اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آخرین جمع بندی ها از انتخابات ریاست جمهوری

خبرگزاری فارس: بانزدیک شدن به نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری گمانه زنی ها در مورد نامزدها در فضای رسانه ای کشور روند رو به رشد پیدا کرده است . آیت الله دکتر بهشتی دبیر اول شورای انقلاب در پایان جلسه این شورا در مورد نامزدی خود گفت : من نامزد نخواهم شد و کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری اسلامی ظرف چند روز آینده معرفی خواهد شد .

آخرین جمع بندی ها از انتخابات ریاست جمهوری

رخدادهای 2دی1358

چکیده

پیام رهبر مسلمانان خطاب به مسیحیان جهان: ای مستضعفان جهان! برخیزید و هم‎پیمان شوید و ستمگران را از صحنه برانید؛ که زمین از خداست و وارث آن مستضعفانند.

رهبر انقلاب خطاب به کارکنان بخش خبر و جهاد سازندگی صدا و سیما:  امر به معروف و نهی از منکر از اموری است که بر همه کس واجب است. یک چیزی نیست که بر یکی واجب باشد بر دیگری [نه].

رهبر انقلاب امروز در نامه ای خطاب به سید حسین خادمی یکی از علمای اصفهان امید نجف آبادی حاکم شرع اصفهان را عزل کردند .

با نزدیک شدن به نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری گمانه زنی ها در مورد نامزدها در فضای رسانه ای کشور روند رو به رشد پیدا کرده است .آیت الله دکتر بهشتی دبیر اول شورای انقلاب در مورد نامزدی خود گفت : درحال حاضر در جمع بندی ها دلیلی نیافتم که برای من پذیرش این سمت واجب است.

از دکتر غلامحسین صدیقی به عنوان نامزد جبهه ملی یاد می شود ، وی در مصاحبه ای گفت : بدون تصمیم شورای رهبری جبهه ملی هیچ حرفی نمی زنم و هیچ تصمیمی نمی گیرم.

تیمسار مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان تنها فردی است که رسما نامزدی خود را اعلام کرده است ، وی گفت : تا آخر هفته از سمت های خود برای شرکت در انتخابات استعفا خواهم داد .

مهندس بازرگان نخست وزیر سابق و عضو شورای انقلاب نیز از احتمال نامزدی خود خبر داد و گفت : از طرف خیلی ها این امر به من تکلیف شده و من نمی توانم استنکاف و یا شانه خالی کنم.

ابوالحسن بنی‌صدر وزیر امور اقتصاد و دارایی بعد از ظهر امروز در مصاحبه‌ای با مطبوعات و رادیو- تلویزیون داخلی و خارجی سیاست های جدید اقتصادی کشور را اعلام کرد .

در لایحه ای که شورای انقلاب آن را به تصویب رساند درجه ارتشبدی در ارتش حذف شد .

در اطلاعیه ای که از طرف هیئت اعزامی امام خمینی به سیستان و بلوپستان صادر شد امنیت شهر به عهده ارتش واگذار گردید .

حسنین هیکل روزنامه نگار مشهور مصری که چند روزی در ایران به سر می برد در یک مقاله که روزنامه ساندی تایمز آن را منتشر کرد نوشت : گروگانهای آمریکایی در اوایل سال آینده میلادی پس از یک محاکمه بلافاصله آزاد خواهند شد .

مهندس توسلی شهردار تهران گفت : کارساختمان خطوط شماره یک و دو متروی تهران بطور فعال از اول سال آینده آغاز خواهد شد و در چهارمین سال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .

ناقوس کلیساها را به یاد مظلومان به صدا درآورید

رهبر انقلاب امروز در پیامی به مناسبت عید میلاد حضرت عیسی (ع) و خطاب به مسیحیان ایران و جهان از آنان خواستند ناقوس کلیساها را به یاد مظلومان جهان به صدا درآورند . در بخشی از پیام امام خمینی آمده است : کارتر، سردمدار ستمکاران عالم تقاضا کرد تا ناقوسها را در سرتاسر امریکا به نفع جاسوسان در مقابل ملت مظلوم ایران به صدا درآورید. چه خوب و بجاست که ناقوسهارا به فرمان خدای عالَم و دستور عیسی مسیح به نفع ملتهای مستضعف، که در زیر چکمه دژخیمان «کارتر» ها از هستی ساقط می‎شوند، به صدا درآورید.

از شرافت عیسی مسیح دفاع کنید

امام خمینی ادامه دادند : ای ملت مسیح و پیروان عیسی روح‎اللّه‎! بپاخیزید و از شرافت عیسی مسیح و ملت عیسوی دفاع کنید، و اجازه ندهید دشمنان تعلیمات آسمانی و مخالفان دستورات الهی، ملت مسیح و روحانیت عیسی را به خلقهای مستضعف جهان بد معرفی کنند.

پیام امام خمینی خطاب به رهبران مسیحیان جهان:هان ای پدران کلیسا! بپاخیزید و عیسی‎مسیح را از چنگال این دژخیمان نجات دهید؛ که آن پیامبر بزرگ از ستمگری که دین را وسیله ظلم، و دعا را وسیله رسیدن به مَسند ستمگری به بندگان خدا قرار می‎دهد بیزار است؛ که دستورهای آسمانی همه برای نجات مظلومان، از ملکوت نازل شده است؛ و ای مستضعفان جهان! برخیزید و هم‎پیمان شوید و ستمگران را از صحنه برانید؛ که زمین از خداست و وارث آن مستضعفانند.

ای مستضعفان جهان متحد شوید

در بخش دیگری از پیام رهبر مسلمانان خطاب به مسیحیان جهان آمده است : هان ای پدران کلیسا! بپاخیزید و عیسی‎مسیح را از چنگال این دژخیمان نجات دهید؛ که آن پیامبر بزرگ از ستمگری که دین را وسیله ظلم، و دعا را وسیله رسیدن به مَسند ستمگری به بندگان خدا قرار می‎دهد بیزار است؛ که دستورهای آسمانی همه برای نجات مظلومان، از ملکوت نازل شده است؛ و ای مستضعفان جهان! برخیزید و هم‎پیمان شوید و ستمگران را از صحنه برانید؛ که زمین از خداست و وارث آن مستضعفانند.(1)

دلیل شیوع نزاع در جهان

رهبر انقلاب امروز همچنین کارکنان بخش خبر و جهاد سازندگی صدا و سیما را بحضور پذیرفته و به آنان گفتند :  اگر تمام انبیا جمع بشوند در یک محلی، هیچ وقت با هم نزاع نمی‎کنند. اگر اولیا و انبیا را، شما فرض کنید که الآن بیایند در دنیا، هیچ وقت با هم نزاع ندارند. همه نزاعها برای این است که این برای خودش یک چیزی می‎خواهد، آن هم برای خودش یک چیزی می‎خواهد. این دو خودها تزاحم می‎کنند.

عالم محضر خدا است ، در محضر خدا معصیت نکنید

امام خمینی ادامه دادند : بفهمید که همه عالم محضر خداست. محضر خداست. ما الآن در محضر خدا نشسته‎ایم. اگر قلب ما این معنا را ادراک بکند که ما الآن در محضر خدا هستیم، همین مجلس محضر خداست... از معصیت کنار می‎رود. تمام معصیتها برای این است که انسان نیافته این مسائل را.

رهبر انقلاب همچنین فرمودند : امر به معروف و نهی از منکر از اموری است که بر همه کس واجب است.یک چیزی نیست که بر یکی واجب باشد بر دیگری [نه]. همه ما مکلفیم همانطور که مکلفیم که خودمان را حفظ کنیم و خارج کنیم از ظلمت به نور، مکلف هستیم که دیگران را هم همین طور دعوت کنیم.(2)

برکناری حاکم شرع اصفهان

رهبر انقلاب امروز در نامه ای خطاب به آیت الله سید حسین خادمی یکی از علمای اصفهان امید نجف آبادی حاکم شرع اصفهان را عزل کردند . (3)

در دی ماه 1358 در گرماگرم بروز اختلاف بین کمیته انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اصفهان، مهندس بحرینیان فرمانده کمیته انقلاب اسلامی ترور شد و به شهادت رسید. در بدو امر تنها چیزی که قابل تصور نبود طراحی و عاملیت یک مجموعه خودی در این جنایت بود. چه کسی می توانست بپذیرد که این قتل را مهدی هاشمی طراحی و رئیس دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان یعنی فتح الله امید نجف آبادی حکم آن را صادر کرده باشد.

آخرین جمع بندی ها از انتخابات ریاست جمهوری/ آیت الله بهشتی : نامزد نخواهم شد

با نزدیک شدن به نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری گمانه زنی ها در مورد نامزدها در فضای رسانه ای کشور روند رو به رشد پیدا کرده است .آیت الله دکتر بهشتی دبیر اول شورای انقلاب در پایان جلسه این شورا در مورد نامزدی خود گفت : من نامزد نخواهم شد و کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری اسلامی ظرف چند روز آینده معرفی خواهد شد .

آیت الله بهشتی ادامه داد : در برخی روزنامه ها از قول من نقل شده بود که در صورتی که مردم بخواهند نامزد خواهم شد در حالی که من این را نگفته بودم که اگر مردم بخواهند ، بلکه گفته بودم اگر احساس کنم یک واجب متعین بر من است از واجب شانه خالی نمی کنم و با این حال نیز گفته بودم که قلبا چنین رغبتی ندارم و درحال حاضر نیز در جمع بندی ها دلیلی نیافتم که برای من پذیرش این سمت واجب است.

گروهها و احزاب ملی رفته رفته فعالیت های خود را برای اعلام کاندیداهایشان تشدید می کنند و جلسات بحث و گفتگو تشکیل می دهند . از دکتر غلامحسین صدیقی به عنوان نامزد جبهه ملی یاد می شود ، وی در مصاحبه ای گفت : بدون تصمیم شورای رهبری جبهه ملی هیچ حرفی نمی زنم و هیچ تصمیمی نمی گیرم .

تیمسار مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان تنها فردی است که رسما نامزدی خود را اعلام کرده است ، وی گفت : تا آخر هفته از سمت های خود برای شرکت در انتخابات استعفا خواهم داد . مهندس بازرگان نخست وزیر سابق و عضو شورای انقلاب نیز از احتمال نامزدی خود خبر داد و گفت : از طرف خیلی ها این امر به من تکلیف شده و من نمی توانم استنکاف و یا شانه خالی کنم .

ابوالفضل قاسمی دبیرکل حزب ایران نیز گفت : بدون شک ما از کاندیدای جبهه ملی حمایت خواهیم کرد .حزب ملت ایران نیز که گفته می شد از داریوش فروهر برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند این خبر را تکذیب کرده و نظر نهایی را به روزهای آینده و بیانیه این حزب موکول کرد .صادق قطب زاده یکی دیگر از شخصیت هایی که از وی بعنوان نامزد ریاست جمهوری نام برده می شود گفت که هنوز تصمیمی در این مورد نگرفته ام .

مدنی : از همه سمت هایم استعفا می دهم

تیمسار مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان تنها فردی است که رسما نامزدی خود را اعلام کرده است ، وی گفت : تا آخر هفته از سمت های خود برای شرکت در انتخابات استعفا خواهم داد . (4)مهندس بازرگان نخست وزیر سابق و عضو شورای انقلاب نیز از احتمال نامزدی خود خبر داد و گفت : از طرف خیلی ها این امر به من تکلیف شده و من نمی توانم استنکاف و یا شانه خالی کنم . (5)

تحول بزرگ در روابط پولی و تجارت خارجی کشور

ابوالحسن بنی‌صدر وزیر امور اقتصاد و دارایی بعد از ظهر امروز در مصاحبه‌ای با مطبوعات و رادیو- تلویزیون داخلی و خارجی سیاست های جدید اقتصادی کشور را اعلام کرد . بنی‌صدر در آغاز این مصاحبه گفت: همانطور که می‌دانید در رژیم گذشته که سراسر فساد بود سرمایه‌های زیادی به غارت رفت. از این‌رو یکی از مهم‌ترین کارهای ما این است که هر چقدر که بتوانیم از این سرمایه‌های غارت رفته را به کشور بازگردانیم.

مهندس توسلی : کارساختمان خطوط شماره یک و دو متروی تهران بطور فعال از اول سال آینده آغاز خواهد شد و در چهارمین سال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .این دو خط می توانند بطور متوسط در هر ساعت 60 هزار مسافر را حمل و نقل کنند و مسافران بیش از سه دقیقه در هر ایستگاه منتظر نخواهند ماند و مسافران تجریش نیز خواهند توانست ظرف 35 دقیقه به میدان راه آهن برسند .

بنی صدر با اشاره به برنامه ها و طرح های جدید گفت : این طرح در جهت «تغییر نظام مصرف به نظام تولید» تنظیم شده و گسترش خدمات بانکی متناسب با افزایش تولید از اهداف آن خواهد بود. همچنین هدف از این تغییر سیستم استقلال بخشیدن به نظام اقتصادی و عدم وابستگی اقتصاد کشور به دلار و نفت است.(6)

درجه ارتشبدی حذف شد

در لایحه ای که شورای انقلاب آن را به تصویب رساند درجه ارتشبدی در ارتش حذف شد . در این لایحه ماده 21قانون استخدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اصلاح شده و علاوه بر حذف درجه ارتشبدی از درجات ارتش درجه افسریاری نیز حذف و بجای آن ستوانیاری جایگزین شده است .   (7)

ارتش امنیت زاهدان را برعهده گرفت

در اطلاعیه ای که ساعت 2بعد از ظهر دیروز از طرف هیئت اعزامی امام خمینی صادر شد بنا به درخواست نمایندگان جامعه بلوچ و سیستانی امنیت شهر به عهده ارتش واگذار شد . افراد مسلحی که به سرو صورت خود نقاب زده بودند در دو محل شهر زاهدان به سوی مردم تیراندازی کرده و تعدادی را کشته و مجروح کردند . مهاجمین همچنین اتومبیل های عبوری را برای بازرسی متوقف می کردند .

روزنامه نگار مشهور مصری نوشت : گروگانهای آمریکایی در اوایل سال آینده میلادی پس از یک محاکمه بلافاصله آزاد خواهند شد . ایران قصد دارد از نیکسون ، کیسنجر ، جرالدفورد و روسای سابق سازمان سیا از قبیل ریچارد هلمز و ویلیام کلبی دعوت کند تا به عنوان شهود در دادگاه حضور بهم رسانند .

با توجه به اوضاع متشنج زاهدان وحشت کلیه مردم شهر را فراگرفته و افراد جز به ضرورت از خانه های خود خارج نمی شوند . مقارن ساعت 11صبح دیروز کلیه مدارس تعطیل شد و ادارات دولتی نیز از ساعت 12بحالت تعطیل درآمدند . (8)

حسنین هیکل : گروگانها پس از محاکمه آزاد می شوند

روزنامه نگار مشهور مصری که چند روزی در ایران به سر می برد در یک مقاله که روزنامه ساندی تایمز آن را منتشر کرد نوشت : گروگانهای آمریکایی در اوایل سال آینده میلادی پس از یک محاکمه بلافاصله آزاد خواهند شد .وی در این مقاله نوشت : ایران قصد دارد از نیکسون ، کیسنجر ، جرالدفورد و روسای سابق سازمان سیا از قبیل ریچارد هلمز و ویلیام کلبی دعوت کند تا به عنوان شهود در دادگاه حضور بهم رسانند . (9)

شیبانی : اصلاحات ارضی واقعی با قاطعیت انجام می شود

دکتر عباس شیبانی سرپرست وزارت کشاورزی گفت : اصلاحات ارضی واقعی با قاطعیت انجام میشود . وی گفت : ما تا کاری انجام ندهیم حرفی نمی زنیم ، ما نمی خواهیم مثل دیگران باشیم که حرف می زنند ولی کاری نمی کنند ، مشکل فئودالیسم به آنصورت که در کتاب لغت آمده در ایران مطرح نیست اما ممکن است بعضی ها ملک زیادی داشته باشند که به آن هم باید رسیدگی شود .

بنی صدر با اشاره به برنامه ها و طرح های جدید گفت : این طرح در جهت «تغییر نظام مصرف به نظام تولید» تنظیم شده و گسترش خدمات بانکی متناسب با افزایش تولید از اهداف آن خواهد بود. همچنین هدف از این تغییر سیستم استقلال بخشیدن به نظام اقتصادی و عدم وابستگی اقتصاد کشور به دلار و نفت است.

شیبانی در مورد اصلاحات ارضی گفت : ما با قاطعیت اصلاحات ارضی واقعی را انجام خواهیم داد ولی عده ای اخلالگر به اسم اینکه میخواهیم زمین به زارع بدهیم راه می افتند و زراعت را از بین می برند که این مورد تائید ما نیست . شیبانی گفت : اصولا ما نمی خواهیم نظم و زراعت را بهم بزنیم بلکه کوششمان بر این است که که زراعتمان را به حداکثر خودکفایی برسانیم . (10)

مسیر جدید متروی تهران اعلام شد

مهندس توسلی شهردار تهران گفت : کارساختمان خطوط شماره یک و دو متروی تهران بطور فعال از اول سال آینده آغاز خواهد شد و در چهارمین سال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .وی ادامه داد : این دو خط می توانند بطور متوسط در هر ساعت 60 هزار مسافر را حمل و نقل کنند و مسافران بیش از سه دقیقه در هر ایستگاه منتظر نخواهند ماند و مسافران تجریش نیز خواهند توانست ظرف 35 دقیقه به میدان راه آهن برسند . (11)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 375

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 379

3- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 378 ، در دی ماه 1358 در گرماگرم بروز اختلاف بین کمیته انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اصفهان، مهندس بحرینیان فرمانده کمیته انقلاب اسلامی ترور شد و به شهادت رسید. در بدو امر تنها چیزی که قابل تصور نبود طراحی و عاملیت یک مجموعه خودی در این جنایت بود. چه کسی می توانست بپذیرد که این قتل را مهدی هاشمی طراحی و رئیس دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان یعنی فتح الله امید نجف آبادی حکم آن را صادر کرده باشد. اما این امر امام به فرماندهی سپاه که «مواظب مهدی هاشمی باشید» ابتدا به برکناری وی از مسئولیت واحد نهضت های آزادیبخش و تدریجاً دستیابی به اطلاعات انبوهی از جنایات او و طرفدارانش در قبل و پس از انقلاب اسلامی منجر شد. البته در اصفهان از ابتدا شواهدی از این امر وجود داشت. ولی تلاش آیت الله خادمی نماینده امام در اصفهان و پیگیری آیت‌الله قدوسی برای انتقال پرونده شهادت مهندس بحرینیان در سال 1358 به تهران با مقاومت دادستان و رئیس دادگاه انقلاب اصفهان و سرقت اسناد کلیدی آن از سوی باند مهدی هاشمی و فتح الله امید نجف‌آبادی به نتیجه‌ای نرسیده بود. تحصن اعضای کمیته انقلاب اسلامی اصفهان و خانواده شهید بحرینیان در بیت آیت‌الله خادمی هم در آن زمان حمل بر حب و بغض های جناحی می شد. به گفته شهید باهنر موضوع اختلاف های سپاه و کمیته اصفهان که «در آستانه حل نهایی و قطعی» قرار داشت، با این جنایت ادامه یافت. پس از آن نیز وجود قرائنی بر نقش امید نجف آبادی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان در این جنایت، کار را تا آستانه بازداشت وی پیش برد. اما انتخاب وی به نمایندگی مجلس اول  رسیدگی به این امر را به تعویق انداخت. برجستگی نقش باند مهدی هاشمی در تحولات دهه 60 تطویل این بحث را ناگزیر ساخته است. از دیدگاه مهدی هاشمی و باند او ناهمراهی رئیس کمیته انقلاب اسلامی اصفهان با خواسته های آنان جواز کافی برای قتل او بود. (رک آنچه زمینه برخورد با باند مهدی هاشمی را فراهم کرد ، شبکه ایران ، 17شهریور 1389)سرانجام ششم مهرماه سال 1367 تراژدی تلخ پرونده مهدی هاشمی با اعدام او پایان یافت. این پرونده یک اعدامی دیگر و 26 زندانی داشت. فتح الله امید نجف آبادی اعدام شد و 26 نفر دیگر مجموعا به بیش از 105 سال زندان محکوم و هرکدام پس ازتحمل بخشی ازحبس خود آزاد شدند.

4- اطلاعات ، 2دی1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 2دی1358، صفحه 12

6- اطلاعات ، 3دی1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 2دی1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 2دی1358، صفحه 3

9- اطلاعات ، 2دی1358، صفحه 12

10- اطلاعات ، 2دی1358، صفحه 1

11- اطلاعات ، 2دی1358، صفحه 10

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول