اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از پیرغلامان کرمانشاه -1

شعور مراسمات محرم از برکت انقلاب است

خبرگزاری فارس: یک پیرغلام کرمانشاهی گفت: قبل از انقلاب مراسم محرم، مانند امروز نبود که کسی از امام‌حسین (ع) برای مردم بگوید و شعور این مراسم از برکات انقلاب اسلامی است.

شعور مراسمات محرم از برکت انقلاب است

ناصر برکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: 70 سال عزاداری برای امام‌حسین (ع) را به یاد دارم و این عزاداری‌ها قبل از انقلاب تبلیغ و رنگ و بویی نداشت، در واقع این عزاداری‌ها دارای یک ظاهر بود و از باطنی که تعالیم امام‌حسین (ع) را به مردم بیاموزد، خالی بود.

برکی ادامه داد: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، روحانیت در مجالس امام‌حسین (ع) برای مردم سخنرانی می‌کنند و امروز مراسم عزاداری محرم، آگاهانه انجام می‌گیرد.

وی وجود امام (ره) و مقام معظم رهبری را لطف خدا به ایران و ایرانیان اعلام کرد و گفت: امام‌خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، فطرتا حسینی بودند و توطئه‌های استعمارگران را شناختند و باعث وحدت و بصیرت مردم شدند.

این خادم‌الحسین با انتقاد از برخی حرکات، برگزاری سنتی مراسم عزاداری محرم را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: چندین سال قبل، تنها یک علم در شهر وجود داشت و پهلوانان شهر که با جان و دل به عزاداری می‌آمدند، آن‌ را بلند می‌کردند.

وی گفت: زمان قدیم، امکانات صوتی وجود نداشت و صدای مداحان که چند نفر بیشتر هم نبودند، بسیار با ابهت بود و هیئت‌های شهر از محله‌های فیض‌آباد، علاف‌خانه، برزه‌دماغ و چنانی در پارک شیرین جمع می‌شدند و به عزاداری می‌پرداختند.

ناصر برکی مداح اهل‌بیت (ع) و خادم‌الحسین در چهارمین دوره تجلیل از پیر غلامان کشور از استان کرمانشاه انتخاب شده است.

وی علاقه فراوانی به صلوات دارد و در تمامی روضه‌های خود به صلوات فرستادن تأکید دارد و این مسئله را از مرحوم مادرش به ارث برده و فرزندی به نام مهدی دارد که از کودکی و دوران طفولیت مهدی را آموزش داده که در آینده بتواند جای پدر را بگیرد.

وی عکس‌هایی قدیمی از مراسمات عزاداری مراسم محرم در اختیار خبرنگار فارس قرار داد و در پایان این شعر را خواند:

من یا علی چو ذره به مهر تو زیستم

جز در هوای ماه لقای تو نیستم

فردا زچشم خویش میفکن مرا که من

تا چشم داشتم به حسینت گریستم

 

 

انتهای پیام/2700/ی/ض1002
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول