب و بندرعباس به عنوان، بخشی از فعالیت‌های این کمیسیون در امر مقابله با قاچاق نام برد.

ابطال 5000 کارت سوخت در هرمزگان/ انهدام 26 محل دپوی سوخت قاچاق

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمد صابری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قاچاق، تولید ملی را به مخاطره انداخته و سرمایه‌گذاری را بی‌رونق می‌کند اظهار داشت: این پدیده به عنوان چالش فرآروی تمامی کشورهای شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: پایین بودن ریسک قاچاق، عدم نظارت کافی و دسترسی آسان از جمله مقوله‌هایی است که می‌تواند در کشورهای مختلف سبب گسترش پدیده قاچاق می‌شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان، با بیان اینکه طول ساحل این استان با دریا برابر با بیش از دو هزار و 200 کیلومتر است، اضافه کرد: طول مرزهای آبی همان اندازه که می‌تواند به عنوان یک ظرفیت به حساب آید، می‌تواند در صورت عدم نظارت به یک تهدید در حوزه اقتصادی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دو بخش پیشگیرانه و مقابله‌ای تقسیم می‌شود، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر علاوه بر اقلامی همانند سوخت و کالاهایی مانند شکر، کود و طلا نیز بعضا مورد قاچاق قرار می‌گیرد.

صابری با بیان اینکه عمده سوخت قاچاق از بیرون استان تامین می‌شود، اضافه کرد: متاسفانه برخی‌ها نیز بدون اینکه منفعت اصلی کالای مورد قاچاق عایدشان شود، عامل انتقال کالاها به آن ور مرزها می‌شوند.

وی با بیان اینکه در یک دو سال اخیر به دلیل ساماندهی در حوزه خرید سوخت قاچاق شده از ایران، بیشتر شده است، افزود: این امر می‌تواند بر روی جذابیت‌های اقلامی همانند سوخت برای قاچاقچیان بیفزاید. میزان سوخت کشف شده در استان طی هشت ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته 217 درصد افزایش یافته است.

صابری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 عملیات پاکسازی مناطق آلوده به قاچاق سوخت در هرمزگان اجرا شده است که منتج به نتایج بسیار خوبی نیز شده است.تفاوت وسوسه‌انگیز قیمت‌ها در بیرون و داخل کشور نیز از دیگر عوامل رونق و گسترش قاچاق می‌تواند باشد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان از ابطال و ضبط پنج هزار فقره کارت سوخت سرگردان طی دو ماه گذشته در این استان خبر داد و افزود: اگر تعداد این کارت‌ها را در میزان سوخت دریافتی روزانه آنها که برابر با 200 لیتر است، ضرب کنیم می‌توان به اهمیت اقدام صورت گرفته بیش از پیش پی برد.

وی یادآور شد: اقداماتی همانند کنترل کامیون‌های دارای حجم باک اضافه همواره مورد توجه کمیسیون مقابله با قاچاق کالا و ارز استان بود که در این راستا نیز به طور مداوم کامیون‌ها کنترل می‌شوند.

این مسئول به طرح ساماندهی شناورهای غیر مجاز و فاقد پلاک در استان اشاره و افزود: از تعداد هشت هزار شناور موجود در استان، تنها 350 شناور در طرح شرکت نکرده‌اند. شناسایی و ساماندهی شناور نیز گامی مهم در عرصه مقابله با قاچاق سوخت است.

وی با بیان اینکه ساماندهی سواحل و بنادر نیز با مسئولیت سازمان بنادر و دریانوردی استان در حال اجراست، اضافه کرد: خارج‌سازی خودروهای مستهلک، کاهش 50 درصدی سهمیه سوخت کشاورزی و اجرای طرح منطقه‌ای عرضه سوخت از دیگر فعالیت‌های کمیسیون مربوطه در راستای مقابله با قاچاق سوخت است.

به گفته صابری، اجرای طرح منطقه‌ای سوخت سبب کاهش 17 درصدی قاچاق سوخت شده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان اضافه کرد: انهدام و کشف 26 محل دپوی سوخت در شهرستان‌های بندرعباس و میناب نیز از دیگر اقدامات بوده است.از ابتدای سال جاری تاکنون میزان کشفیات سوخت در استان به 10 میلیون و 239 هزار لیتر رسیده است.

صابری افزود: در هشت ماهه سال جاری نیز تعداد هزار و 245 پرونده قاچاق کالا به ارزش 509 میلیارد ریال در استان تشکیل شده است. همچنین البسه، پوشاک و وسایل برقی نیز از جمله اقلام وارداتی به صورت قاچاق هستند که کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در این زمینه نیز نظارت‌های گسترده‌ای دارد.

انتهای پیام/88001/خ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول